Liikenneopettaja huolestui 17-vuotiaiden ajokorteista: "Eivät välitä, sujuuko ajaminen liikennesääntöjen mukaisesti vai vähän sinne päin"

Yhä useampi alaikäinen haaveilee henkilöauton ajokortista. Ikäpoikkeusluvalla haave voi toteutua ja B-luokan ajokortti olla taskussa jo 17-vuotiaana.

ajokortit
Ajo-opetusta Lappeenrannan keskustassa.
Henkilöauton ajokortti tuo nuorelle liikkumisen vapautta ja mahdollistaa esimerkiksi harrastuksiin kulkemisen.Mikko Savolainen / Yle

Kevytmoottoripyörät hyrähtävät syksyisessä illassa käyntiin, kun poikakolmikko valmistautuu lähtemään ajelulle. Alaikäisten kaverusten taskuista löytyy kevytmoottoripyörän ajoon oikeuttava ajokortti.

Pian siellä on myös henkilöautokortti.

17-vuotias Mauri Heiskanen työskentelee oppisopimuksella sähköasennusliikkeessä. Hänellä on jo liikenne- ja viestintävirasto Traficomin myöntämä ikäpoikkeuslupa, jolla hän saa henkilöauton ajokortin 17-vuotiaana.

– Pitää päästä töihin helposti talvella, koska julkiset eivät kulje sinne ja työpaikalla pitää päästä liikkumaan autolla.

Linja-autolla työmatkaan kuluisi kaksi tuntia. Heiskanen on haaveillut ajokortista siitä asti, kun kuuli, että se on mahdollista hankkia myös alaikäisenä.

– Aion aloittaa mahdollisimman pian autokoulun.

Mauri Heiskanen ja Eemeli Metelinen
Mauri Heiskanen suuntaa pian autokouluun ikäpoikkeusluvan turvin. Eemeli Metelinen vasta hakee poikkeuslupaa.Mikko Savolainen / Yle

Eemeli Metelisellä ei vielä ole poikkeuslupaa, mutta hän aikoo pian hakea sitä. Hän pelaa jääpalloa, ja edestakainen matka kotoa Lappeenrannasta treeneihin on 200 kilometriä.

– Pelaan Mikkelissä jääpalloa Kamppareitten joukkueessa. Olisi kätevää, ettei tarvitse äidin tai isän lähteä joka ilta kuskaamaan sinne, Metelinen toteaa.

Ajokortti helpottaisi nuoren elämää suuresti.

– Kyllähän se pitää treeneihin päästä, ei auta sitten kuin kulkea bussilla tai vanhempien kyydillä, jos en saa poikkeuslupaa.

Metelinen suunnittelee kulkevansa autolla myös esimerkiksi kouluun.

– Jonkinnäköisellä roadtripilläkin voisi käydä ja kavereita aion myös kuljettaa.

Jo 11 000 hakenut poikkeuslupaa

Viime vuoden heinäkuussa voimaan tullut uusi ajokorttilaki höllensi ikäpoikkeusluvan saamista. Ennen tarvittiin erityisen painavia syitä, nyt perusteluiden ei tarvitse olla enää yhtä painavia.

– Luvan voi saada, jos nuorella on säännöllinen kulkemistarve kouluun, töihin, työharjoitteluun tai tavoitteelliseen harrastukseen, Liikenne ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Henna Antila selittää.

Lupia on haettu reilussa vuodessa noin 11 000 kappaletta ja niitä on myönnetty jo 8 500 kappaletta.

– Uusi ajokorttilaki on vaikuttanut ihan huomattavasti määriin. Aikaisemmin ikäpoikkeuslupia haettiiin noin 20–50 kappaletta vuodessa ja niitä myönnettiin vain murto-osalle hakijoista.

Ajo-opetusta Lappeenrannan keskustassa
Poikkeusluvalla hankitulla ajokortilla saa kulkea muuallekin kuin treeneihin tai töihin. Kulkemista ei ole rajattu.Mikko Savolainen / Yle

Parhaillaan käsittelyä odottaa noin 2 600 hakemusta.

– Kyllä se mielestäni osoittaa, että nuorilla on säännöllisiä kulkemistarpeita. Suomi on perinteisesti pitkien etäisyyksien maa.

Kielteisiä päätöksiäkin on tehty. Niihin on päädytty Antilan mukaan esimerkiksi siksi, että kuljettavat matkat jäävät bussilla, junalla tai kävellen alle tuntiin tai joukkoliikenteen vuoroja tarvitsee odottaa alle tunnin.

– Muita kielteisten päätösten syitä ovat esimerkiksi se, ettei hakemuksella ole esitetty mitään omia kulkemistarpeita tai Traficomin määräyksen mukaista pakollista todistusta hakemisen perusteesta ei ole toimitettu.

Tällainen pakollinen liite voi olla esimerkiksi urheiluvalmentajan allekirjoittama todistus säännöllisestä ja tavoitteellisesta urheilutoiminnasta.

Poikkeuslupien määrä näkyy autokouluissa

Uusi ajokorttilaki mahdollistaa sen, että ajokorttia varten tarvittavien teoria- ja ajo-opetuksen suorittamisen voi aloittaa jo 16-vuotiaana.

Käytännössä kaikki opetus voi siis olla suoritettuna ennen ikäpoikkeusluvan hakemista. Jos poikkeusluvan saa, voi ajokokeeseen astella heti täytettyään 17 vuotta.

– Opetussuoritukset eivät vanhene. Ne eivät siis mene hukkaan, vaikka poikkeuslupaa ei saisikaan.

Jos poikkeuslupaa ei saa, voi rauhassa odottaa täysi-ikäistymistä ja jatkaa ajokortin hankkimista silloin.

Poikkeusluvalla saadun ajokortin säännöt ja oikeudet ovat täysin samat kuin täysi-ikäiselle myönnettävän kortin. Kulkemista ei ole rajattu esimerkiksi pelkästään treeni- tai koulumatkoihin.

Ikäpoikkeuslupahakemusten suuri määrä heijastuu jo autokoulujen oppilasmääriin. Koulutuspäällikkö Sampsa Lindberg Cap-autokoulusta kertoo, että varsinkin maaseudulla ja harvaan asutuilla alueilla sijaitsevissa autokouluissa nuoria kuljettajaoppilaita on yhä enemmän.

Lindbergiä henkilöauton kuljettajien nuori ikä mietityttää.

– 15–17-vuotiaiden vahinkoriski liikenteessä on huomattavan korkea verrattuna muutamaa vuotta vanhempiin.

Liikenneopettaja Tuukka Vuorinen
Tuukka Vuorinen on huomannut, että 17-vuotias nuori käyttäytyy liikenteessä eri tavalla kuin 18-vuotias.Mikko Savolainen / Yle

Myös liikenneopettaja Tuukka Vuorinen on huomannut työssään, että 16-vuotiaalla ja 17-vuotiaalla kuljettajalla on eroa. Lappeenrannan Drive Centerillä työskentelevän Vuorisen mielestä nuori ikä pitäisikin huomioida opetuksessa.

– 17-vuotiaalla ajamiseen liittyvät moraaliset asiat ovat hyvin eri tasolla kuin vaikka 18- tai 19-vuotiaalla. Nuoremmat eivät juuri välitä siitä, sujuuko ajaminen liikennesääntöjen mukaisesti vai vähän sinne päin. Mitä enemmän ikää tulee, sen tarkempia ollaan.

Liikenneopettaja Tuukka Vuorinen uskoo, ettei poikkeuslupien suuri määrä vaikuta mopo- tai kevytmoottoripyöräkorttien hankkimisen määrään. Mopokortin voi saada 15-vuotiaana ja kevytmoottoripyöräkortin 16-vuotiaana.

– Kortteja haetaan niin eri-ikäisinä. Oman kokemukseni mukaan kevytmoottoripyöräkorttia haetaan nykyään entistä enemmän, siinä on oppilasmäärät kasvaneet.

Kevytauto ei ollut vaihtoehto

Sen sijaan kevytautojen määrässä ikäpoikkeusluvat voivat näkyä. 15–17-vuotiaille suunnatut kevytautot tulevat maanteille aikaisintaan ensi vuoden marraskuussa.

Kevytautolla tarkoitetaan tavallista henkilöautoa, jonka ajonopeutta on rajoitettu.

Kevytautoja koskevan lain oli tarkoitus tulla voimaan tänä vuonna. Lain voimaantuloa lykättiin, sillä EU-komissio antoi Suomelle huomautuksen kevytautojen turvallisuudesta.

– He, jotka ovat ehkä miettineet, että lapselle hankitaan kevytauto, lähtevät varmaan enemmän mukaan tähän ikäpoikkeuslupaprosessiin, liikenneopettaja Tuukka Vuorinen toteaa.

Mauri Heiskanen ja Eemeli Metelinen eivät harkinneet kevytauton hankkimista. Heiskasen mukaan kevytautot ovat turhan kalliita.

– Aiemmin minulla ei ollut tällaista kulkemistarvetta, joten en olisi kevytautoa tarvinnut 16-vuotiaana, Metelinen pohtii.

Eemeli Metelinen
Eemeli Metelinen ei voinut aiemmin hakea poikkeuslupaa, sillä häneltä puuttui valmentajan allekirjoittama todistus tavoitteellisesta harrastuksesta.Mikko Savolainen / Yle