Osa Kemin Täiköntorin kävelyalueesta avattiin ajoneuvoliikenteelle – kuntalaisilta toivotaan palautetta liikennekokeiluista

Kemin keskustan liikenteessä kokeillaan uusia järjestelyjä.

Kemi
Kävelykatu avattiin liikenteelle Kemin keskustassa.
Risto Koskinen / Yle

Kemin kaupunki pyrkii kehittämään keskustan liikennejärjestelyjä. Kaupunki on avannut osan Täiköntorilla sijaitsevasta kävelykadusta ajoneuvoliikenteelle.

– Kävelykadun tilanteesta on puhuttu kauan ja olemme miettineet, kuinka alueen liikennejärjestelyjä voitaisiin kehittää. Nyt haluamme kokeilla tällaista järjestelyä ja avata osan kävelykadusta liikenteelle. Kyseessä on kaksisuuntainen kadun pätkä, kertoo kaupungin tekninen johtaja Mika Grönvall.

Kaupunki toivoo kuntalaisilta palautetta kokeilusta.

– Kemin kaupungin nettisivuille on avattu kysely (siirryt toiseen palveluun), johon toivomme kuntalaisten mielipiteitä uusista kokeiluista. Otamme kaiken palautteen huomioon kun mietimme jatkotoimenpiteitä. Jos palaute on hyvää, on mahdollista, että kävelykadun osa pidetään auki liikenteelle jopa talven yli, sanoo Grönvall.

Grönvall kuitenkin korostaa, että kyseessä on vain kokeilu. Jos alue otetaan pysyvästi ajoneuvoliikenteen käyttöön, se vaatii isompia muutoksia.

– Silloin esimerkiksi maanpintaa pitää muuttaa. Nykyinen kivetys ei todennäköisesti toimi pitkässä juoksussa.

Pohjoisrantakadun ajoväylästä tolpilla eristetty pyöräilybaana
Pohjoisrantakadulle on laitettu tolppia pyöräilijöiden suojaksi.Laura Valta / Yle

Palautetta toivotaan myös paljon keskustelua herättäneestä pyöräilybaanasta. Kemissä on aloitettu kuukauden pituinen kokeilu, jossa muutaman korttelin matkalla kaupungin keskustassa Pohjoisrantakadulla ja Marina Takalon kadulla on tolpilla erotettu pyöräilijöille tarkoitettu alle kaksi metriä leveä kaista.

– Kyseessä on siis kokeilu ja tolpat poistetaan syyskuun lopulla, Grönvall sanoo.

Jos kokeilusta saadaan myönteisiä tuloksia, pyöräbaana otetaan rakentamisohjelmaan vuodelle 2020–2021.

Kokeilussa käytettävät tolpat ovat herättäneet ihmetystä. Grönvallin mukaan kokeilua ei voinut toteuttaa muuten, koska esimerkiksi katuun maalatut opasteet eivät olisi kiinnittäneet tarpeeksi autoilijoiden huomiota.