Korkein oikeus ei myöntänyt valituslupaa Finnairin korvauskiistassa

Markkinaoikeus hylkäsi kuluttaja-asiamiehen uhkasakkovaatimukset tammikuussa.

Finnair
Airbus A321
Kuluttaja-asiamies katsoi, että lentoyhtiön matkustajilla on oikeus vakiokorvaukseen silloin, kun myöhästymisen aiheuttaa lentokoneen tai sen osien suunnittelu- tai valmistusvirheestä johtuva tekninen vika.Amos Dor / AOP

Korkein oikeus ei myöntänyt valituslupaa kiistassa, joka koski lentoyhtiö Finnairin korvausvelvollisuutta matkustajille. Markkinaoikeus hylkäsi kuluttaja-asiamiehen vaatimukset tammikuussa.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että lentoyhtiön matkustajilla on oikeus niin sanottuun vakiokorvaukseen silloin, kun myöhästymiseen johtanut tekninen vika johtuu lentokoneen tai sen osien suunnittelu- tai valmistusvirheestä. Finnair on tällaisissa tapauksissa evännyt korvaukset tai tarjonnut asiakkailleen alempaa korvausta tai lahjakorttia. Kuluttaja-asiamies vaati Finnairille uhkasakkoa.

Markkinaoikeuden mukaan kuluttaja-asiamiehen vaatimuksille ei löytynyt muodollisia perusteita EU-tuomioistuimen oikeuskäytännöstä.

Lue lisää:

Markkinaoikeus ei löytänyt ratkaisua siihen, milloin Finnair saa maksaa alennettuja myöhästymiskorvauksia – Finnair tyytyväinen päätökseen

Finnair markkinaoikeuteen matkustajien oikeuksien polkemisesta – "Olemme hämmentyneitä"

Lentomatkustajat hakevat entistä hanakammin hyvitystä myöhästymisistä – tämä juttu kertoo, milloin olet oikeutettu korvaukseen