Mikä on kun tuulilasi ei kestä? Tuulilasista johtuvat hylkäykset katsastuksessa kaksinkertaistuneet ja kasko-vahingot lisääntyneet

Tuulilasit ovat entistä isompia, ohuempia ja kalliimpia ja niihin on lisätty tekniikkaa.

Auton rikkoutunut tuulilasi
Rikkoontunut tuulilasi
Tuulilasissa ei katsastuksessa saa olla halkeamia näkökentässä.Miki Wallenius / Yle

Tuulilasikorjaamoilla on enemmän töitä kuin ennen, sillä nykyiset tuulilasit eivät kestä entiseen malliin.

– Kyllä se valitettavasti pitää paikkansa, vahvistaa yrittäjä Kari Jääskeläinen jyväskyläläisestä KS Paint Centeristä.

Sama kehitys on huomattu myös katsastusasemilla. Tekninen johtaja Hannu Pellikka A-Katsastus Oy:stä sanoo, että tuulilasista johtuvat hylkäykset ovat yleistyneet selvästi.

Kymmenen vuotta sitten kaksi hylkäystä sadasta johtui tuulilasista, nyt osuus on kaksinkertainen.

– Kyse on merkittävästä muutoksesta, sanoo Pellikka.

Kevyempiä, ohuempia, isompia

Tuulilasien heikkoon kestävyyteen on useampia syitä. Lasit ovat entistä ohuempia ja kevyempiä, eikä niissä enää käytetä lyijyä, mikä tekee lasin hauraammaksi.

Tuulilasien koko on myös vuosien mittaan kasvanut, eli kivillä tai nastoilla on enemmän pintaa, johon iskeä.

Tuulilasien vahingot painottuvatkin kevääseen. Vahinkoja sattuu huhti-toukokuussa 35–40 prosenttia enemmän kuin vuoden muina aikoina.

Jääskeläinen selittää runsaita kevätvahinkoja sillä, että autoilijat käyttävät talvirenkaita pitkään. Lämpimällä säällä nastarenkaiden ominaisuudet muuttuvat, ja nastojen irtoamisen todennäköisyys kasvaa.

Teillä on keväisin myös runsaasti kiviä hiekoituksen ja tienpinnan kevätrapautumisen jäljiltä.

Tuulilasit vakuutetaan

Vakuutusyhtiöistä kerrotaan, että varsinkin uusiin autoihin otetaan lähes säännönmukaisesti tuulilasivakuutus.

  • Ifin täykaskoasiakkaista seitsemän kymmenestä on ottanut vakuutukseensa myös lasiturvan.
  • Pohjola Vakuutuksessa noin joka toinen täyskaskoasiakas ottaa myös tuulilasivakuutuksen.
  • LähiTapiolasta arvioidaan, että tuulilasivakuutus alkaa olla vakio-osa vakuutusta.

Esimerkiksi Ifissä tuulilasin rikkoutuminen on yleisin kaskovakuutuksesta korvattava vahinko. Pohjola Vakuutuksessa tuulilasivahinkojen määrä kasvaa vuosittain noin 10 prosentilla.

Ainakin muutamat vakuutusyhtiöt antavat lasivakuutuksen myös osa- tai kevytkaskoihin.

Asiakkaan omavastuu tuulilasivahingossa on yleensä 150-200 euron luokkaa, kun vaihdon hinnaksi kaikkiaan voi tulla nelinumeroinen summa.

Miehet laittavat tuulilasia paikoilleen.
Vaihtotuulilasi nostetaan paikoilleen imukupeilla.Tenho Tornberg / Yle

Tuulilasien hintoja ovat nostaneet kasvava koko ja lisääntyvä tekniikka. Laseissa on esimerkiksi sade- ja hämärätunnistimia ja lämmitysjärjestelmiä.

– Ja 5–10 vuoden kuluttua laseissa on vielä huomattavasti enemmän tekniikkaa kuin nyt, sanoo Kari Jääskeläinen.

Tonnin lovi lompakkoon

Jääskeläinen ihmettelee, kuinka huolettomasti autoilijat suhtautuvat tuulilasin kuntoon. Usein tuulilasi on niin kulunut ja naarmuilla, että tietyissä olosuhteissa keväällä ja syksyllä tuulilasi on turvallisuusriski.

– Ei sen tarvitse olla rikkikään, kuluneella tuulilasilla näkyvyys häviää tietyissä valaistusolosuhteissa kokonaan, Jääskeläinen sanoo.

Tuulilasin kuntoon kiinnitetään nykyään myös aiempaa enemmän huomiota katsastusasemilla.

– Katsastuksen arviointiperusteisiin tuli vuosi sitten muutos, jossa tuulilasin vakavien puutteiden osalta voidaan määrätä aiempaa rankempia toimenpiteitä, sanoo A-Katsastuksen Pellikka.

Vakavia puutteita ovat halkeamien lisäksi esimerkiksi hankaumat, kulumat ja kiveniskemät.

Tuulilasi on myös kantava osa auton runkoa. Varsinkin tuulilasin reunoissa on voimakkaita jännitteitä, joista lasin halkeama lähtee etenemään pienestäkin kiveniskusta.

– Silloin peli on kyllä pelattu, sanoo Jääskeläinen.

Keskempänä tuulilasia olevia kiveniskemiä voidaan korjata lasiliikkeissä. Autoilijan kannattaa laittaa iskemän päälle mahdollisimman nopeasti teippi, jotta lasin rakenteeseen ei pääse kosteutta. Kosteus tuhoaa laminoinnin, eikä lasia voi enää korjata.