Opettaja puursi vuosia kymppiluokkansa eteen – suosio räjähti käsiin yhtäkkiä: ''On pitänyt myydä ei-oota''

Kymppiluokkien hakijamäärä tuplaantui Kouvolassa tänä vuonna. Muualla maassa suunta on päinvastainen.

koulutus
Opettaja Petri Rautio opettaa tunnilla.
Petri Rautio opettaa kymppiluokkaa Kouvolassa.Tiina Karppi / Yle

Iloinen puheensorina täyttää luokkahuoneen Kouvolassa. Kymppiluokan oppilaat ovat kerääntyneet pöydän ympärille miettimään, mitä onnellisuus merkitsee.

Paperille alkaa piirtyä sanoja. Onnellisuus tuo nuorille mieleen ihmissuhteet, harrastukset, rahan, vapaa-ajan, hauskanpidon, työn ja lomamatkat.

Vielä vuosi sitten kymppiluokkalaisia oli luokkahuoneessa puolet vähemmän. Hakijamäärät pomppasivat tänä vuonna kattoon.

Opettaja Petri Rautio opettaa tunnilla.
Opettaja Petri Rautio yllättyi siitä, kuinka paljon kymppiluokalle haki tänä vuonna nuoria.Tiina Karppi / Yle

Kevään yhteishaussa Kouvolan kymppiluokalle oli yhteensä 78 hakijaa, joista ensisijaisia oli viitisenkymmentä. Kouvolassa kymppiluokalle on ollut yhtä paljon hakijoita viimeksi vuosia sitten.

– Tänä vuonna tapahtui jokin muutos. Ihan yllätyin itsekin keväällä, kun katsoin hakijamäärää. Ajattelin, että oho, näitähän on hirveästi, kymppiluokan opettaja Petri Rautio sanoo.

Opettajille yhteinen sähköpostirinki

Vielä kymmenisen vuotta sitten hakijoita oli vuosittain 80-120. Sitten määrä lähti laskemaan, ja pari vuotta sitten hakijoita oli enää noin 40. Lopulta Kouvolan kymppiluokalla aloitti tänä vuonna 26 oppilasta. Se on tuplasti enemmän kuin viime vuonna.

– Vielä elokuun loppupuolella tuli kyselyjä, että otetaanko meille vielä opiskelijoita. Jos meillä olisi kaksi päätoimista opettajaa, olisimme hyvin pystyneet ottamaan lisää porukkaa. Nyt, kun ryhmäkoko on määritelty 20 oppilaaseen, ja meitä on täällä jo 26, niin valitettavasti on pitänyt myydä ei-oota, sanoo Rautio.

Ilmiö on mielenkiintoinen, sillä valtakunnallisesti kymppiluokkalaisten määrä on pudonnut viime vuosina vauhdilla.

Rautio on itse tehnyt paljon töitä kymppiluokan kehittämiseksi vuosien varrella. Hän on esimerkiksi kehittänyt yhteistyötä ammattikoulun ja lukioiden kanssa, ja kymppiluokan oppilaat käyvät suorittamassa lukion ja ammattikoulun kursseja.

Rautio on myös perustanut valtakunnallisen sähköpostiringin muille kymppiluokkien opettajille. Sitä kautta opettajat vaihtavat kokemuksia ja tietoa ja jakavat vinkkejä toisilleen.

Osa jää ilman opiskelupaikkaa

Rautio on lisäopetuksen ainoa päätoiminen opettaja Kouvolassa. Apuna kaikilla oppitunneilla toimii avustaja. Kouvolan yhteiskoulun opettajat ovat apuna kahdella tunnilla viikossa, kemian ja matematiikan oppitunneilla. Silloin ryhmän kanssa on kolme aikuista.

– Matematiikassa moni tarvitsee apua. Myös kemian tunneilla on hyvä olla aikuisia läsnä, sanoo Rautio.

Lisäksi viikossa on kuusi oppituntia, jolloin maantiedon tai terveystiedon lehtori pitää puolelle ryhmästä omaa oppituntiaan, ja Rautio opettaa joko matematiikkaa tai ruotsia toiselle puolikkaalle.

– Kyllähän se jo henkisesti helpottaa itseä. Nyt kun oppilaita on tuplamäärä, ryhmäytyminen mietityttää. Kyllähän se suunnittelu on teettänyt huomattavasti lisätöitä, sanoo kymppiluokan opettaja Petri Rautio.

Sointu Hyyrynen ja Pihla Lindström opiskelevat.
Sointu Hyyrynen ja Pihla Lindström opiskelevat Kouvolan kaupungin kymppiluokalla.Tiina Karppi / Yle

Suunta tulevaisuudelle

Petri Raution mukaan suurin osa nuorista hakeutuu kymppiluokalle, koska ei ole saanut toisen asteen opiskelupaikkaa. Osa nuorista ei ole päässyt opiskelemaan ammatilliselle puolelle sitä alaa, mitä haluavat.

Monen tavoitteena taas ovat lukio-opinnot, mutta keskiarvo ei riitä. Näin kävi Oiva Toikalle, joka ei päässyt 9.-luokan jälkeen lukioon. Toikka aikoo hakea lukioon uudelleen kymppiluokan käytyään.

– Pääasiassa opiskelemme täällä lukuaineita. Esimerkiksi ruotsi on helpompaa, ja tunnit ovat mukavan lyhyitä.

Myös Sointu Hyyrynen haki kymppiluokalle, koska hän ei päässyt muualle opiskelemaan.

– Haluan korottaa numeroitani. Tähän mennessä opiskelu on ollut rentoa ja mukavaa, Hyyrynen kertoo.

Raution mukaan kymppiluokkavuoden aikana kerrataan asioita ja opiskelutekniikoita, sekä haetaan itsevarmuutta ja hyvää opiskelurytmiä. Vuoden aikana voi korottaa neljäntoista oppiaineen numeroa.

– Elämänhallinnallisia ja opiskelunhallinnallisia taitoja treenataan meillä myös hyvin paljon. Se on henkistä kasvua ja sitä, että nuoret löytävät tekemisen meiningin kipinän. Teiniangstin voittaminen on teema, joka Kouvolassa otetaan hyvin paljon huomioon.

Osa nuorista tuleekin kymppiluokalle etsimään suuntaa tulevaisuudelle.

– On porukka, joka on oikeastaan ihan pihalla siitä, mitä he haluavat opiskella tulevaisuudessa. Onko se lukio vai ammatillinen puoli, ja mikä ammatillinen puoli. Todistus ei välttämättä ole niin huono.

Valtakunnallisesti oppilasmäärät laskussa

Valtakunnallisesti kymppiluokkalaisten määrä on vähentynyt vuosi vuodelta. Vielä vuonna 2011 perusopetuksen lisäopetuksessa oli 2 279 oppilasta. Viime vuonna heitä oli enää 838.

Opetusneuvos Riia Palmqvist arvelee, että yksi syy kymppiluokkalaisten määrän vähenemiseen on vuoden 2015 ammattikoulureformin yhteydessä aloitettu, ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava Valma-koulutus.

– Toivoisimme, että koulutukset eivät kilpailisi toistensa kanssa ollenkaan, vaan opiskelija löytäisi itselleen sopivan koulutusmuodon. Aika monessa kaupungissa kymppiluokat ja Valma tekevät myös yhteistyötä, kertoo Palmqvist.

kymppiluokan oppilasmäärät 2011 - 2018
Jyrki Lyytikkä / Yle

Vuonna 2015 otettiin käyttöön myös jatkuva haku ammattikouluihin. Opiskelemaan voi hakea missä vaiheessa vuotta tahansa, kun aiemmin haku järjestettiin kerran vuodessa. Opinnot alkoivat syksyllä.

– Opiskelijoita otetaan koko ajan sisälle. Ei ole tarvetta viettää kymppiluokkavuotta, jos on valmis ja halukas lähtemään suoraan ammatilliselle puolelle. Paikkoja on, Palmqvist sanoo.

Tavoitteena on tietysti myös ehkäistä toisen asteen keskeytymistä.

– Toinen asia on, onko järkevää aloittaa heti opinnot. Joidenkin kohdalla voi olla hyvä, että jää johonkin pienempään ryhmään, jossa voidaan huomioida yksilöllisiä tarpeita ja miettiä, onko sellaisia asioita, jotka pitäisi korjata opiskelukyvyn kannalta kuntoon.

Kouvolan kymppiluokan kasvaneen suosion syyksi Riia Palmqvist arvelee koulutuksen kehittämisen. Riia Palmqvist uskoo, että myös puskaradiolla on nuorille iso merkitys.

– Nuoret kuulevat, että kymppiluokalla on ollut mukavaa opiskella ja muutkin ovat hyötyneet siitä. Alueellisesti kymppiluokan suuret hakijamäärät saattavat johtua siitä, että tieto hyvin tehdystä työstä leviää, Palmqvist pohtii.

"Osa ei ole todennäköisesti missään"

Kouvolassa oli tänä vuonna tunkua myös ammatilliseen koulutukseen valmentavaan Valma-koulutukseen. Sinne jouduttiin perustamaan jopa kolmas ryhmä. Kouvolan kaupungin koordinoivan opinto-ohjaajan Minna Tuukkasen mukaan osa oppilaista, jotka eivät ole päässeet kymppiluokalle, ovat mahdollisesti ammatilliseen koulutukseen valmentavassa Valma-koulutuksessa.

– Osa ei ole todennäköisesti missään. Se on se ikävä vaihtoehto. Syksyn mittaan heitä yritetään ohjata esimerkiksi ammatilliseen koulutukseen, kun sieltä vapautuu paikkoja. Heitä voidaan ohjata myös aikuiskoulutuskeskukseen.

Kymppiluokkaopetusta järjestetään Kouvolassa myös Valkealan opistossa. Sinnekin hakemuksia tuli tänä vuonna keskivertoa enemmän. Valkealassa kymppiluokalla opiskelee viisitoista oppilasta.

Myös Minna Tuukkanen pitää kymppiluokalle tänä vuonna hakeneiden nuorten määrää poikkeuksellisena.

– Tämä on ihan käsittämättömän poikkeuksellinen vuosi. En muista vastaavaa urani ajalta.

Tuukkasen mielestä ennen kymppiluokan opiskelupaikkojen lisäämistä kannattaa vielä katsoa ainakin ensi vuoden hakijamäärät. Toisaalta kymppiluokkaa ei ole tarkoitettu kovin suurille oppilasmäärille.

Keskiarvo nousi kaksi numeroa

Opettaja Petri Raution ja opetusneuvos Riia Palmqvistin mukaan suuri osa opiskelijoista saa mieleisensä opiskelupaikan kymppiluokan käytyään – joinakin vuosina jopa kaikki.

Kouvolan kymppiluokalla pystyy korottamaan vuoden aikana yhteensä 14 oppiaineen keskiarvoa.

– Meillä on ollut esimerkiksi sellainen oppilas, jonka keskiarvo oli ysiluokalla 5,7. Kymppiluokalla hän korotti sen kasin hujakoille. Siinä joutuu tekemään duunia, Rautio kertoo.

Rautio teetti kymppiluokkalaisille viime keväänä kyselyn, jossa nuoret hänen mukaansa suosittelivat opetusta. Myös huoltajat ovat olleet tyytyväisiä.

– On ollut nuoria ja huoltajia, jotka ovat todenneet, että kymppiluokka on pelastanut nuoren elämän. He ovat saaneet yhden vuoden lisää aikaa miettiä turvallisessa ja helposti lähestyttävässä ympäristössä omaa tulevaisuuttaan, ja tehdä oma ratkaisujaan.