Jalankulkijat ja pyöräilijät toikkaroivat omissa maailmoissaan liikenteessä: "Lasta kantanut nainen astui täysin yllättäen paloauton eteen"

Kännykän käyttöön liittyviä kevyen liikenteen vaaratilanteita on paljon.

liikenneturvallisuus
Tyttö ylittää tietä
Puhelimen selaaminen ja musiikin kuuntelu vievät jalankulkijoiden huomion liikenteessä.Meeri Niinistö / Yle

– Tuossakin taas yksi henkilö kävelee katse täysin kiinni kännykässä.

Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen vuoromestari Mikko Saastamoinen istuu paloauton etupenkillä ja tarkkailee huolestuneena liikennettä Lappeenrannan keskustassa.

Hänen mielestään huoleen on syytä. Jalankulkijat ja pyöräilijät toikkaroivat yhä useammin liikenteessä kiinnittämättä juurikaan huomiota ulkopuoliseen maailmaan.

– Meillä on ollut useita tähän liittyviä läheltä piti -tilanteita viime aikoina, Saastamoinen sanoo.

Kännykän lisäksi jalankulkijat ja pyöräilijät käyttävät liikenteessä myös yhä enemmän kuulokkeita. Ulkopuolisten äänien sulkeminen pois lisää osaltaan vaaraa liikenteessä.

– Pahimmillaan ne sulkee koko sen ulkona olevan äänimaailman. Se voi olla aika vaarallista, koska liikenteessä tarvitaan sekä kuulo- että näköaistia, Liikenneturvan Kouvolan toimiston yhteyspäällikkö Tarja Korhonen sanoo.

Hybridi- ja sähköautojen hiljaisuus on uusi ongelma.

– Monelle tulee yllätyksenä, että auto onkin äkkiä ihan siinä vieressä. Lähipiiristäkin löytyy joka päivä tällaisia tapauksia, Saastamoinen kertoo.

Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen vuoromestari Mikko Saastamoinen.
Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen vuoromestari Mikko Saastamoinen.Kalle Purhonen / Yle

Nainen oli jäädä lapsen kanssa palotauton alle

Uhkaavista tilanteista on selvitty vain tuurilla ilman henkilövahinkoja.

– Esimerkiksi pari viikkoa sitten olimme tulossa takaisin sammutuskeikalta, kun pyöräilijä ajoi luontopolulta suoraan paloauton eteen autotielle. Siinä ei ollut mitään suojatietä.

Saastamoinen kertoo toisesta tapauksesta, jossa lasta kantanut nainen lähti täysin yllättäen ylittämään tietä paloauton edestä.

– Molemmissa tapauksissa säilyttiin vahingoilta vain hätäjarrutuksen ansiosta.

Kummassakaan tapauksessa paloauto ei ollut hälytysajossa.

Kännykkä vie huomion

Mikko Saastamoisen mielestä vaaratilanteita pääsee syntymään, koska nettiin tai kuuntelemiseen keskittyneet kulkijat eivät huomaa ympärillä tapahtuvia asioita tai ääniä.

Myös Liikenneturvassa on havaittu, että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden keskittyminen on herpaantunut. Liikenneturvan mukaan ilmiö tuli selvästi esiin kesällä tehdyssä kyselytutkimuksessa, jossa autoilijat kertoivat kokemuksistaan.

– Selvisi, että pyöräilijät tulevat yllättäen tielle ja jalankulkijat tuijottavat kännykkää ja keskittyvät ihan muuhun kuin liikenteeseen, Liikenneturvan Kouvolan toimiston yhteyspäällkkö Tarja Korhonen kuvailee.

Tutkimuksessa 25 prosenttia autoilijoista ilmoitti tehneensä äkkijarrutuksen tai väistöliikkeen kännykkään keskittyvän pyöräilijän vuoksi. 55 prosenttia kuljettajista oli ollut tilanteessa, jossa kännykkään keskittynyt jalankulkija tuli varomattomasti auton eteen tietä ylittäessään.

Rikkinäinen auton tuulilasi kolarin jälkeen.
Auton tuulilasi sen jälkeen, kun pyöräilijä oli osunut siihen. Tuulilasiin jäi ihmisen pään kokoinen säröpainauma.Etelä-Karjalan pelastuslaitos

Autoilijat käyttävät myös kännykkää

Kännykkää eivät kuitenkaan käytä liikenteessä vain pyöräilijät ja jalankulkijat vaan myös autoilijat. Liikenneturvan kyselytutkimuksen mukaan enemmän vaaratilanteita aiheuttaa juuri autoilijoiden kännykänkäyttö.

37 prosenttia kuljettajista kertoi joutuneensa tekemään äkkijarrutuksen tai väistöliikkeen kännykkään keskittyneen toisen kuljettajan vuoksi.

Autoilijat siis käyttävät kännykkää ajaessaan, vaikka siitä saa vähintään sakot käryn käydessä.

Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen vuoromestari Mikko Saastamoinen huomauttaa, että keskittymisen herpaantuminen on kuitenkin vaarallisempaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille kuin autoilijalle.

– Auton ja jalankulkijan törmäyksessä jalankulkija on aina häviäjä. Pahimmillaan seurauksena on kuolema.