Parjattuun kotihoitoon tehtiin parannuksia, joita SuPer nyt kiittää: "Siellä ei yritetä puhua mustaa valkoiseksi, ettei tällaisia ongelmia olisi "

Kotihoidon tilanne ei lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan ole kuitenkaan vieläkään täydellinen Etelä-Karjalassa.

kotihoito
Eksoten kotihoito
Lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan kotihoitajien ja Eksoten neuvotteluyhteys on parantunut. Arkistokuva.Mikko Savolainen / Yle

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer antaa Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksotelle kiitosta kotihoidon huonoon tilanteeseen tarttumisesta.

Liitto on tyytyväinen erityisesti siihen, että Eksoten johto on alkanut kuunnella työntekijöiden kehittämisehdotuksia.

– He ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita, sanoo SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä.

Erkkilän mukaan esimiehet ottavat nyt tosissaan työntekijöiden huolet esimerkiksi hoidon laadusta ja omasta kuormittumisesta.

– Kynnys on madaltunut sillä tavalla, että työnantajan kanssa pystytään ottamaan asioita rohkeasti esiin. Siellä ei yritetä puhua mustaa valkoiseksi, ettei tällaisia ongelmia olisi vaan mietitään yhdessä, mitä asioille voisi tehdä.

"Kaksi vuotta sitten työntekijöitä ei otettu tosissaan"

Erkkilän mukaan tilanne oli aivan toisenlainen kaksi vuotta sitten, kun työntekijöiden keskuudessa heräsi huoli kotihoidon tilanteesta.

– Työntekijöiden kokemus oli, että heitä ei oteta tosissaan. Se tarkoitti sitä, että ongelmiin ei tartuttu, Erkkilä sanoo.

Tilanne eteni kesällä 2018 siihen, että SuPer teki aluehallintovirastolle valvontapyynnön sekä eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelun Eksoten kotihoidosta. Liiton mukaan kotihoito ei täyttänyt lakien ja asetusten vaatimuksia.

Työntekijät eivät esimerkiksi ehtineet olla asiakkaiden luona sovittua aikaa, lääkkeiden annosteluun saattoi tulla liian lyhyitä tai pitkiä välejä tai sijaisia ei saanut poissaolevien tilalle.

Aluehallintovirasto on tehnyt Eksoten kotihoitoon kaksi tarkastusta reilun vuoden aikana. Joulukuussa kävi ilmi, että työntekijät kärsivät pitkäkestoisesta työn kuormittavuudesta.

Kesäkuun käynnin yhteydessä aluehallintovirasto totesi, että työntekijöitä on edelleen liian vähän. Aluehallintovirasto antoi Eksotelle aikaa korjata tilanne 13. syyskuuta mennessä.

Oikeusasiamiehellä kantelu on edelleen tutkittavana.

Kotihoidossa tehty useita muutoksia

Eksote alkoi reagoida kotihoidon ongelmiin jo ennen viranomaisten ensimmäistä tarkastusta. Reilun vuoden aikana etähoitoa on lisätty, aamun työvuoroja on aikaistettu ja palveluja ostettu yksityisiltä yrityksiltä lisää.

Eksote on myös lisännyt kotihoidon työntekijöitä ja palkkaa heitä edelleen lisää. Tänä syksynä puolestaan alkoi lähihoitajien oppisopimuskoulutus, jonka odotetaan paikkaavan työntekijävajetta lisää.

Vielä viime keväänä työntekijät kertoivat, että työ oli edelleen kuormittavaa. Täydellinen kotihoidon tilanne ei SuPerin mukaan ole. Työntekijöitä on edelleen vaikea saada.

– Eksote on alueena laaja. Toisiin paikkoihin saadaan helpommin työntekijöitä kuin toisiin, Erkkilä sanoo.

Eksotesta on aiemmin kerrottu, että työntekijöitä ei ole riittävästi saatavilla. Myös kotihoidon huono maine on hillinnyt hoitajien hakeutumista kotihoitoon.

Superin asiantuntija Sari Erkkilä kuitenkin uskoo, että kotihoidossa tehdyt parannukset alkavat houkutella lisää työntekijöitä.

Erkkilä, luottamushenkilöt sekä Eksoten työsuojeluvaltuutettu tapasivat Eksoten johtajistoa keskiviikkona.