Ajatus Saimaan maakunnasta jakaa mielipiteet Kymenlaaksossa: ''Saimaahan on ihan vieras järvi''

Etelä-Savossa ja Etelä-Karjalassa on virinnyt keskustelu uudesta Saimaan maakunnasta. Myös Kymenlaakson mahdollisuus lähteä mukaan on nostettu esille.

maakunnat
Kotasaari ja Haapasaari (takana)
Etelä-Savossa ja Etelä-Karjalassa on alettu pohtia ajatusta yhteisestä Saimaan maakunnasta.Yle

Ajatus uudesta Saimaan maakunnasta jakaa Kymenlaakson johtajien mielipiteet.

Puumalan kunnanjohtaja Matias Hilden on väläyttänyt yleistönosastokirjoituksessa Saimaan maakunnan perustamista Etelä-Savoon ja Etelä-Karjalaan. Uuden, suuremman maakunnan visioinnin taustalla ovat elinvoiman hiipuminen ja sote-kustannusten kasvu.

Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva suhtautuu ehdotukseen Saimaan maakunnasta myönteisesti. Hän haluaisi myös Kymenlaakson mukaan selvittämään uuden maakunnan mahdollisuuksia, koska sillä on yhteistä maarajaa Etelä-Karjalan lisäksi myös Etelä-Savon kanssa.

Kymenlaakson maakuntajohtaja Jaakko Mikkola pitää Etelä-Savoa liian vieraana alueena Kymenlaakson näkökulmasta.

– Ei täältä ole sellaista ajatustakaan tullut korviini, että Savoon päin alettaisiin laajentaa maakuntaa. Kyllä Kymenlaakso on etelärannikon maakunta. Jo pelkkä Saimaan maakunta -nimi tuntuisi hyvin, hyvin vieraalta täällä Suomenlahden rannalla. Saimaahan on ihan vieras järvi. Kaunis järvi kuin mikä, mutta vieras kymenlaaksolaisittain, toteaa Mikkola.

''Ei sellaisen aika ole nyt''

Jos Suomen maakuntien määrää jossain vaiheessa aletaan karsia, Mikkola pitäisi Etelä-Karjalaa Kymenlaakson luontaisena kumppanina.

– Se on samaa vanhaa lääniä, ja elinkeinorakenteeltaan hyvin samantyyppinen kuin me. Lisäksi sielläkin on Venäjän raja. Mutta ei sellaisen aika kyllä nyt ole, vielä tässä vaiheessa.

Mikkolan mielestä yhteisellä maakuntarajalla Etelä-Savon kanssa ei ole merkitystä.

– Maakuntien rajat kulkevat perinteisesti asumattomilla seuduilla. Kymenlaaksossa on sen sijaan paljon suuntautuneisuutta Uudenmaan suuntaan, joka on kuitenkin väkimäärältään jo nyt 1,6 miljoonaa. Valtiovalta ei ehkä sitä haluaisi kasvattaa.

– Meillä on Kymenlaaksossa kuitenkin hyvin vahva eteläsuuntautuneisuus, jota ei ole Etelä-Karjalalla, eikä varsinkaan Etelä-Savolla. Meillä on E18-moottoritiekytkeymä suoraan Helsinkiin, joka on runsaan tunnin ajomatkan päässä, ja Kouvolasta on rautatiekin Helsingin suuntaan.

''Savolaisuus ei ole lähimpänä kymenlaaksolaista identiteettiä''

Myös Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö pitää ajatusta yhteisestä maakunnasta Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan kanssa vieraana.

– Toki Etelä-Karjalan kanssa varmasti on jotakin luontaista yhteistä historiaa, ja yhteisiä näkemyksiä voisi olla, mutta ehkä Etelä-Savo menee maantieteellisesti ja henkisestikin vähän etäämmälle Kymenlaaksosta. Jokaisella Suomen maakunnalla on oma henkinen identiteettinsä. Eteläsavolaisuus ja savolaisuus kaiken kaikkiaan eivät ehkä ole kaikkein lähimpänä kymenlaaksolaista identiteettiä, pohtii Sirviö.

Jos maakuntien yhdistäminen joskus tulisi eteen, Uusimaa ja Etelä-Karjala voisivat olla mahdollisia vaihtoehtoja Sirviön mielestä.

– Periaatteessa Etelä-Karjala varmaan olisi yksi vaihtoehto, mutta voisin katsoa Kotkasta eteläkymenlaaksolaisilla silmillä paljon mieluummin jopa Uudellemaalle. Kymenlaaksosta käy jo tällä hetkellä aika paljon ihmisiä töissä pääkaupunkiseudulla. Jos ruvetaan miettimään isompaa maakuntaa, niin mielestäni Uudellamaalla voisi olla luontaiset edellytykset laajentua ainakin Etelä-Kymenlaakson alueelle, sanoo Sirviö.

''Ei poissuljettu ajatus''

Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka sen sijaan pitää avausta Saimaan maakunnasta raikkaana.

– Jos Etelä-Karjalan isoimman kaupungin kaupunginjohtaja tuo esille tällaisen näkökulman, niin asia pitää ainakin vastaanottaa ja sitä pitää pohtia. Ei se sinänsä ole mikään poissuljettu ajatus, sanoo Toikka.

Toikan mukaan kaikilla kolmella maakunnalla on haasteena niiden pieni koko.

– Saisimmeko sitten lisää potkua tai voimaa, jos olisi isompi maakunta, pohtii Toikka

– Kyllähän meillä on ollut nyt hurjan hyvää yhteistyötä Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon isojen kaupunkien ja maakuntaliittojen johtajien kanssa tässä itärata-asiassa. On meillä sillä tavalla ollut selkeää yhteistä intressiä.