Lento laskeutui toiselle kentälle - Ryanair kieltäytyy maksamasta matkustajien junakyytejä kotiin: Yhtiön mukaan bussikyyti oli tilattu

Berliinistä tullut lento joutui laskeutumaan Helsinki–Vantaan kentälle maanantaina, koska Lappeenrannan kenttää peitti sankka sumu. Ryanairin piti korvata asiakkaille jatkokyydistä aiheutuneet kulut. Nyt lentoyhtiö ei kuitenkaan suostu maksamaan kuluja.

Ryanair
Halpalentoyhtiö Ryanairin lentokone.
Ryanair ei ole suostunut korvaamaan asiakkaiden matkakuluja, jotka aiheutuivat Lappeenrannan maanantaisen lennon seurauksena. Lento laskeutui Lappeenrannan sijaan Helsinki-Vantaalle.Timo-Pekka Heima / Yle

Maanantaiaamuna Ryanairin Berliinin lennon piti laskeutua Lappeenrantaan. Sankka sumu kuitenkin esti laskeutumisen, ja kone joutui laskeutumaan Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Koneen käännyttyä Lappeenrannasta Helsinki–Vantaan suuntaan Ryanair teki pyynnön maapalveluyritys Swissportille jatkokuljetuksen järjestämiseksi Vantaalta Lappeenrantaan. Tässä vaiheessa myös matkustajia tiedotettiin lennolla yhteisestä jatkokuljetuksesta.

Maapalveluyritys ei kuitenkaan löytänyt yhtään vapaata bussia.

– Sovimme Ryanairin kanssa, että ihmiset kulkee omin neuvoin Lappeenrantaan ja hakevat aiheutuneista kuluista korvauksia Ryanairilta, kertoo liikennekoordinaattori Marko Partanen Swissportilta.

Yksi kuulutus

Helsinki–Vantaalla matkustajille kerrottiin, että kyyti kotiin onkin hankittava itse. Lennolla olleen Lotta-Lisa Pulkkisen mukaan asiasta kuulutettiin vain kerran.

– Seurueemme kuuli kuulutuksen aulassa. Suomeksi ja englanniksi kerrottiin, että bussikyytiä ei ole ja junalla pääsee Tikkurilasta omakustanteisesti Lappeenrantaan. Ryanair korvaisi kulut myöhemmin, kertoo Pulkkinen.

Pulkkisen mukaan osa matkustajista hätääntyi vieraassa kaupungissa, kun eivät ymmärtäneet kuulutusta. Ryanairin Lappeenrannan lennot ovat muun muassa venäläisten suosiossa.

– Helsinki–Vantaalle jäi tosi paljon hätääntyneitä matkustajia, jotka eivät puhuneet suomea tai englantia. Sinne he jäivät miettimään, miten he pääsevät kaupungista toiseen, kertoo Pulkkinen.

Ryanairin viimeinen lento Lappeenrannasta.
Ryanair lentää Lappeenrannasta muun muassa Berliiniin, Ateenaan, Bergamoon ja Thessalonikiin.Vilma Hannén / Yle

Tyly vastaus Ryanairilta

Kuulutuksen jälkeen osa matkustajista lähti etsimään kyytiä kohti Lappeenrantaa. Lennolla vaimonsa kanssa ollut Jesse Mäkinen lähti Tikkurilan asemalle, jossa he odottivat junaa kolme tuntia.

Kotiin päästyään Mäkinen teki heti korvaushakemuksen matkakuluista Ryanairille. Vastaus oli tyly.

– Eilen tuli vastaus. Ryanair vastasi, ettei makseta mitään, koska korvaava kyyti on järjestetty. Ateriat lupasivat korvata, matkakuluja ei, kertoo Mäkinen.

Swissportilta ihmetellään, mistä paluukyyti olisi ilmestynyt, koska he eivät ainakaan ole sitä tilanneet. Maapalveluyritykset hoitavat tällaiset asiat lentoyhtiön puolesta.

– Ei Ryanair Irlannista busseja ala Suomesta etsiä, sanoo Marko Partanen Swissportista.

Asiaa hoidetaan lakimiehen avulla

Lennolla olevat ihmiset ovat suivaantuuneet, koska he eivät ole saaneet korvauksia matkakuluista. Osa matkustajista on ottanut yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen.

– Minun äitini lähetti Ryanairille korvausvaatimukset. Ne eivät menneet läpi, joten otimme yhteyttä Euroopan kuluttajaoikeusneuvojaan eli lakimieheen, joka on ottanut nyt meidän puolesta yhteyttä Ryanairiin, kertoo Lotta-Lisa Pulkkinen.

Jesse Mäkinen on yrittänyt etsiä somen kautta ihmisiä, jotka olisivat olleet Ryanairin mainitsemalla yhteiskyydillä. Tähän mennessä ei ole löytynyt vielä ketään.

Mäkinenkin on tehnyt valituksen Euroopan kuluttajakeskukseen.

– Siellä asia on otettu hoidettavaksi. Korvausta haluavien pitäisi tehdä valitus Euroopan kuluttajakeskuksen lakimiehelle ECC:n nettisivujen kautta, neuvoo Mäkinen.

Ryanairin lentokone Lappeenrannan lentokentällä.
Sankka sumu esti koneen laskeutumisen maanantaina Lappeenrannan lentokentälle.Jari Tanskanen / Yle

Inhimillinen erhe?

Lappeenrannan lentokentän maapalveluesimies Janne Paajanen pohtii, voisiko kyseessä olla inhimillinen erhe, esimerkiksi tietokatkos. Jos Ryanair vielä olettaa, että bussikuljetus on järjestynyt ja vasta myöhemmin huomataan, ettei maapalveluyritys pystynytkään saamaan bussia.

– Ryanairilla on kymmeniä tuhansia lentoja. Pitäisi ymmärtää, ettei yksittäistä asiakasta voi palvella heti. Vaikka kyllähän ymmärrän yksittäisen ihmisen huolen. Silti vähän malttia pitäisi olla, pohtii Paajanen.

Silti lennolla ollut Jesse Mäkinen pitää Ryanairin toimintaa kummallisena.

– Vielä eilen Ryanair vastasi minulle, että korvaava kyyti on ollut. Minusta tämä kuulostaa siltä, että Ryanair kokeilee tyytyisivätkö hakijat siihen, ettei rahaa tulekaan, sanoo lappeenrantalainen Jesse Mäkinen.

Ryanairilta yritettiin saada haastattelua, mutta he eivät vastanneet haastattelupyyntöön.