Saisiko olla ruostesuojaus tai vian korjaus? Katsastuskonttoreiden keksittävä uusia palveluita, kun perinteinen toiminta vähenee

Uusi laki tuo auton yhä harvemmin katsastukseen. Alalla pitkään toiminut uskoo, että kilpaillulla alalla pärjää vain palveluita monipuolistamalla.

katsastus
Auton katsastusta.
Kilpailu katsastusasemilla on kovaa. Esimerkiksi Porissa asemia on kymmenen, mikä on asukaslukuun nähden runsas määrä.Rami Koivula / Yle

Ensimmäinen katsastus 200 000 kilometrin kohdalla – kuulostaako pelottavalta?

Toukokuussa 2018 voimaan tullut uusi katsastuslaki mahdollistaa sen, että uusi auto voidaan katsastaa ensimmäisen kerran vasta neljän vuoden päästä sen ostamisesta. Senkin jälkeen väli on kaksi vuotta aina auton kymmenenteen ikävuoteen saakka.

– Jos auto on työkäytössä ja sillä ajetaan vuosittain vaikka 50 000 kilometriä, tulee ensimmäinen katsastus eteen vasta 200 000 kilometrin kohdalla. Se on jo muheva määrä kilometrejä, kertoo K1-katsastusketjun markkinointijohtaja Ville Rutanen.

K1-katsastajien markkinointijohtaja Ville Rutanen.
Paljon käytössä olevalle autolle ensimmäinen katsastus vasta nelivuotiaana voi olla turvallisuusriski, sanoo K1-katsastusketjun markkinointijohtaja Ville Rintanen.Katja Halinen / Yle

Jo nyt on ollut havaittavissa, että ihmiset tuovat autonsa katsastettavaksi vapaaehtoisesti vuoden välein, Rutanen sanoo. Tämän hän uskoo kasvavan entisestään.

– Edellisen esimerkin auton toinen katsastus olisi vasta 300 000 kilometrin kohdalla. Auton alustassa ehtii tapahtua paljon sadan tuhannen kilometrin aikana.

Ajokiellot lisääntyneet

Kun uusi katsastuslaki tuli voimaan, epäiltiin katsastusalalla sen johtavan katsastusten lisääntymiseen kesäaikana ja vähenemiseen muina vuodenaikoina. Tämän arveltiin johtavan siihen, että katsastusasemilla vähennettäisiin väkeä, jos töitä ei riitä ympäri vuoden.

Pelätty ilmiö ei ole toistaiseksi aiheuttanut odotettua tulosta. Tämä on huomattu jopa Porissa, jossa on väkilukuun nähden hyvin paljon katsastusasemia.

84 000 asukkaan Porissa on kymmenen katsastusasemaa, kun esimerkiksi suurin piirtein saman kokoisessa Kouvolassa ja asukasluvultaan lähes kolmanneksen suuremmassa Kuopiossakin niitä on kahdeksan.

Taulukkoa ladataan

Katsastusten määrä oli elokuussa Porissa noin kymmenen prosenttia alhaisempi kuin viime vuoden elokuussa.

– Riski tuskin on kovin suuri. Tuntuu siltä, että ihmiset edelleen kohdistavat katsastuksensa niihin perinteisiin aikoihin, pohtii Porissa Katsastuskontti-asemalla työskentelevä katsastusmies Jukka Puukka.

Puukka on ollut alalla 12 vuotta. Suurimmat muutokset uuden lain myötä ovat kohdistuneet ajokieltojen määrään, jotka ovat lisääntyneet hurjasti.

– En ole urallani nähnyt niin loppuun ajettuja renkaita, mitä näkyy nyt. Ihmisille se tulee myös yllätyksenä, että saa suoraan ajokiellon, kun aikaisemmin auton katsastus on hylätty.

Hylätty katsastuspäätös aiheutti aiemmin sen, että vikojen korjaukseen sai aikaa kuukauden. Saman ajan autolla sai myös ajaa. Nyt auto jää katsastusaseman pihaan, jos leiman sijaan napsahtaakin ajokielto. Sileäksi ajettujen renkaiden lisäksi ajokieltoja on tullut myös käsijarrun viallisuudesta.

Pitkät katsastusvälit voivat katsastusmiehen mielestä olla turvallisuusriski.

– Autoilijan oma vastuu auton kunnosta kasvaa. Kyllähän niitä väljiä niveliä on jo näkynyt. Hiljaisissa uusissa autoissa voi tulla neljän vuoden jälkeen yllätyksenä, kun mitään vikoja ei ole kuulunut, Puukka kertoo.

Katsastusmies Jukka Puukka.
Katsastusmies Jukka Puukka ihmettelee, miksi viime aikoina autoissa on näkynyt entistä enemmän sileäksi ajettuja renkaita.Katja Halinen / Yle

Auto kuntoon jo katsastusasemalla?

Hintakilpailu ei ole tulevaisuuden suurin valttikortti, siitä K1-katsastusketjun markkinointijohtaja Ville Rutanen on melko varma.

Hän uskoo, että tulevaisuudessa katsastusasemilla tarjotaan entistä enemmän palveluita perinteisen katsastuksen lisäksi.

– Työllistämme korkeasti koulutettuja autoalan ammattilaisia. Palvelutarjontaa voisi hyvin laajentaa koskemaan esimerkiksi kuntokartoituksia ja ruostesuojauksia.

Kilpailussa hinta usein määrää tahdin. Porissa katsastusten hinnat ovat pysyneet viime vuosina melko vakaina, Rutanen sanoo. Saman on huomannut katsastusmies Jukka Puukka.

– Hinnat ovat Porissa jopa alhaisia ympäryskuntiin verrattuna. Paljoa ei tästä voi enää laskea, kipuraja on lähellä, Puukka miettii.

Korjaus kello 17.41: Markkinointijohtajan sukunimi on Rutanen, ei Rintanen, kuten jutussa alun perin luki.

Aiheesta lisää:

Uusi laki katsastuksista tuli ja toi mukanaan sekaannusta: "Autoilijoilla on ollut paljon epätietoisuutta"

Sakkorengasauto jää jatkossa katsastusaseman pihaan – yrittäjä: "Muutokset eivät ole kovin dramaattisia"

Luuletko tietäväsi, meneekö autosi katsastuksesta läpi? Testaa Ylen visassa, tunnetko tiukentuneet määräykset