1. yle.fi
  2. Uutiset

Miljoonan napin erikoisliike pitää pintansa verkkokauppojen puristuksessa – "Ne pärjäävät, jotka tarjoavat elämyksiä"

Kivijalkakaupan asiakas arvostaa palvelua ja tunnelmaa. Sekin vaikuttaa, että laajan valikoiman tuotteita voi tunnustella käsin.

Erikoiskaupat
Mies nappikaupassa nahkatakki päällä
Kari Suomalainen löysi tutusta käsityöliikkeestä napit perintötakkiin. Tuija Veirto / Yle

Kun lahtelainen Kari Suomalainen tarvitsi syystuuliin isänsä vanhan nahkatakin ja siihen uudet napit, hän asteli tuttuun paikalliseen käsityöliikkeeseen, NeppiNappiin.

Suomalainen pitää nappikauppaa aarreaittana, josta löytyy helposti perintötakkiin sopivat napit tai muu vaatteiden tuunauksessa tarvittava.

– Tällaisia kauppoja ei todellakaan ole joka nurkassa. Minulla on päällä isäukon vuosikymmeniä vanha nahkarotsi. Takki on vielä ihan toimiva, tuntuu mukavalta ja tarvitsi vain uuden päivityksen, Suomalainen kertoo.

Kaupan liitto antoi elokuussa rajun ennusteen: pahimmassa tapauksessa jopa 40 prosenttia vähittäiskaupoista häviää vuoteen 2030 mennessä. Suurin osa yrityskadosta tapahtuu nimenomaan erikoiskaupassa.

Erikoiskaupan tulevaisuutta tutkinut sosiologian professori Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta ei usko, että kivijalkakaupat tulevat häviämään tyystin. Ne tulevat kuitenkin vähenemään selvästi, kun enenevä määrä erikoistavaroista ostetaan verkosta.

– Jos myydään puhtaasti harrastus- tai muita erikoisvälineitä, niistä on kansainvälisissä verkkokaupoissa todella hyvät valikoimat, Wilska toteaa.

Auto rysäytti ikkunasta sisään

Lahtelainen nappikauppa on kaupan alan kehityksestä huolimatta pitänyt pintansa moninaisten muutosten keskellä.

Käsityöliike täytti äskettäin 80 vuotta. Nykyisellä paikallaan kaupungin ydinkeskustan tuntumassa se on ollut 1970-luvun alusta lähtien.

Helena Kaitila (vas) ja Tanja Pietilä pohtivat Kari Suomalaisen kanssa, mihin solkisomisteet kannattaisi paidassa kiinnittää.
Helena Kaitila (vas) ja Tanja Pietilä pohtivat Kari Suomalaisen kanssa, mihin solkisomisteet kannattaisi paidassa kiinnittää. Tuija Veirto / Yle

Neljä vuotta sitten NeppiNappi joutui täysremonttiin, kun auto rysäytti kaupan näyteikkunasta sisään.

– Siitä selvittiin ”nappeja laskemalla”, veistelee eläkkeelle vastikään jäänyt kauppias Helena Kaitila. Hän pyöritti kauppaa parikymmentä vuotta.

Kaitila toimii vielä tämän syksyn mentorina ja taustatukena uudelle yrittäjälle Tanja Pietilälle. Pietilä aikoo olla edeltäjäänsä aktiivisempi sosiaalisessa mediassa. Myös verkkokauppa on harkinnassa.

– Kauppa on palanen Lahden historiaa ja sitä pidän arvokkaana asiana.

Sosiologian professori Terhi-Anna Wilska näkee erikoiskaupan tulevaisuudeessa valoa, jos oikeisiin asioihin panostetaan.

– Ne pärjäävät, jotka tarjoavat elämyksiä, joita verkkokaupoista puuttuu. Se voi olla esimerkiksi palvelun ja tavaran yhdistämistä. Uskon, että tulevaisuudessa henkilökohtaisen palvelun määrä tulee kasvamaan.

Kaupassa nappeja voi kosketella

Nappeja käsityökaupassa on noin 5 000 erilaista, noin miljoona kappaletta. Varastosta niitä löytyy toinen miljoona.

Hyllyt notkuvat tavaraa, käsityötuotteita on kolmessa eri tilassa.

– Meillä käy asiakkaita laidasta laitaan, joten valikoiman pitää olla laaja.

Napit tulevat pääosin Italiasta ja Saksasta, sillä Suomessa ei valmisteta enää nappeja.

nappikaupassa on tavaraa
Nappikauppa on käsityönystävän aarreaittaTuija Veirto / Yle

Kari Suomalainen osaa käyttää ompelukonetta ja ommella käsin. Seuraavaksi työn alla on omasta vaatekaapista löytynyt vanha, hyväkuntoinen paita, johon hän aikoo kiinnittää pieniä solkia somisteeksi.

– Pukeutuminen on minulle intuitiojuttu. On tärkeää, että vaate tuntuu omalta. Eteen tulevia vaatteita fiksailen ja tuunaan oman maun mukaiseksi.

nappikaupassa on miljoona nappia
NeppiNapin myymälätiloissa on miljoona nappia. Saman verran löytyy varastosta. Tuija Veirto / Yle

Myös se, että tuotteisiin saa nappikaupassa näppituntuman, niitä voi käsin koskettaa ja vertailla keskenään, on Kari Suomalaiselle tärkeää.

Professori Wilska puhuu käsityöstä nousevana harrastustrendinä.

– Voin hyvin kuvitella, että elämyksellisesti suunnitellut ja hyvän palvelun tarjoavat käsityöliikkeet voivat hyvinkin menestyä.

Lue seuraavaksi