Osa pohjalaisista asfalttiteistä rapistuu pahasti, eivätkä paikkaukset pysy huonokuntoisissa teissä

Ely-keskuksesta arvioidaan, että pohjalaismaakunnissa on parin vuoden kuluttua 1 500 kilometriä rapistuneita asfattiteitä, jos lisärahaa ei saada.

tiet
Irti kuoriutunutta asfalttia valtatie 13:lla Kruunupyyssä.
Irti kuoriutunutta asfalttia murusina tien pinnalla.Juha Kemppainen / Yle

Osa pohjalaistiestöstä on rapistunut lähes korjauskelvottomaan kuntoon, arvioidaan Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksesta.

– Etenkin vähäliikenteisten päällysteteiden kehno kunto ja vähäiset korjausrahat ovat vaikea yhtälö. Rapistuneita yhdys- ja seututeitä löytyy joka pohjalaismaakunnasta. Osa on huonossa, osa taas todella huonossa kunnossa, kertoo tieinsinööri Tanja Västi.

Kehnoimmissa teissä ei ole enää päällystepintaa, jossa paikka pysyisi. Syynä tähän on se, ettei teitä ole uusittu ajoissa. Myöskään rahaa niiden muuttamiseen sorateiksi ei ole.

Kun tiestö ei ole kunnossa, vaikuttaa se moneen asiaa, luettelee Västi.

– Ajoturvallisuuteen, elinkeinoelämän kuljetuksiin ja niiden kustannuksiin. Myös teiden talvihoito vaikeutuu, kun tienpinta on epätasainen.

Lisärahan tarve on suuri

Tänä kesänä Ely-keskus päällystää vain pienen osan 6 000 kilometrin tieverkostosta. Vilkasliikenteiset päätiet ovat etusijalla.

Ely arvioikin, että pohjalaismaakunnissa on pian 1 500 kilometriä rapistuneita asfalttiteitä, ellei valtiolta tipu lisärahaa.

Korjausrahaa pitäisi tulevina vuosina saada yli tuplasti lisää, jotta edes päällystettyjen teiden nykykunto voidaan taata. Etelä-Pohjanmaan Elyllä on käytettävissä tänä vuonna noin 8 miljoonaa teiden päällystämiseen.

– Noin 20 miljoonaa pitäisi saada, jos rakenteitakin halutaan parantaa, Västi sanoo.

Teiden nykykunto pystytään takaamaan päällystämällä niitä 500 kilometriä vuodessa. Tällä vuonna rahaa on noin 150 kilometrin kunnostamiseen.