Tarkkana sähköpyörien kanssa – akkujen varastamisesta on tulossa pyörävarkaiden uusi rahanlähde

Toistaiseksi Suomessa on varastettu vain yksittäisiä akkuja, mutta Keski-Euroopan kikat keksitään pian myös meillä. Yksi niistä on vakuutuspetos.

sähköpyörät
Eurobike-messut
Kalliimpien pyörien akku on usein integroitu lähes huomaamattomaksi osaksi runkoa. Kuva on syyskuun alun Eurobike-messuilta Saksasta.EUROBIKE Friedrichshafen

Sähköavusteisten polkupyörien akkutelineiden oma lukko ei riitä suojamaan akkuja varkailta. Esimerkiksi Saksassa poliisi on huomannut, että akut irtoavat pyöristä liian helposti pelkästään vahvalla ruuvimeisselillä kampeamalla.

Keski-Euroopassa, jossa sähköpyöristä on tullut erittäin suosittuja, akkuja varastetaan jatkuvasti enemmän. Esimerkiksi Saksassa myytiin viime vuonna 980 000 uutta sähköavusteista polkupyörää. Se tarkoittaa, että joka neljännessä uutena myydyssä pyörässä on akku.

Suomessa sähköpyörien myynti laahasi pitkään keskieurooppalaisten perässä, mutta trendi on meilläkin ollut viime vuodet selvästi kasvava. Sähköpyörä on nyt jo tuttu näky kaupunkien pyörätelineissä.

Akkujen varastaminen ei kuitenkaan vielä ole Suomessa ilmiö. Esimerkiksi Helsingin poliisi kertoo, että pääkaupungissa poliisin tietoon on tänä ja viime vuonna tullut vain muutama akkuvarkaus.

Suomessa toimiville vakuutusyhtiöille kokonaisten sähköpyörien varkaudet ovat toki jo tuttuja, mutta pelkistä akuista maksettavat korvaukset eivät ole vielä alkaneet. Tilannetta seurataan kuitenkin tarkasti, sillä muun maailman metkujen tiedetään rantautuvan jollakin viiveellä myös tänne.

Akku mieluiten omaan reppuun

Euroopassa sähköavusteisen pyörän keskimääräinen hinta on uutena jo yli 2 000 euroa. Keskihinnat ovat nousussa, sillä halvimmat kiinalaispyörät eivät muutaman vuoden takaisen alkuinnostuksen jälkeen mene enää juurikaan kaupaksi.

Kalliissa pyörässä on myös kallis akku. Pelkkä akku maksaa tyypillisesti 700–1 000 euroa eli hyvän sähköttömän polkupyörän verran. Akuille on selvästi pimeitä markkinoita, sillä akkuja varastetaan eniten niistä pyörämerkeistä ja malleista, jotka ovat olleet myyntitilastojen kärjessä.

Toki akkuihin erikoistuneille varkaille merkkikään ei ole ongelma. Yleisimmät akkumallit voi muutossarjalla asentaa muihinkin pyöriin. Se lisää mahdollisuuksia tehdä rikollista bisnestä.

Sähköpyörän omistajan ei kannata Suomessakaan jättää akkua kiinni pyöräänsä pysäköinnin ajaksi. Varas löytää nopeasti, mistä kohtaa akkuteline antaa periksi. Itse varastaminen on muutaman sekunnin työ. Varastettu akku sujahtaa varkaan reppuun ilman, että käsiä tarvitsee liata.

Akun voi myös yrittää lukita pyörään paremmalla lukolla. Halvimmillaan pyörän akkutelineen heiveröinen alkuperäislukko on vain parin euron arvoinen. Se on usein korvattavissa järeämmällä lukolla tai akussa saattaa olla jopa paikka ulkopuoliselle lukolle. Myös pyörän alkuperäinen kiinnitysteline voidaan mahdollisesti vaihtaa tukevampaan muutaman kymmenen euron kustannuksella.

Arvokas sähköpyörä kannattaa jo itsessään lukita telineeseen kahdella eri lukolla. Paras suoja saavutetaan kahdella erityyppisellä lukolla, joista toinen on u-lukko. Pyörävarkaat ovat usein erikoistuneet joko vaijeri- tai ketjulukkojen murtamiseen. Harvalla varkaalla on mukanaan useamman lukkotyypin murtovälineet.

Matkaan lähtevät myös digitaaliset näytöt

Akkuvarkaudet tulevat usein sarjoina, jolloin sama tekijätiimi yrittää viedä päivän aikana useamman akun. Osa varkauksista on täsmäiskuja. Jossakin saattaa jo odottaa varastettu pyörä ilman akkua, johon etsitään sopivaa. Suomessakin on jo varastettu akuttomia sähköpyöriä. Suomen pienten markkinoiden vuoksi ne saattavat päätyä ulkomaille.

Toinen sähköavusteisten pyörien varkaita kiinnostava osa on digitaalinen näyttö. Helsingin poliisi ilmoittaa, että myöskään näyttöjen varkauksia ei ole heidän tietoonsa tullut kuin vasta muutama.

Näyttöjä varastetaan rahan vuoksi, mutta myös omaan tarpeeseen. Sähköpyörän diginäyttö on haavoittuva osa, johon ei useinkaan ole saatavissa varaosia. Mahdollisten pikselipuutosten tai näytön halkeamien tapauksissa kuluttajan ei auta muu kuin hankkia kokonaan uusi näyttö. Moni saattaakin pistää vahingon kiertämään.

Halvimpiin pyöriin näytön saa muutamalla kympillä, mutta laatupyörien näytöt maksavat sadasta eurosta ylöspäin.

Näyttöjä varten on myynnissä myös suojakuoria. Ne on yleensä tarkoitettu suojamaan näyttöä lähinnä pölyltä ja säältä, mutta peite myös piilottaa näytön. Se saattaa vähentää varkaiden intoa – tai sitten ei.

Saksan sähköpyöriin erikoistuneissa pyöräliikkeissä akkujen ja näyttöjen varkaudet ovat jo niin tuttuja, että kysytyimpiä malleja pidetään jatkuvasti hyllyssä.

Akkuvarkauksien ympärillä on jo keksitty tehdä myös vakuutuspetoksia. Muutaman vuoden ikäisen sähköpyörän akku alkaa olla vaihtokunnossa. Osa pyöräilijöistä ei pysty siinä vaiheessa vastustamaan kiusausta ilmoittaa akkunsa varastetuksi.

Suomen vakuutusyhtiöt tietävät, että akkuhuijauksien aika ei ole meillä ihan vielä. Parin kolmen vuoden päästä tilanne voi olla jo toinen.

Lue myös:

Sähköpyörien suosio kasvaa vauhdilla ja se näkyy myynnissä: "Jotenkin pyörän vauhti tempaisi mukaansa"

Tiesitkö? Nopea sähköpyörä on mopo ja sen ajamiseen tarvitaan ajokortti ja kypärä – Jos ajat sillä humalassa, syyllistyt rattijuopumukseen