Kaivoskoneet siirtyvät dieselistä akkukäyttöisiksi – Kittilän kaivos testaa

Kultakaivoksella on testattavana akuilla toimivat porauslaite, kiviauto ja lastauslaite.

Kaivos- ja louhintakoneet
Akkukäyttöisiä kaivoskoneita Kittilän kaivoksella.
Kuvassa akkukäyttöiset lastauskone ja kiviauto.Agnico Eagle Finland Oy.

Kittilän kultakaivoksella testataan parhaillaan akkukäyttöisiä kaivoskoneita. Kaivoksella on testattavana akuilla toimivat porauslaite, kiviauto ja lastauslaite. Testaaminen jatkuu ainakin joulukuulle saakka.

– Poralaite lataa akkunsa porauksen lomassa, joten tuottavuuden suhteen näyttää siltä, että akkukäyttöinen on erinomainen valinta korvaamaan dieselkäyttöisen tai diesel-sähkökäyttöisen koneen tulevaisuudessa, Kittilän kaivoksen tuotantopäällikkö Jari Kolehmainen Agnico Eagle Finlandilta sanoo.

Kolehmaisen mukaan kaivosyhtiö on jo päättänyt hankkia uudet pultituslaitteet akkukäyttöisenä. Ne tulevat Kittilään ensi keväänä.

Akkukäyttöisen lastauskoneen ja kaivoskuorma-auton testaukset ovat vasta alussa, joten niiden käytöstä on saatavilla tietoja lähiviikkoina.

– Laitteet vaativat yhden akunvaihdon per tehty työvuoro. Tätä varten olemme rakentaneet maanalaiseen kaivokseen akunvaihtoa varten oman kohteensa. Kohteessa on muun muassa pienet siltanosturit sekä latauspaikat.

Investoinnin suuruutta kaivosyhtiö ei kerro.

Noin 200 kaivoskonetta Kittilässä

Kokeilut ovat osa EU-rahoitteista hanketta (siirryt toiseen palveluun), jossa on mukana kaivoslaitteiden valmistajia, kaivosyhtiöitä ja yliopistoja.

– Kittilän kaivos haluaa olla kehittämässä kaivostoimintaa entistäkin ympäristöystävällisempään suuntaan. Olemme mieluummin etulinjassa tässä asiassa vaikka se meiltä satsauksia vaatiikin, Kolehmainen perustelee akkukäyttöisten laitteiden testaamista.

Tällä hetkellä kaivoksilla olevat koneet toimivat pääasiassa dieselillä tai niin sanottuna hybridinä eli diesel-ja sähkökäyttöisenä. Kolme akkukäyttöistä kaivoslaitetta on vain pieni osa kaikista koneista, joita Kittilän kaivoksella käytetään.

– Pelkästään maan alla on yli sata konetta tai ajoneuvoa koko ajan käytössä. Maanpäällinen kalusto mukaan luettuna luku helposti tuplaantuu, Kolehmainen kertoo.