Opetushallitus vastaa arvosteluun: Yksittäisissä kouluissa ylilyöntejä, opetussuunnitelma ei ole ongelma – "Koulu ei ole retuperällä"

Pääjohtaja Olli-Pekka Heinosen mukaan yksittäisissä kouluissa on tapahtunut ylilyöntejä uusien opetusmenetelmien käytössä.

opetussuunnitelmat
Koululainen tekee matematiikan tehtäviä.
Osa koululaisista ja vanhemmista kokee, etteivät opettajat enää opeta.Jyrki Lyytikkä / Yle

Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen pitää peruskoulun uusiin opetusmenetelmiin kohdistunutta kritiikkiä osin perusteettomana. Heinosen mukaan keskustelussa on vedetty pitkälle meneviä johtopäätöksiä yksittäisten koulujen toimintatavoista.

Arvostelua on herättänyt erityisesti koululaisilta edellytettävä itseohjautuvuus. Vanhempien ja useiden asiantuntijoiden mukaan koululaisten vastuu omasta oppimisestaan viety liian pitkälle.

Yle kertoi jokin aika sitten että Lappeenrannassa osa vanhemmista on siirtänyt lapsensa toiseen kouluun, koska he kokevat että uuden opetussuunnitelman mukainen opetus jättää heidän lapsensa tuuliajolle. Vanhempien mielestä oppilaita ei enää opeteta.

Olli-Pekka Heinonen
Pääjohtaja Olli-Pekka Heinosen mukaan opettajat yhä pääsääntöisesti opettavat.Vesa Toppari / Yle

Pääjohtaja Heinosen mukaan ongelma ei ole uudessa opetussuunnitelmassa, vaan siinä että yksittäiset koulut ovat saattaneet "ylitulkita" opetussuunnitelman tavoitteita.

– Tänä syksynä ollaan tilanteessa, jossa viimeinenkin vuosiluokka lähtee toimeenpanemaan uutta opetussuunnitelmaa ja alkuvaiheessa on näkynyt tiettyjä ylilyöntejä. Meillä ovat (kouluissa) ehkä jotkut asiat ylikorostuneet, mikä on synnyttänyt vääriä tulkintoja.

– Näiden yksittäisten tapausten kautta on sitten syntynyt julkista keskustelua, sanoo Heinonen Radio Suomen Päivän haastattelussa. Kuuntele koko haastattelu täältä.

Heinonen: Pääsääntöisesti opettajat yhä opettavat

Heinonen kiistää että uusi opetussuunnitelma olisi viemässä peruskoulua retuperälle.

– Väitän että pääsääntöisesti opettajat yhä opettavat, ja tukevat sitä että kukin lapsi kehitystasonsa ja tilanteensa mukaan vähitellen kykenisi kasvamaan omatoimisuuteen. Se on tavoite, ei lähtökohta, sanoo Heinonen.

Uudistettu opetussuunnitelma tuli voimaan alakouluissa vuonna 2016. Yhtenä tavoitteena oli peruskoulun oppimisympäristön ja työtapojen uudistaminen.

Vanhempia kuitenkin huolettaa että lapsista on tehty koulu-uudistuksen koekaniineja. Esimerkiksi henkilökohtaisen viikkosuunnitelman tekemistä ja sen itsenäistä noudattamista pidetään liian kovana vaatimuksena alakouluikäisille.

Heinonen muistuttaa, että opetussuunnitelmassa asetetaan kansallisen tason tavoitteet opetukselle, mutta opetuksen käytännön järjestäminen on koulujen vastuulla. Tähän autonomiaan hän ei ole valmis puuttumaan.

– Viimeaikainen keskustelu osoittaa että kouluista kannetaan huolta. Jos ylilyöntejä tapahtuu, ne pitää hoitaa kuntoon, sanoo Heinonen.

Lue myös:

Opettajat tukkanuottasilla oman järjestönsä kanssa: "Palkka putosi yli tonnilla vuodessa, ja se tuntuu oman työn aliarvioinnilta"

Kauneudenhoitoalanopettaja Heli Mälisalo Hakaniemen torilla torikahvilassa.
Kauneudenhoitoalanopettaja Heli Mälisalo Hakaniemen torilla torikahvilassa.Toni Määttä / Yle

Lue lisää:

Professorit kertovat, mikä uudessa opetussuunnitelmassa meni pieleen – heidän mielestään koulut ovat tulkinneet sen väärin

"Osa oppilaista on ihan pihalla" – valvova viranomainen suomii kovin sanoin koulujen uusia opetusmetodeja

"Maisemakonttorikoulu" on vain kaunis ihanne – selvitimme, millaisia uudet koulut oikeasti ovat ja miksi

12-vuotiaan tytön tarina nykykoulusta nosti kohun – lasten liian suuri valinnanvapaus kerää rajua kritiikkiä: "On menty liian pitkälle"

Koulu aloitti huippumodernin opetuksen, jossa opettajat päivystävät "torilla" ja lapset opiskelevat yksin – jo useampi lapsi vaihtamassa koulua