Mies, koskaan ei ole liian myöhäistä löytää vinot vatsalihakset

Terveysliikunnan viesti on Suomessa melko nuori, vain 20-30 vuotta vanha. Terveysliikunnan yleisviesti on enemmän naisille suunnattu, kun miesten liikunta on pohjautunut liikaa kilpaurheiluun, sanoo KKI-ohjelman kehittämispäällikkö Miia Malvela.

Kotimaa
Miehet tekevät omilla jumppamatoillaan vatsalihasliikkeitä.
Moni mies herää omaan lihaskunnon ylläpitämiseen usein lääkärin määräyksestä.Ville Välimäki / Yle

Valtakunnallinen Kunnossa kaiken ikää -ohjelma (siirryt toiseen palveluun) kiersi Suomea vuosina 2007–2016 ja tapasi noin 60 000 suomalaista, joista valtaosa oli miehiä.

Rekka torille ja mies terveystarkastukseen -tyyli puri, ja monet vaikeasti tavoitettavat miehet saivat tietoa omasta terveydestään.

Vanha mies tekee jumppaliikkeitä lattialla.
Miehet tarvitsevat tukea saadakseen liikunnan pysyväksi osaksi omaa elämäänsä.Ville Välimäki / Yle

– Kävi ilmi, että suomalainen mies on omasta terveydentilastaan varsin tietoinen, mutta tarvitsee apua liikunnan saamiseksi osaksi omaa arkea, kertoo kehittämispäällikkö Miia Malvela KKI-ohjelmasta.

1. Muuta arkea, älä pakota

Älä aloita liian lujaa, fätistä fitiksi -metamorfoosi tarvitsee aikaa. Anna itsellesi mahdollisuus omaksua uutta omaan tahtiin. Elämäntapamuutosta toteuttavat miehet tarttuvat toimeen joskus liian rivakasti ja projektiluontoisesti.

– Liikunnan ja ruokailutottumusten muuttaminen tulee miettiä siten, että uusia tapoja jaksaa toteuttaa vielä viidenkin vuoden kuluttua, neuvoo Miia Malvela.

Nainen ohjaa jumppatuntia miehille.
Anne Kaikkonen sanoo, että miesten jumppatunnille tulee joka vuosi myös uusia kasvoja.Ville Välimäki / Yle

2. Urheilutaustainenkin voi hyytyä - hae vertaistukea porukasta

Peli ei ole menetetty, vaan aina on hyvä hetki aloittaa liikunnan harrastaminen. Vaikka taustalla olisi mitalisadetta, on urheiluun voinut tulla pitkäkin tauko. Erkki Ekholm Hämeenlinnasta antaa vertaistukea.

– Uin kilpaa koko 1960-luvun, jonka jälkeen valmensin uimareita reilut parikymmentä vuotta. Mutta sen jälkeen liikuntaan tuli noin kymmenen vuoden mittainen tauko. Kyllähän tuolla miesten jumpparyhmässäkin on paljon minua notkeampia miehiä, mutta täältä tullaan. Kausi on vasta alussa, Erkki Ekholm kannustaa.

Mies katsoo kameraan.
Erkki Ekholm on entinen uimari ja nykyinen jumppari. Hän pitää porukassa jumppaamisesta.Ville Välimäki / Yle

3. Peili ei kerro kaikkea - etsi peilistä myönteiset asiat

Sinussa saattaa olla enemmän lihasta kuin luulet. Älä anna ulkoisen olemuksen hämärtää myönteistä kokonaiskuvaa. Vaikka puntari näyttää liikaa kaakkoon, voi kehossa olla paljonkin lihasta.

– Tämän osoittivat lukuisat SuomiMies seikkailee -rekassa tehdyt kehonkoostumusmittaukset, jossa vatsakas korkean painoindeksin omaava mies saattoi olla hyvinkin lihaksikas, kertoo KKI- ohjelman kehittämispäällikkö Miia Malvela.

4. Vaadi tukea perheeltä, pomolta ja ystäviltä - älä kuuntele naureskelijoita

Puuttuuko kotoa rakas raipanheiluttaja? Älä anna parin puuttumisen haitata liikunnan aloittamista. Monia lajeja voi harrastaa yksin tai miesporukassa.

Esimerkiksi tanssissa pistetään töihin molemmat aivopuoliskot, se parantaa muistia ja saa hien virtaamaan. Ryhmäliikunta lisää sosiaalisia kontakteja ja voit saada uusia kavereita.

Pekka Kujansuu ja Lea Autero ovat harrastaneet tanssia koko ikänsä ja vetävät myös senioritanssikursseja.

– Parin puute ei saa estää tanssiharrastusta. Senioritansseissa ei tarvita paria, ja tämä harrastus torjuu yksinäisyyttä. Moni harrastaja sanoo meidän tanssipäivän olevan viikon tärkein päivä, kertoo Lea Autero.

Pariskunta poseraa kameralle tanssiotteessa.
Lea Autero ja Pekka Kujansuu opettavat myös senioritansseja, jonne voi tulla tanssimaan myös ilman paria.Ville Välimäki / Yle

– Se on niin tärkeää, ettei jää yksin. Meistä vanhoista aina sanotaan, että kun me ei enää opita uutta. Mutta tanssissa aina oppii uuden kuvion, ja huomaa - opinpa tämänkin vielä, kannustaa Pekka Kujansuu.