Kemi–Oulu -välin remontin painopiste siirtyy Simoon

Simossa Viantienjoen ja Maksniemen välin maatyöt käynnistyvät kiertoteiden rakentamisella.

Simo
Kaivinkone tekee tienpohjaa
Nelostien kunnostuksessa Kemi–Oulu -välillä töiden painopiste alkaa vähitellen siirtyä pohjoisemmas. Vielä ei kuitenkaan ole varmaa, pystytäänkö kaikki paikallisesti tärkeät remontit tekemään.Jutta Marjakaarto / Yle

Kemi–Oulu -välin nelostien remontti alkaa valmistua Oulun päässä tänä syksynä. Remontin painopiste siirtyy Nelostiellä kohti pohjoista, kun parannustyö alkaa Simossa Viantienjoen ja Maksniemen välillä.

Puustoa on jo poistettu tulevien ohituskaistojen alta ja maatyöt käynnistyvät kiertoteiden rakentamisella. Osuudelle tulee kaiken kaikkiaan yhdeksän siltaa ja päätien siltojen kohdalle tulee kuusi kiertotietä, jotka ovat vuoden verran käytössä.

Koko hankkeeseen kuuluu kaksitoista siltaa ja näistä varmoina urakkaan kuuluvina ollaan rakentamassa nyt yhdeksän. Kolme siltaa on optiokohteena, joiden rakentaminen ratkeaa tammikuun loppuun mennessä.

Projektipäällikkö Keijo Heikkilä, Väylävirastosta.
Projektipäällikkö Keijo Heikkilä Väylävirastosta kertoo, että esimerkiksi Maksniemen alikulkusillan toteutuminen on vielä riippuvainen rahoituksesta.Jari Peltoperä / Yle.

Epävarmaa on vielä rakennetaanko hankkeen pohjoispää, eli viimeiset 800 metriä. Suurin ehdollisista rakennuskohteista on Maksniemen alikulkusilta, kertoo projektipäällikkö Keijo Heikkilä Väylävirastosta.

– Me olemme rahoitussyistä joutuneet ottamaan ehdolliseksi kohteeksi hankkeen pohjoispään ihan tässä Maksniemen päässä, eli viimeiset kahdeksansataa metriä johon kuuluu Maksniemen alikulku. Sen lisäksi merenpuoleisella uudella rinnakkaistiellä on kaksi vesistösiltaa, jotka tässä vaiheessa ovat vielä ehdollisena kohteena, sanoo Keijo Heikkilä.

Vielä on epäselvää, milloin kaksi nelostien muuta ongelmakohtaa parannetaan. Paikallisesti tärkein on Karsikon eritasoliittymä, jonka suunnitelmat ovat olleet olemassa jo kymmenen vuotta. Toinen ongelmakohta on Simossa Ranuantien risteyksen alue, jonka suunnittelutyö on käynnistymässä. Ne odottavat vielä erillisrahoitusta.

Havainnekuva tulevasta tieremontista Maksniemessä
Vilkkaasti liikennöidyn Nelostien ali rakennetaan alikulku Maksniemen koulun kohdalle. Koulun kohta saa myös meluvallin.Lapin ELY-keskus

Oulun pään ohituskaistat valmiit talveksi

Nelostiellä Oulun päässä liikkumisen sujuvuus helpottuu pikkuhiljaa kun Oulun ja Kuivaniemen välinen osuus on valmistumassa. Työn alla on vielä Oulujoen sillat, joiden uusiminen kestää ensi kesään.

Sekä Kello–Räinänperä -välinen moottoritieosuus että Olhava–Kuivaniemi -välin ohituskaistat valmistuvat ennen talvea. Näillä osuuksilla nopeusrajoitukset palaavat normaaleiksi.

Simossa Viantiejoki–Maksniemi -välille tulee alhaisemmat nopeusrajoitukset vuoden ajaksi.

Tiedätkö jotain lisää jutun aiheesta? Onko sinulla juttuvinkki tai kysymys? Ota yhteyttä tällä lomakkeella (siirryt toiseen palveluun).

Lue myös:

Liikenneturvallisuus pohjoisessa paranee: odotettujen ohituskaistojen työt aloitetaan Kemin ja Oulun välisellä Nelostiellä

Simon ja Kuivaniemen välille rakennetaan kaksi uutta ohituskaistaa – hintalappu noin 8 miljoonaa euroa