Valtava selfiekehys nousi keskelle Suomenlahtea – läpi ei näy ihminen vaan se, kuinka meri voi: "Toivomme ihmisten miettivän"

Pyhtään Kaunissaareen nousi tänään neljä metriä korkea kehys, jonka joka nostaa selfien uudelle tasolle.

Luontoharrastukset
Iso kehys pystytyksessä
Neljä metriä korkea kirkkaan keltainen selfiekehys alkaa olla paikoillaan Kaunissaaressa. Olli Törönen/Yle

Kotkan satamassa käy kuhina. Kirkkaankeltaisen Otava-laivan nosturi on valmiina nostamaan kannelleen tismalleen laivan värisen kehyksen.

Kannelle nousee valtava, neljä metriä korkea ja pari metriä leveä selfiekehys. Se tulee olemaan ensimmäinen palanen erikoisesta kehysten ketjusta, joka halkoo pian kaakkoista Suomea.

Kehys laivan kannella kulkee 15 kilometrin matkan Suomenlahdella sijaitsevaan Pyhtään Kaunissaareen, jossa kehys asetetaan tukevasti paikoilleen.

Selfiekehys satamassa odottamassa nostoa laivan kannelle
Torstaiaamuna alkoi selfiekehyksen laivamatka. Olli Törönen/Yle

Laivan mukana pystytystyöhön lähtee kymmenkunta Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston opiskelijaa. Saarella puolestaan odottaa parikymmentä talkoolaisiksi lupautunutta Kaunissaaren asukasta.

Mallia Virosta

Pyhtääläinen Marjo Tolvanen kävi joitakin vuosia sitten Etelä-Virossa sijaitsevassa Tarton kaupungissa. Siellä hän näki jotain, jonka halusi ehdottomasti tuoda Suomeen.

Monille tutun Tarton raatihuoneen edustalla oli iso keltainen kehys, jonka äärellä ihmiset ottivat itsestään kuvia. Kävi ilmi, että tällaisia samanlaisia, kansainvälisen luontojulkaisun National Geographicin kehyksiä on Etelä-Virossa yli 20.

Kaikki Virossa olevat kehykset ovat jatkumo ja ikään kuin linkitetty toisiinsa. Ajatuksena on, että ihminen käy yhden kehyksen luona ja jatkaa sen jälkeen matkaansa toisen kehyksen luokse.

– Silloin minä päätin, että tuollainen pitää saada Suomeenkin, kertoo Marjo Tolvanen.

Viron matkailutoimisto esittelee reitistöä laajasti visitestonia.com-nettisivuillaan (siirryt toiseen palveluun).

Kehysten välimatka on Virossa 25–30 kilometriä, joten matkan voi taittaa polkupyörällä tai halutessaan autolla.

– Suomessa kehysten välimatka tulee olemaan noin 30-40 kilometriä. Se on vielä kohtuullinen matka pyörämatkailun kannalta, sanoo Tolvanen.

Selfiekehystä aletaan nostaa
Kehys on valmistettu Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa.Olli Törönen/Yle

Soraa ja betonia

Suuri kuoppa on kaivettu Kaunissaaren rantamille. Kehyksen jalat valetaan betoniin, joten isommatkaan tuulet eivät sitä mennessään vie.

Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston rakennusalan opiskelijat saavat taitavasti valmista aikaan.

– Tämä on vähän kuin talon perustuksia tehtäisiin, kertovat Alex Pettersson, Taavi Koskinen ja Eemil Kuusela.

Vaikka nuoret miehet eivät selfien ottajiksi tunnustaudukaan, aikovat he käydä ikuistamassa itsensä tämän selfiekehyksen äärellä.

– Kyllä ehkä ottaisin mieluummin kuvan pelkästä kehyksestä. Vielä kun saisi tuon veneen siihen keskelle, sanoo Alex Pettersson.

Kehykselle tehdään betonivalu
Kehys valteaan betoniin, joten se pysyy varmasti paikoillaan.Olli Törönen/Yle

Huomaa mitä ympärilläsi on

Eri puolille maailmaa pystytettyjen selfiekehysten ajatuksena on, että ihmiset ottavat kehyksessä itsestään kuvan ja jakavat niitä tunnisteiden kera sosiaalisessa mediassa.

Keltaisten kehysten merkittävin tarkoitus on kuitenkin toinen.

– Toivomme täällä asuvien ihmisten miettivän elinympäristöään siitä näkökulmasta, että mitä meillä on täällä muille esiteltävää, sanoo Marjo Tolvanen.

Toinen, ehkä vielä merkittävämpi ajatus on, että paikalle saapuvat turistit huomaavat arvoja, joita kehyksen läpi näkyy. Siitä on Marjo Tolvasen mukaan pidetty kiinni myös täällä Pyhtään Kaunissaaressa.

– Kun katsoo kehyksen läpi saaren suuntaan, huomaa vanhan kalastajakylän. Toisesta suunnasta katsova huomaa Itämeren, ja ehkä huolestuu, jos siellä on esimerkiksi paljon levälauttoja.

Linkki Virosta Suomeen

Suomeen tulee kaikkiaan noin 30 keltaista kehystä. Niistä 20 pystytetään eteläiseen Kymenlaaksoon ja 10 Etelä-Karjalaan.

Reitin alkupiste on Virolahdella sijaitseva bunkkerimuseo, jonne tulee samanlainen iso, neljä metriä korkea kehys kuin Kaunissaareen. Muut tulevat olemaan hieman pienempiä.

Marja Tolvanen kertoo, että Virossa luontomatkailijoiden määrä on kasvanut tällaisten kehysten ansiosta. Kehykset toimivat eräänlaisena tavoitteena ihmiselle, ja saavat turistit liikkumaan muuten tuntemattomalla alueella erilaisten kiintopisteiden kautta.

– Suomessa kiinnostavuutta lisätään asettamalla geokätkö jokaisen kehyksen äärelle. Geokätköharrastajat ovat hyvin kansainvälistä porukkaa, ja he ovat ennen kaikkea kiinnostuneita luonto-ja kulttuurikohteista, sanoo Tolvanen.

National Geographic on Marjo Tolvasen mukaan tekemässä lehteensä juttuja uusista kehyksistä.

Kun Suomen kehykset ovat pystyssä ja reitti valmis, linkitetään se osaksi Viron reitistöä.

Kaunissaarelainen Kari Kajander uskoo, että kehyksestä tulee ihan uusi vetovoimaa lisäävä juttu Kaunissaareen.

– Kyllä minä uskon, että veneilijät tulevat kehyksen takia tänne, ja erityisesti Etelä-Virosta voi tulla matkailijoita.

Tällä hetkellä vastaavia keltaisia kehyksiä ei vielä muualla Skandinaviassa ole.

Vuoden kuluttua valmista

Kaakkois-Suomeen pystytettävät kehykset on valmistettu Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa, jossa niitä on ollut valmistamassa 20–30 nuorta. Samalla ammattiopiston matkailualan opiskelijat miettivät, miten paikalliset yritykset voisivat hyödyntää kehyksiä markkinoinnissaan.

Kaikki kehykset ovat paikoillaan viimeistään 14.9.2020, jolloin on reitistön avajaiset.

Marjo Tolvanen on toiminnanjohtajana eteläkymenlaaksolaisessa Leader Seprassa, jossa hän vastaa kansainvälisistä asioista. Nyt seitsemän vuoden takainen unelma on käymässä toteen.

– Ihan mieletön tunne, kun se siinä on nyt pystyssä, sanoo Tolvanen ja suuntaa katseensa kehyksen läpi Itämerelle.