Nosta kaasujalkaa, hirvijahti alkaa – "Kun hirvi säikähtää koiraa, se voi rynnätä hyvinkin äkkiä tielle"

Hirven metsästys saa eläimet liikkeelle ja se näkyy kolaritilastoissa.

hirvikolarit
Oikea hirvikolariauto ja oikea kolarihirvi.
Oikea hirvikolariauto ja oikea kolarihirvi. Suomen metsästäjäliiton, Autokoululiiton ja Trafin yhteinen Hirvimerkkikampanja 2018 kertoi muun muassa tällaisella havaintomateriaalilla hirvien vaarallisuudesta.Vesa Vaarama / Yle

Hirvijahdin alkaminen näkyy liikenteen onnettomuustilastoissa. Hirvenpyynti on alkanut syyskuun ensimmäinen päivä Lapissa, Kuusamossa ja Taivalkoskella. Koko maassa hirvenpyynti alkaa lokakuun puolivälissä.

– Hirvikolarionnettomuuksien määrä oikeastaan hyppää taivaisiin heti syyskuussa, Liikenneturvan Petri Niska sanoo.

– Nyt on vielä lehti puussa ja näkyvyys on heikompi kuin myöhemmin syksyllä. Kun hirvi säikähtää koiraa ja perässä olevaa jahtimiestä, niin se voi rynnätä hyvinkin äkkiä tielle, hän varoittaa.

Hirvi liikkuu luontaisesti aamun pikkutunneilla ja iltamyöhällä. Koiran kanssa lähdetään metsään näin jahdin alkuaikoina hyvissä ajoin kun on vielä viileää. Se tarkoittaa, että hirvet juoksevat aamulla juuri niihin aikoihin, kun liikennettä on eniten.

– Jos työmatkaa tekee aamusta aikaisin, niin kannattaa lähteä liikenteeseen pikkuisen aikaisemmin kuin normaalisti. Tämä siksi, että pystyy hirvivaroitusmerkkien alueella laskemaan nopeutta ja ajamaan muutenkin rauhallisemmin, Niska neuvoo.

Lapin metsissä liikkuu tänäkin syksynä hyvät määrät hirviä, vaikka kaatolupia on hieman vähennetty viime vuodesta. Kaatolupia on nyt 10 402, kun viime syksynä niitä oli 11 888.

Talvehtivia hirviä oli Luonnonvarakeskuksen arvion mukaan 19 000. Kun vielä lisätään vuotuinen vasatuotto, on hirviä liikkeellä paljon jahdin alkaessa.

Lapissa toistasataa kolaria vuodessa

Hirvikolareita tapahtui Lapissa viime vuonna 116. Niissä loukkaantui 10 ihmistä, ketään ei kuollut.

Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla hirvikolareita on tullut jo 57. Kun syksyn jahtiaika nostaa kolaritiheyttä, voi hyvällä syyllä olettaa, että tämän vuoden onnettomuusmäärä nousee yli viimevuotisen.

Paras turva autoilijalle on jatkuva valppaus.

– Hirvivaroitusalueet ovat luonnollisesti niitä paikkoja, missä pitää olla erityisen tarkkana. Mutta jahdin aikana hirvet juoksevat koiran edessä muuallakin, Suomen Riistakeskuksen hirvitaloussuunnittelija Ville Viitanen sanoo.

Hirvijahti pyritään yleensä suunnittelemaan niin, että sen paremmin hirvet kuin koiratkaan eivät liikkuisi kohti isompia teitä. Eläintä on kuitenkin vaikea ohjailla, se menee minne haluaa.

Jos tien lähellä näkyy punanuttuista jahtikansaa torrakot eli pyssyt olalla, on tilanteeseen parasta suhtautua vakavasti.

– Siinä kannattaa ehdottomasti nostaa kaasujalkaa. Metsästäjät eivät turhaan ole tien penkalla tai lähimetsässä. Sieltä voi hyvinkin todennäköisesti tulla hirvi ja koirakin perässä, tilanteessa pitää olla valppaana, Viitanen varoittaa.

Keskustele aiheesta Yle Tunnuksella kello 22 saakka.

Lue myös:

48 hirveä kaatanut Esso on metsästyskoirien aatelia – matkustaa metsälle vanhassa ambulanssissa