1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sähköautot

Idea sähköauton vaihdettavasta akusta on monimutkainen - asiantuntija esittää liisattavia sähköautoja

Sähköautojen akuista on tulossa entistä suurempia. Asiantuntijan mukaan siitä koituu huomattavia kustannuksia auton hintaan.

sähköautot
Sähköauton latauspistoke on kiinni autossa.
Sähköauton hinta arveluttaa monia. Voisiko jakeluyhtiö omistaa akun?Kalle Mäkelä / Yle

Sähköautot ovat kalliita ja merkittävän osan hinnasta muodostaa auton voimalähde. Akun käyttöikä on rajallinen.

Irrotettavan ja vaihdettavan akun kehittely sähköautoihin on Teknologian tutkimuskeskus VTT:n asiantuntijan mukaan haasteellista. Voitaisiinko auto myydä ilman akkua? VTT:n sähköajoneuvojen tiimin vetäjä Mikko Pihlatien mielestä akun ja auton korin irrottaminen toisistaan on yksi mahdollinen toimintamalli. Sähköauton hinta laskisi huomattavasti, jos kuluttaja voisi ostaa auton ilman akkua.

– Tottakai auton hinta olisi silloin halvempi. Jonkun pitäisi kuitenkin edelleen maksaa auton akku, sanoi Mikko Pihlatie Radio Suomen Päivän haastattelussa.

Tamperelainen diplomi-insinööri Antti Räikkä esitti taannoin Helsingin Sanomissa (siirryt toiseen palveluun) idean jakeluyhtiön omistamista akuista. Hänen mukaansa kuluttajaa arveluttaa ostaa sähköautoa, koska auton hinta putoaa nopeasti, kun akku menee huonoksi. Räikän mielestä ongelmat ratkeavat, kun akku ei ole enää osa autoa, vaan akun omistaisi jakeluyhtiö. Latausasemalla robotti vaihtaisi tyhjän akun ladattuun akkuun.

Pihlatie pohtii, mikä taho hankkisi akkuja ja kuka vaihtaisi niitä autoihin, kun edellisen akun virta on käytetty. Akkupalvelu maksaisi kuluttajalle ja autokaupassa näkyvä hinta siirtyisi toiseen paikkaan. Akuille pitäisi löytää myös tarpeeksi käyttöä. Pihlatie näkee tällaisessa liiketoimintamallissa haasteita. Pääsisikö autoteollisuus sopimukseen siitä, millainen vaihdettava akku olisi?

– Saadaanko standardoitua akun muoto, koko ja laji vai olisiko eri automerkeillä oma akkuleasingjärjestelmä?

Mikko Pihlatie esittää toisenlaista mallia, joka perustuisi auton leasing-sopimukseen. Kuluttaja ei maksaisi auton koko hintaa vaan kukausittaisen kulun.

– Silloin auto-leasingyhtiöllä olisi riski akusta. Avoimia kysymyksiä ovat esimerkiksi, mikä on akun kesto ja mikä sähköauton jälleenmyyntiarvo voisi olla seuraavalle kuluttajalle.

Pihlatien mukaan näyttää siltä, että ensi vuonna tulee huomattava määrä uusia sähköautomalleja kuluttajalle ja ammattikäyttöön. Suunta on myös se, että akuista tulee suurempia, jolloin niissä on enemmän energiaa.

Kuuntele haastattelu: Kalliit autot, lyhytikäiset akut?

Lue lisää:

Tulevaisuudessa myös kuorma-autot ja joukkoliikenne liikkuvat sähköllä – Kysyimme 4 olennaisinta kysymystä aiheesta asiantuntijoilta

Miten hallitusohjelma vaikuttaa auton ostajan aikeisiin? Kokosimme autokauppiaiden neuvot ostamista harkitsevalle

Lue seuraavaksi