Tässä on Helsingin uusi tunnelisuunnitelma: autolla maan alla Sörnäisten kulmilta Länsisatamaan

Keskustatunnelin uusi linjaus tulee kaupungin päättäjien harkittavaksi ensi viikolla.

Helsinki
Helsinkiin suunnitellaan keskustatunnelia.
Keskustatunneli juoksisi Helsinginniemen ali Sörnäistenrannasta Ruoholahteen ja Länsisatamaan. Kuvassa liikennettä Ruoholahdessa, missä on kärsitty Länsisataman liikenteen aiheuttamista ruuhkista.Antti Kolppo / Yle

Helsingin keskustan alittavan keskustatunnelin suunnitelmat ovat tarkentuneet. Helsingin kaupungin on määrä antaan perjantaina julki ehdotus, jossa keskustatunneli yhdistyisi suunnitteilla olevaan Sörnäisten tunneliin.

Jos siis kumpikin tunneli toteutuisi kokonaisuudessaan, voisi tulevaisuudessa autolla ajaa tunnelissa koko matkan Hermannin kaupunginosasta Sörnäisten ohi ja keskustan ali Länsisatamaan.

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee asiaa kokouksessaan ensi tiistaina.

Tarkoitus on, että Helsingin kaupunki alkaa nyt selvittämään tarkemmin tätä keskustatunneli-vaihtoehtoa, jota virkamiehet kutsuvat maanalaiseksi kokoojakaduksi.

Helsingin keskustatunnelisuunnitelma
Uudessa hahmotelmassa keskustatunneli yhdistyisi suunnittelilla olevaan Sörnäisten tunneliin. Jyrki Lyytikkä / Yle

Tunnelisuunnitelmasta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat torstai-iltana. HS:n mukaan (siirryt toiseen palveluun)tunnelin hinnan arvioidaan nousevan 1,3–1,4 miljardiin euroon. Kaupungin edustajat eivät ole suostuneet vahvistamaan arviota Ylelle.

Vielä viime talvena muun muassa Helsingin valtuutetuille esiteltiin jopa yhdeksän erilaista keskustatunnelivaihtoehtoa. Näistä vaihtoehdoista kaupunki on kuitenkin päättänyt esitellä lautakunnalle jatkoon menijänä vain yhden.

Ehdotus lautakuntaan tiistaina

Ylen saamien tietojen mukaan vääntöä yhdestä tai useammasta vaihtoehtosta on käyty pitkään. Alustavan suunnitelman mukaan keskustatunnelin suunnitelmien piti tulla päätöksentekoon jo keväällä.

Tarkempaan selvitykseen ehdolla oleva tunnelivaihtoehto muistuttaa hyvin paljon rakennusliike Lemminkäisen suunnitelmia, joista Yle kertoi syksyllä 2017.

Erojakin Lemminkäisen suunnitelmaan on. Jatkokehittelyyn menossa olevassa suunnitelmassa keskustatunneli yhdistyy Sörnäisten tunneliin. Kaupunki myös selvästi haluaa, että kulkua kadulta tunneliin selvitetään sekä Eiranrannan että Hietalahden suunnalta.

Sitä vastoin kulkuyhteydet kaikkiin keskustan satamiin ovat mukana tässä uudessa kaupungin ehdotuksessa, kuten olivat Lemminkäiselläkin.

Sörnäisten tunneli putkahti hieman yllättäen vuosi sitten uudelleen kaupungin päätöksenteon rattaisiin. Valtuusto hyväksyi hankkeen asemakaavan muutoksen vähän yli vuosi sitten.

Tunnelin avulla halutaan kävelykeskusta

Kaupungin jatkosuunnitteluun valitsema versio on vain punainen lanka, jota nyt haluttaisiin alkaa selvittää. Tarvittaessa tunneli voidaan rakentaa osittain tai vaiheittain.

Keskustatunnelin on arvioitu vievän noin 40 000 autoa päivittäin tunneliin. Tämän verran tunnelin on arvioitu kestävän liikennettä.

Nyt selvitettävän tunnelilinjauksen lisäksi kaupungin on määrä alkaa miettiä tarkemmin kävelykeskustaa, joka kaupungin mukaan mahdollistuisi vain, jos keskustatunneli rakennetaan.

Mitään selkeämpää suunnitelmaa, mitä tulevilla mahdollisilla uusilla kävelykaduilla voisi tehdä, sitä ei vielä ole mietitty.

Keskustan kävelykadut
Uusi keskustatunneli-suunnitelma mahdollistaisi kaupungin mukaan uusia kävelykatuja Helsingin keskustaan. Jyrki Lyytikkä / Yle

Uusiksi kävelykaduiksi on suunnitelmassa luettu Eteläranta ja Pohjoisesplanadi sekä Postikatu Postitalon edessä.

Myös se on vielä epäselvää, tulisiko vain Pohjoisesplanadista kävelykatu, vai voisiko koko Esplanadi olla osittainen kävelykatu niin, että autot kulkisivat kummallakin puolella puistoa vain yhdellä kaistalla.

Helppoa suunnitelman läpivieminen ei tule olemaan. Osa puolueista, kuten vihreät ja vasemmistoliitto, on vastustanut sekä tunnelia että sitä, että kävelykatuja saisi lisättyä Helsingin keskustaan vain tunnelin avulla.

Vastustajien mielestä lähtökohtaisesti pitäisi miettiä, voitaisiinko kävelykeskustaa rakentaa muutoin kuin tunnelin avulla.

Korjattu 12.9. 21:28

Keskustatunnelin on arvioitu vievän noin 40 000 autoa päivittäin tunneliin. Tämän verran tunnelin on arvioitu kestävän liikennettä.

Aiemmin luki: Keskustatunnelin on arvioitu vievän noin 40 000 autoa päivittäin pois Helsingin keskustan kaduilta. Tämän verran tunnelin on arvioitu kestävän liikennettä

Lisää aiheesta:

Yle sai käsiinsä salaiset suunnitelmat - Kaksi suurta rakennusfirmaa suunnittelee Helsingin alle jättitunnelia

Salaisessa tunnelihankkeessa kytee Helsingin mehevin riita

Analyysi: Onko autoilu tulevaisuuden Helsingin statussymboli? Keskustatunneli repii puolueita eri suuntiin