Erilaiset ruokailmiöt ohjaavat myös leipomoiden tarjontaa

Pirkanmaalla toimivat leipomoalan yritykset esittelivät toimintaansa Tampereen Keskustorilla perjantaina.

leipomoteollisuus
Några nybakade semlor av ljust bröd
Suomalaiset syövät vuosittain keskimäärin 41 kiloa ruokaleipää.Jyrki Lyytikkä

Pirkanmaalaiset leipomot esittäytyivät Tampereen Keskustorilla perjantaina. Maakunnassa toimii noin 70 erilaisia leipomotuotteita valmistavaa yritystä.

Kulutus on viimeisen vuosikymmenen pysynyt samana, mutta erilaiset ruokailmiöt ja asiakkaiden tietoisuus ohjaavat leipomotuotteiden tarjontaa.

– Ihmiset on näinä päivinä hyvin tietoisia allergeeneista. Jos puhutaan puhtaasti gluteenittomista tuotteista, niin tuoteryhmä kasvaa koko ajan Suomessa, kertoo gluteenittoman leipomon Ilonan asiakkuuspäällikkö Vesa Laukkanen.

Leivon Leipomon myyntineuvottelija Hanna Leivo sanoo, että oma hyvinvoinnin ja terveyden tavoittelu ohjaa kulutusta.

– Ehkä suurimpana buumina tällä hetkellä on kaura ja kaikki siitä valmistetut tuotteet. Myöskin siemenet on hyvin vahvasti esillä.

Suomalaiset syövät vuosittain keskimäärin 41 kiloa ruokaleipää, ja sen lisäksi kahvileipä- ja konditoriatuotteita.