Uber on ajautunut vakaviin vaikeuksiin – 5 kysymystä kyytipalveluyrityksen kujanjuoksusta

Uber oli edelläkävijä. Nyt se on haukuttu yritys, jonka osakeen arvo on alamaissa. Miten ja miksi tähän on tultu?

Uber
Uber
Uber-kuski odotti matkustajia elokuussa Washingtonissa.Erik S. Lesser / EPA

WASHINGTON Kaikki alkoi San Franciscossa kymmenen vuotta sitten. Uuden kyytipalvelun mustia autoja saattoi tilata tekstiviestillä, netissä tai uudessa mobilisovelluksessa. Tilausjärjestelmä oli kömpelö, mutta läheisessä Piilaaksossa tajuttiin heti, että siinä oli jujua.

Joka tuolloin tajusi sijoittaa tuhat dollaria Uberiin oli vuoden 2017 lopussa 3,3 miljoonaa dollaria rikkaampi.

Yhtiö on vuosikymmenessä levittäytynyt kaikkialle maailmaan, myös Suomeen. Kuljettajat ovat lisätuloja hankkivia tavallisia autoilijoita, jotka saapuvat tilauksen sovelluksen kautta saatuaan nopeasti ja vievät asiakkaansa näiden haluamaan paikkaan. Hinta on etukäteen tiedossa, ja maksu välittyy netin kautta.

Varsinkin Yhdysvalloissa Uber vie monissa kaupungeissa sinnekin, minne muiden taksiyhtiöiden palvelu ei ulotu.

Yksittäiset sijoittajat ovat tulleet Uberilla miljonääreiksi, mutta toukokuun julkisen listautumisen jälkeen osakkeita ostaneet ovat joutuneet pettymään karvaasti. Uberin osake New Yorkin pörsissä on vajonnut viime päivinä tähän asti alimmalle tasolleen.

Torstaina kaupankäynnin päättyessä osakkeen arvo oli 32,50 dollaria, eli 20 prosenttia heikompi kuin yhtiön listautuessa.

Uber teki vuoden toisella neljänneksellä tappiota 5,2 miljardin dollaria eli noin 4,7 miljardin euroa. Tämä kaikki herättää kysymyksiä yhtiön kyvystä ylipäätään selviytyä.

1. Miksi osakkeet luisuvat jyrkkenevää alamäkeä?

Vajaa kuukausi sitten julkistetut hurjat tappioluvut ovat horjuttaneet pahasti sijoittajien uskoa yhtiöön, joka ei ole missään vaiheessa päässyt siihen lentoon, jota siltä on jo kymmenen vuotta odotettu.

Uber-sovellus
Uber-sovellus.Erik S. Lesser / EPA

Uberin toimitusjohtaja Dara Khosrowshahi on vaihtanut lähes koko alemman johtoportaan ja saneerannut yhtiötä kovalla kädellä. Hän on kuitenkin joutunut myöntämään julkisesti, että Uber pysyy todennäköisesti tappiollisena ainakin vuoteen 2021 saakka.

Loppuvuosi näyttää paremmalta kuin alku, mutta tämän vuoden kokonaistappion odotetaan olevan kolmen miljardin euron suuruusluokkaa. Tällaiset luvut karkottavat nopeita voittoja hakevat sijoittajat. Uberista ovat tällä hetkellä kiinnostuneita vain pitkäjänteisimmät riskisijoittajat.

2. Uber oli edelläkävijä, mitä tapahtui?

Laajeneminen kaikkialle maailmaan on ollut nopeaa, eivätkä tulot ole kasvaneet samaa tahtia menojen kanssa.

Uberia on pidetty vallankumouksellisena vanhoillisen taksibisneksen ravistelijana, mutta se ei ole onnistunut kehittämään omaa liiketoimintaansa. Tuloksen heiketessä yhtiö on laskenut kuljettajiensa palkkiotasoa, mikä on johtanut lakkoiluun.

Lunta on tullut tupaan runsaasti. Uber on joutunut Yhdysvalloissa huonoon valoon esimerkiksi yhtiön johtajien naisia halventavien puheiden vuodettua julkisuuteen.

3. Onko vastaavia ongelmia muuallakin kuin Yhdysvalloissa?

On, niin Amerikassa, Aasiassa kuin Euroopassakin. Kuljettajat ovat lakkoilleet viime kuukausina esimerkiksi Romaniassa ja Ranskassa.

Uber on luvannut tarjota asiakkailleen "maailman turvallisimpia" kyytejä, mutta se ei ole pitänyt paikkaansa etenkään Euroopan ja Yhdysvaltojen ulkopuolella. Tämä on tahrannut sen julkikuvaa.

Erityisen huonosti iskulause on sopinut yhtiön suursatsaukseen Brasiliaan, jossa kaikkiaan 16 Uberin kuljettajaa ja asiakasta on tapettu.

4. Mitä yhtiö aikoo tehdä suuntansa kääntämiseksi?

Toissa vuonna aloittanut toimitusjohtaja Khosrowshahi aikoo myllätä koko yhtiön ja muuttaa sen strategiaa.

Uber aikoo kehittyä "kuljetusalan Amazoniksi" eli useita eri kuljetustoimintoja harjoittavaksi tavarataloksi. Se odottaa uutta kasvua Uber Eats -ruokakuljetuspalveluista sekä yhdistelmäkyytipalveluista juna- ja paikallisliikenteen kanssa.

Lisäksi yhtiö on käynnistänyt taksikyyditykset veneillä ja helikoptereilla ja tarjoaa sähköpotkulautoja.

5. Onko Yhdysvalloissa nousemassa uusia ubereita?

On, ja se lisää Uberin ahdinkoa. Kilpailevia yrityksiä ilmaantuu kaiken aikaa.

Myös Uberin tähän asti pahimpana kilpailijana pidetty Lyft on raskaasti tappiollinen. Kummankin yhtiön tulevaisuus on uhattuna.

Lue myös:

Pizza-onlinen ja yrittäjien riita on digitalouden kääntöpuoli: yrittäjä paiskii pitkää päivää, mutta iso siivu rahoista valuu välittäjälle

Analyysi: Miljarditappiota tekevä Uber listautuu pörssiin, mutta riittääkö sijoittajien usko kyytifirman tulevaisuuden lupauksiin?