Jyväskylä haluaa yhdistää keskustan ja Lutakon – ratapihan ylittämistä selvitetään

Kauupunki hakee rata-alueen tuntumasta myös täydennysrakentamisen mahdollisuuksia.

Jyväskylä
Rantaväylän tuleva osayleiskaava mullistaa tulevaisuudessa keskeisen osan Jyväskylää, muun muassa laajan ratapihan.
Raiteet ja valtatie erottavat Jyväskylän keskustan Lutakosta ja Jyväsjärvestä. Arkistokuva.Isto Janhunen / Yle

Jyväskylä ryhtyy etsimään keinoja yhdistää keskustan ruutukaava-alue nykyistä paremmin Lutakkoon ja Jyväsjärven rantoihin.

Keskustan erottaa järvestä toistakymmentä raidetta ja nelikaistainen valtatie, jotka ovat valtion omistamia.

Erityisen tärkeänä kaupunki pitää uutta kevyen liikenteen yhteyttä Asema-aukiolle siirtyvän Kauppatorin ja Lutakonaukion välillä

Tarkastelussa on ratapihan ja Rantaväylän ympäristö aina Vaasankadulta Tourujoelle. Alue on jaettu kolmeen vyöhykkeeseen, joilla tutkitaan täydennysrakentamista ja ratapihan ylittämistä.

Selvittelyssä ovat myös kansirakenteiden mahdollisuudet.

Selvitystyön on määrä valmistua talvella 2020–2021. Toteutuksen tarkempaan suunnitteluun ja kokonaisuuden eri osien suunnittelukilpailuihin voidaan edetä selvityksen pohjalta.