Joni Hekkanen hankki leasingauton, koska ei halunnut sitoutua vuosiksi – vuokraamisen valitsee yhä useampi autoilija

Leasingauto omaan käyttöön kiinnostaa yhä useampaa autoilijaa. Varsinkaan nuorille auton omistaminen ei ole itseisarvo.

Yksityisleasing
Kemiläinen Joni Hekkanen autonsa vieressä.
Joni Hekkanen ajaa leasingautolla jo toista vuotta.Antti Ullakko / Yle

Kemiläinen Joni Hekkanen ajaa toista vuotta leasingautolla. Se on samalla Hekkasen ensimmäinen auto.

Vajaat kaksi vuotta sitten Joni Hekkanen pohti autonhankintaa ja esille tuli myös pitkäaikaisen vuokraamisen eli leasingin mahdollisuus. Ennen ratkaisuaan hän luki netistä arvosteluja ja mielipiteitä. Lähipiiristäkin löytyi kokemusta; Hekkasen serkulla oli leasingauto ja serkku kehui järjestelyä. Hankinnan sinetöi Hekkasen elämäntilanne.

– Tarvitsin autoa silloin, mutta vuoden päästä mahdollisesti enää en, joten leasing oli paras vaihtoehto. Tein vuoden mittaisen sopimuksen. Sitä olen nyt sitten jatkanut, kun autolle on ollut edelleen tarvetta.

Autoja kemiläisessä autokaupassa.
Autoleasingissa esimerkiksi kustannusten ennakoitavuus houkuttaa monia.Antti Ullakko / Yle

Leasingsopimuksella auto vuokrataan kuukausimaksua vastaan useimmiten 1 – 3 vuodeksi. Hekkasen jatkosopimus on piakkoin katkolla ja parhaillaan mies miettiikin, jatkaako sitä yhä.

Joni Hekkanen on osuva esimerkki leasingiin päätyvästä autoilijasta, sillä varsinkaan nuoremmalle sukupolvelle ei enää ole tärkeintä se, että omistaa ajoneuvonsa.

Yksityishenkilöiden kiinnostus leasingiin on selvästi kasvussa ja pitkäaikaista vuokrausta myös markkinoidaan voimakkaasti. Toistaiseksi yksityisleasingillä liikkuu kuitenkin vasta harva auto.

Vain murto-osa autoista yksityisleasingilla

Yksityisleasingin kasvuluvut ovat komeat, mutta lukumäärät ovat siis vielä vaatimattomia.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan vuosina 2017–2018 yksityishaltijoiden leasingautojen ensirekisteröinnit lisääntyivät yli 80 prosenttia ja vuosien 2018 ja 2019 luvut ovat vielä kovemmat, lähes 168 prosenttia.

Hurjat kasvuluvut asettuvat raameihinsa, kun katsotaan koko autokauppaa; tänä vuonna elokuun loppuun mennessä on yksityiskäyttöön rekisteröity noin 50 000 uutta henkilöautoa, kun samaan aikaan yksityisleasingillä ensirekisteröintejä on tehty vain alle tuhat.

Verotus selittää Ruotsin etumatkaa

Muissa Pohjoismaissa yksityisleasing on yleistynyt nopeammin kuin Suomessa. Esimerkiksi Ruotsissa jo lähes kolmannes ensirekisteröinneistä koskee leasingautoja.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan Suomessa kuukausimaksua nostaa arvonlisävero. Suomi on myös korkean autoverotuksen maa, kun taas Ruotsissa ei ole autoveroa. Naapurimaassa kuukausierät saadaan tästä syystä kohtuullisiksi.

Ruotsalaiset kuluttajat ovat myös tottuneempia vuokraamiseen, mutta suomalaisetkin ovat siis heräämässä tähän vaihtoehtoon.

Kemin Wetterin myyntipäällikkö Ari-Pekka Heikonen
Kemin Wetterin myyntipäällikkö Ari-Pekka Heikonen on pannut merkille, että kuluttajat miettivät nykyään entistä tarkemmin autoilun kokonaiskustannuksia. Antti Ullakko / Yle

– Koko ajan enemmän ja enemmän. Se tulee lähes kaikissa yksityishenkilöiden keskusteluissa esille, kun lähdetään hankkimaan autoa, sanoo myyntipäällikkö Ari-Pekka Heikonen Kemin Wetteriltä.

Heikonen huomauttaa, että kuluttajat miettivät nykyään entistä tarkemmin, mikä on kuukausimaksun suuruus ja sisältääkö se kaikki autoilun kulut.

– Tässä on menossa sukupolvenvaihdos. Mitä enemmän mennään nuorempiin päin ja esimerkiksi lapsiperheisiin, sitä enemmän auton hankintaa pohditaan kuukausierälähtöisesti.

Autotalon johtaja Reijo Korkala Pörhön Keminmaan toimipisteestä huomauttaa, että ala elää muutenkin muutosvaihetta.

– Kyllähän nyt on monta isoa asiaa murroksessa. Liikutaanko bensiinillä vai dieselillä, kaasulla, sähköllä vai näitten yhdistelmällä, ja tietenkin se, tarvitseeko autoa välttämättä itse omistaa vai voisiko sen vaikka liisata.

Keminmaan Pörhön autoliikkeen autotalon johtaja Reijo Korkala
Autotalon johtaja Reijo Korkala Pörhön Keminmaan liikkeestä sanoo, että autoala on monin tavoin muutosvaiheessa.Antti Ullakko / Yle

Suomalaiset hankkivat autonsa edelleen ensisijaisesti osamaksupohjaisella rahoituksella omakseen. Yksityisleasingissä kuluttaja voi rakentaa itselleen paketin lompakon paksuuden mukaan. Tarjolla on monenlaisia vaihtoehtoja, halvimpiin sopimuksiin kuuluu vain auton vuokraaminen, isommalla rahalla saa täydelliset huoltopalvelut sijaisautoineen ja rengashotelleineen.

Moni on valmis maksamaan palveluista sekä tiedosta, paljonko autoilu vie rahaa kuukausittain.

– Kyllä helppous ja ennakoitavuus on se yksityisleasingin vahvuus, sanoo autotalon johtaja Reijo Korkala.

Keskustele aiheesta klo 22 asti.

Lue myös:

"Ei hajoa mökkitielle" – Kesäauton vuokraus yhä suositumpaa, halvan käytetyn auton tuoma jännitys ei vetoa kaikkiin

Ostitko juuri uuden auton? Lue tästä, miten sen saa myytyä vuonna 2022

Autoliikkeet väittävät nyt kilvan mullistavansa autokaupan – ”Ihmiset on opetettu siihen, että autosta saa alennusta”

Käteisellä, rahoituksella vai kiinteällä kuukausimaksulla – mikä on järkevin tapa ostaa auto?