Porilaisyrittäjä kevytautolain lykkääntymisestä: "Toivottavasti liikenneministeri osaa lukea"

Mopoautokauppaa Porissa tehnyt Juha Dahlman näkee, että kevytautolaki pitäisi kuopata kokonaan.

lainsäädäntö
Nuori poika ajaa autoa.
Matias Malin pääsi viime kesänä testaamaan kevytautoa Porissa.Mari Kahila / Yle

Kevytautoja koskevan lain lykkääntyminen vuodella tuli suurena yllätyksenä mopoautoja huoltavalle ja myyvälle porilaisyrittäjälle. Jussi&Co Oy:n yrittäjä Juha Dahlman oli siinä käsityksessä, että EU:n kanta olisi kuopannut koko hankkeen.

– EU:n kanslian tiedotteessa kehotetaan Suomen hallitusta ottamaan huomioon tietyt direktiivit, joista ilmenee, että tämä hanke on täysin mahdoton ja EU:n lakien vastainen. Yllätyin siitä, että hanketta nyt lykätään vuodella, eikä kuopata kokonaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin ilmoitti tänään, että kevytautoja koskeva laki yritetään korjata vuoden aikana EU:n vaatimukset täyttäväksi.

Aiemman päätöksen mukaan laki olisi sallinut kevytautojen käyttöönoton jo tämän vuoden marraskuussa.

Kevytautot vs mopoautot

Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joiden nopeus on rajoitettu korkeintaan 60 km/h. Ne olisi suunnattu 15–17 -vuotiaille nuorille, joilla ei ole vielä henkilöauton ajokorttia.

Kevytautolain valmistelu on hiljentänyt mopoautokauppaa, kun markkinoille on odotettu kevytautoja. Muun muassa Juha Dahlman on lain valmistelun aikana siirtänyt liiketoimintansa painoarvon muuhun kaupankäyntiin.

– Niille kauppiaille, jotka ovat mopoautoilla eläneet, on tämä valmistelu tehnyt hallaa. Oman yritykseni kannalta ei nyt ole väliä, tulevatko kevytautot vai eivät. Tiedän vain, mikä EU:n kanta on ja pidän tätä hanketta käsittämättömänä yhteiskunnan varojen tuhlaamisena.

Odotukset ministerin suuntaan

Juha Dahlman kokee, että ministerin on nyt harkittava tarkkaan, mitä kevytautolaille tehdään.

– Toivon, että meillä on nyt sellainen liikenneministeri, joka osaa lukea ja ymmärtää lukemaansa tekstiä, jotta hän saisi tämän loppumaan.