Turun Tunnin juna nytkähti eteenpäin – hankeyhtiö suunnittelemaan nopeaa ratayhteyttä

Hankeyhtiö on tarkoitus perustaa syksyn aikana.

Turku
Turun rautatieasema
Viivi Sihvonen / Yle

Turun Tunnin junalle perustetaan oma hankeyhtiö. Liiikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin kertoi tiistaina, että hankeyhtiön tarkoituksena on edistää nopean ratayhteyden suunnittelua. Valtio aloittaa seuravaksi neuvottelut kuntien kanssa.

Tavoitteena on saada mukaan kuntia ja muita toimijoita. Yhtiöiden enemmistöomistustus pysyisi julkisella puolella. Valtio omistaisi hankeyhtiöistä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia ja muut osakkaat noin 49 prosenttia

Marin korosti, että kyse on suunnittelusta. Hankkeiden rakentaminen voisi alkaa 2030-luvulla. Turun Tunnin junan ohella hankeyhtiön saa myös Helsingistä Tampereen suuntaan kulkeva Suomi-rata. Molemmille hankkeille on tarkoitus hakea myös EU-rahoitusta suunnittelutarpeisiin.

Valtio osallistuisi Turun tunnin junan suunnitteluun 38,25 miljoonalla euroa. Hankkeen jäljellä olevaksi suunnittelukustannukseksi on arvioitu noin 75 miljoonaa euroa.

Jo lähellä aloitusvalmiutta olevan Espoon kaupunkiradan osalta valtio suunnittelee MAL-sopimusmenettelyä. Siinä hanketta tarkasteltaisiin maankäytön, asumisen ja liikenteen näkökulmasta. Pikaisesta rakennustöiden aloittamisesta ei siis olisi tässäkään kyse.

Tunnin junan kokonaishinnaksi arvioidaan 2,4–2,8 miljardia euroa.

Maakuntajohtaja kaipaa yhä pikaista päätöstä Espoon kaupunkiradasta

Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Kari Häkämies on hankeyhtiöiden perustamiseen tyytyväinen, mutta toivomisen varaakin jäi vielä.

– Siihen olen tyytymätön, että näiden tietojen valossa Tunnin junaan kytkeytyvästä Espoon kaupunkiradasta ei olla budjettiriihessä tekemässä päätöstä, kuten toivoimme.

Kari Häkämies Turun asemalla.
Maakuntajohtaja Kari Häkämies kaipaa yhä pikaista poliittista päätöstä Espoon kaupunkiradasta.Yrjö Hjelt / Yle

Maakuntajohtaja Häkämies muistuttaa, että Turun ja Helsingin välisen nopean yhteyden suunnitelmat ovat suurista ratahankkeista ehdottomasti pisimmällä.

– Espoon kaupunkirata on siinä tilassa, että sen kun lyö kuokan maahan. Jos hallitus tekee siitä päätöksen, siihen voidaan hakea myös EU-rahaa ja saada länteen suuntautuva nopea yhteys käyntiin, perustelee Häkämies.

Valtion suunnittelema MAL-menettely olisi maakuntajohtaja Häkämiehen mukaan turha hidaste.

– Meidän mielestämme Espoon kaupunkirata ei siihen kauhean hyvin sovellu, ja olisi parempi, että siitä tehtäisiin päätös suoraan. Rakennustyöt voidaan aloittaa kunhan poliittinen päätös syntyy.

Alueen kuntien puolesta maakuntajohtaja Häkämies ei halua antaa arvioita osallistumishalukkuudesta, mutta tietää siihen kyllä löytyvän intoa.

– Kuntien näkökulmasta kysymys on siitä, kuinka suurta osakepääomaa haetaan ja kuinka kuntien oletetaan olevan siinä mukana. Eli summasta on kysymys, ei ehkä niinkään prosenteista.

Minna Arve
Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.Paula Collin / Yle

Alueen kunnissa odotettu tietoa malttamattomina

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve on tyytyväinen hallituksen päätökseen aloittaa neuvottelut Turun Tunnin junan hankeyhtiöstä.

Ratkaisu mahdollistaa nopean ratayhteyden suunnittelun loppuun saattamisen. Arve uskoo kaikkien ratavarren kaupunkien ja kuntien lähtevän mukaan hankeyhtiöön.

– Meillä on välitön valmius käynnistää neuvottelut. Uskon myös , että niissä päästään hyvin eteenpäin, toteaa Minna Arve.

– Toki tiedämme, että rakennusvalmius on jo olemassa Espoon kaupunkiradalla vaikka heti, ja Turun ratapihalla ensi vuoden aikana. Nämä ovat varmaan niitä seuraavia konkreettisia askelia, joista käydään keskustelua. Nyt odotamme, millä aikataululla ja miten hallitus näistä linjaa.

Salossa kaupunginjohtaja Lauri Inna kertoo, että hankeyhtiöiden perustamiseksi tähtäävät neuvottelut olivat odotettu päätös.

– Tämä oli johdonmukainen liike hallitukselta tässä vaiheessa. Lähtökohtaisesti Salo on mukana tässä ilman muuta ja katsotaan mihin neuvottelut johtavat.

Salon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Saija Karnisto-Toivonen (sd.) näkee, että talousvaikeuksissa painivalla Salolla ei ole varaa jäädä hankkeesta pois.

– Tässä pitää miettiä pitkälle tulevaisuuteen ja näen, että meillä ei ole varaa jäädä tästä pois. Hankeyhtiöön liittyy joltain osin kuntarahoitusta ja uskon, että siitä tullaan kyllä keskustelemaan Salossa.

Helsingin ja Turun välille suunniteltu nopea junayhteys lyhentäisi matka-aikaa noin 75 minuuttiin. Pasilan ja Kupittaan välillä matka taittuisi tunnissa.

Kokonaan uusi oikorata kulkee suunnitelmien mukaan Espoosta Lohjan kautta Saloon. Yhteys on noin 40 kilometriä nykyistä rantarataa lyhyempi. Lisäksi nopea yhteys sisältää Espoon kaupunkiradan, Salo–Turku-kaksoisraiteen sekä Turun ratapiha-alueet.

Tavoiteaikoihin yllettäisiin maksiminopeuden noustessa 300 kilometriin tunnissa uuden radan ja kaluston uusimisen myötä.

Turku, Espoo, Salo, Vihti, Lohja, Kirkkonummi sekä Varsinais-Suomen ja Uudenmaan liitot vaativat maanantaina pikaisia päätöksiä nopean ratayhteyden rakentamisesta.

Lue lisää:

Turun ja Tampereen nopeiden ratojen suunnitteluun tulossa hankeyhtiöt – päätöksiä rakentamisesta tuskin luvassa tällä hallituskaudella

Kaksi kaupunkia unelmoi omasta tunnin junasta lähivuosina – lobbaus täydessä vauhdissa Turussa ja Tampereella

Turun ja Helsingin välistä tunnin junaa vastustava adressi luovutetaan liikenneministerille