Tampere korottaa Nyssen lipunhintoja, vaikka haluaa hiilineutraaliksi – tuleva apulaispormestari: ”Onhan se hankala asia”

Tampereen uusi apulaispormestari Jaakko Stenhäll (vihr.) on 35-vuotias diplomi-insinööri Kuorevedeltä, ja tunnin junan vankka kannattaja.

Apulaispormestari
Jaakko Stenhäll
Tampereen tuleva apulaispormestari Jaakko Stenhäll (vihr.) sanoo tamperelaistuneensa voimakkaasti 15 vuodessa.Marko Melto / Yle

Tampereen tuleva apulaispormestari, vihreiden Jaakko Stenhäll (vihr.) myöntää, että Nyssen lipunhintojen nosto on hankala asia. Bussilla matkustaminen kallistuu samalla, kun Tampereen pitäisi vähentää kasvihuonepäästöjä. Joukkoliikenteen lisääminen on tunnetusti yksi keino karsia päästöjä.

– Onhan se hankala asia. Aina lipunhinnan korotus kuitenkin vaikuttaa kysyntään, Stenhäll sanoo.

Tampereella ollaan nostamassa bussilippujen hintoja neljä prosenttia vuodeksi 2020. Tämä tarkoittaisi kahden vyöhykkeen kuukausilipussa (30 vuorokautta) likimain kahden euron korotusta noin 55 euroon. Vuonna 2015 vastaava lippu maksoi 48 euroa.

Stenhäll toivoo, että valtio nostaa kaupunkiseutujen joukkoliikennetukea, mikä toisi helpotusta myös Tampereelle. Mahdollisen tuen kohdistaminen on Stenhällin mukaan joukkoliikennelautakunnan asia.

– Lautakunnan pitää puntaroida sitä, miten se kohdistuu palvelutason parantamiseen – mikä on tärkeä asia – ja miten lipunhintaan.

Hintojen nosto on yksi niistä asioista, joista on sovittu, jotta Tampereen talous saataisiin tasapainoon. Stenhällin mukaan yhdessä sovituista asioista täytyy pitää kiinni.

– Olen yrittänyt aina politiikassa hakea mukaan laajempaa porukkaa, jolla pystytään viemään yhdessä asiaa eteenpäin.

Stenhällin mielestä Tampereella tilanne on hyvä: pormestarikoalitio pystyy pormestari Lauri Lylyn (sd.) johdolla yhteistyöhön ja edistämään myös vihreille tärkeitä asioita.

"Olen saanut Tampereelta hyvin paljon"

Stenhällistä on tulossa Tampereen apulaispormestari elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueelle. Kaupunginvaltuuston on määrä päättää nimityksestä maanantaina. Stenhäll vieraili perjantaina Radio Suomen Tampereen aamulähetyksessä.

Stenhäll on 35-vuotias diplomi-insinööri ja kaupunginvaltuutettu Tampereen Tammelasta.

Stenhäll muutti aikanaan Tampereelle opiskelemaan tuotantotaloutta Tampereen teknilliseen yliopistoon. Stenhäll tuli Tampereelle nykyään Jämsään kuuluvalta Kuorevedeltä.

– Olen saanut Tampereelta hyvin paljon: tutkinnon, töitä ja perheen. Olen sitä kautta tamperelaistunut voimakkaasti 15 vuodessa, Stenhäll sanoo.

Stenhäll ei halaja takaisin Kuorevedelle asumaan, mutta tärkeä mökkipaikka se hänelle edelleen on.

Miten opiskelijat saisi jäämään Tampereelle?

Tuleva apulaispormestari jäi siis Tampereelle opiskelujen jälkeen, mutta moni muu opiskelija lähtee Tampereelta töihin muualle. Viime aikoina Tampereen päättäjät ovat etsineet keinoja, miten nuorten aikuisten poismuuttoa voitaisiin hillitä.

Stenhällin mukaan työpaikka on tärkeä tekijä, mutta tarvitaan myös pehmeitä vetovoimatekijöitä, kuten kulttuuria. Tärkeää olisi myös monipuolistaa työpaikkatarjontaa Tampereella entisestään.

– Meillä on vahvaa teollista ja it-alan toimintaa, mutta tarvitaan myös humanististen ja muiden vastaavien alojen työpaikkoja enemmän, Stenhäll sanoo.

Nopea junayhteys pääkaupunkiseudulle olisi Stenhällin mukaan myös hyväksi Tampereelle.

– Paljonhan ihmiset tekevät sitä, että ovat pari päivää Helsingissä, mutta pystyvät sitten tekemään etätyötä Tampereella. Tavoite tunnin junasta Tampereelle on erittäin tärkeä, Stenhäll sanoo.