Helsinki ei tyydy EU-komission miljoonamätkyihin – aikoo kannella poikkeuksellisesta bussikiistasta: "Tulee pitkä prosessi"

EU-komissio katsoi aiemmin, että Helsingin Bussiliikenne sai Helsingin kaupungilta laitonta tukea kymmenen vuoden ajan.

Helsingin bussiliikenne
Ihmisiä nousemassa bussin kyytiin Helsingissä.
EU-komissio haluaa periä yli 54 miljoonaa euroa Helsingin Bussiliikenteen nykyiseltä omistajalta, Koiviston Autolta.Kimmo Hiltunen / Yle

Sekä Helsingin kaupunki että Koiviston Auto kertovat nostavansa kanteen EU-komission vaatiman miljoonakorvauksen kumoamiseksi Helsingin bussiliikennekiistassa.

EU-komissio ilmoitti kesäkuun lopussa, että Helsingin Bussiliikenne sai vuosina 2002–2012 Helsingin kaupungilta laitonta tukea.

Komission mukaan kaupungin bussiyhtiölle myöntämät lainat olivat EU:n valtiontukisääntöjen vastaisia ja komissio haluaa, että yli 54 miljoonan euron laina peritään takaisin Helsingin Bussiliikenteen nykyiseltä omistajalta, Koiviston Autolta.

Valtio valmis tukemaan vaatimuksia

Ulkoministeriön EU-tuomioistuinasioiden yksikön päällikkö Joni Heliskoski sanoo, että Suomi on valtiona päättänyt tyytyä EU-komission päätökseen bussikiistassa. Suomi ei siis nosta EU-tuomioistuimessa asiasta kumoamiskannetta, vaan harkitsee väliintulon tekemistä siinä vaiheessa, kun Helsingin kaupunki ja Koiviston Auto nostavat asiasta kanteen.

Heliskoski sanoo Ylelle, että väliintulo tarkoittaa käytännössä sitä, että Suomen valtio voi oikeudenkäynnissä tukea esimerkiksi Helsingin esittämiä vaatimuksia tai väitteitä eli antaa lisäargumentaatiota.

Heliskoski toteaa, että Suomen valitsema linja eli väliintulijan rooli on valtiolle luonteva. Hänen mukaansa tämä on hyvin tavallinen menettely EU:n tuomioistuimessa vireillä olevissa asioissa.

Oikeusprosessi voi kestää pitkään

Helsingin kaupungin lakimiehen Jenni Ropen mukaan kyseessä on kaupungin näkökulmasta ainutlaatuinen tapaus. Rope arvioi, että prosessi voi olla pitkä ja kestää yhdestä kolmeen vuotta.

– Tarkkaa tietoa siitä, milloin tämä asia lopullisesti saadaan päätökseen EU:n tuomioistuimessa, ei ole.

Hän ei halua spekuloida, miten hankala tapaus on kyseessä.

– Ikävä tämä joka tapauksessa on, Rope toteaa.

Jos kanne menisi läpi, ei takaisinperintää tarvitsisi tehdä.

Suomen EU-ministerivaliokunta keskusteli bussiliikenneasiasta tänään torstaina. Torstaina Helsingin kaupungin lisäksi Koiviston Autosta todettiin Ylelle, että EU-komission kesäisestä ratkaisusta aiotaan nostaa kanne.

Juttua täsmennetty 6.9. klo 18.25:

Komissio katsoo päätöksessään, että lainat eivät olleet EU:n valtiontukisääntöjen mukaisia ja tämän vuoksi komissio on määrännyt tuet takaisinperittäväksi tuensaajalta. Komissio ei siis itse peri rahoja vaan on määrännyt rahat takaisinperittäväksi.

Jutussa todettiin aiemmin, että Komission mukaan kaupungin bussiyhtiölle myöntämät lainat olivat EU:n valtiontukisääntöjen vastaisia ja komissio haluaa periä yli 54 miljoonaa euroa Helsingin Bussiliikenteen nykyiseltä omistajalta, Koiviston Autolta.

Aiheesta aiemmin:

EU-komissio: Helsingin Bussiliikenne sai laitonta tukea kaupungilta, nyt yli 54 miljoonaa euroa pitää periä takaisin

Miljoonamätkyt saaneen bussiyhtiön pomo: "Valitamme päätöksestä – meillä ei ole vastuuta kaupungin aikoinaan myöntämistä lainoista"