Helsingin keskustatunnelista syttyi lihava riita – kokoomus ja vihreät eri mieltä rahasta ja vaikutuksista

Kaupunki julkisti perjantaina uuden suunnitelman iäisyyshankkeesta, keskustan alittavasta autotunnelista.

joukkoliikenne
Risto Rautava, Helsingin kaupungin valtuutettu, Kok.
Tunnelia koskeva esitys on kaupunkiympäristölautakunnan pöydällä jo ensi tiistaina. Lautakunnan varapuheenjohtajan Risto Rautavan (kok.) mukaan se kasvattaisi Helsingin elinvoimaa.Antti Kolppo / Yle

Helsingin kaupunki julkisti aamulla uudet suunnitelmat keskustan itä–länsi-suunnassa alittavasta tunnelista. Keskustatunnelista on syntymässä iso poliittinen kiista, koska kaupunginvaltuuston suurimmat ryhmät, kokoomus ja vihreät, ovat täysin eri linjoilla tunnelin rakentamisesta.

Tunnelia koskeva esitys on kaupunkiympäristölautakunnan pöydällä jo ensi tiistaina.

Lue lisää: Tässä on Helsingin uusi tunnelisuunnitelma: autolla maan alla Sörnäisten kulmilta Länsisatamaan

Vihreiden Otso Kivekäs: "Ei tämä kauhean lupaavalta näytä"

Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Otso Kivekäs (vihr.) sanoo, että selvitysten mukaan tunneli vähentäisi joukkoliikenteen käyttöä ja lisäisi keskustan läpi kulkevien autojen määrää.

– Tunneli ei parantaisi keskustan elinvoimaa ja se lisäisi hiilipäästöjä, Kivekäs sanoo.

Kivekäs pitää kuitenkin hyvänä, että asia on selvitetty.

– Mutta ei tämä kauhean lupaavalta näytä.

Kivekäs sanoo, että iso osa tunnelin liikenteestä olisi pois joukkoliikenteestä, eli se ei vähentäisi liikennettä kaduilta. Kivekkään mukaan tunneli vähentäisi autojen määrää keskustassa noin seitsemän prosenttia. Sama saataisiin hänen mukaansa aikaan muutamalla kävelykadulla.

Otso Kivekäs
Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Otso Kivekäs (vihr.) sanoo, että selvitysten mukaan tunneli vähentäisi joukkoliikenteen käyttöä.Antti Kolppo / Yle

Kivekkään mukaan tunneli muuttaisi metromatkoja automatkoiksi.

– Ihmiset eivät menisi metrolla Itä-Helsingin ja Espoon väliä, vaan hyppäisivät mielummin auton rattiin ja se ei ole kaupungin tavoitteiden mukaista, Kivekäs selventää.

Kivekkään mukaan esitettyjen selvitysten perusteella hanke ei ole kannattava. Hän viittaa arvioon kustannuksista, jotka olisivat noin 1,4 miljardia euroa.

Puolella tästä rahasta saataisiin Kivekkään mukaan Laajasalon raitiovaunulinja, Raide-Jokeri, Hernesaaren raitiovaunulinja ja Kalasataman raitiovaunulinja.

– Autolla pitää voida kulkea keskustassa, mutta ei niiden määrää pitäisi lisätä, vaan pitäisi pyrkiä joukkoliikenteeseen, Kivekäs sanoo.

Helsingin keskustatunnelisuunnitelma
Uudessa hahmotelmassa keskustatunneli yhdistyisi suunnittelilla olevaan Sörnäisten tunneliin. Jyrki Lyytikkä / Yle

Kookoomuksen Risto Rautava: "Kasvattaisi elinvoimaa ja viihtyvyyttä"

Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu ja kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautava sitä vastoin sanoo, että tunneli kasvattaisi Helsingin elinvoimaa ja lisäisi kaupungin viihtyvyyttä.

Rautava pitää satamayhteyksiä tärkeinä ja sanoo, että kaupungista saataisiin näin toimivampi.

– Saataisiin autoja maan alle maan päältä, Rautava sanoo.

Rautavan mielestä esitelty selvitys on hyvä lähtökohta.

– Nyt päätetään vasta siitä, jatketaanko suunnittelua.

Rautavan mukaan tunnelin myötä Helsinkiin saataisiin kävelykeskusta.

– Nämä liittyvät toisiinsa.

Rautava: Kustannusarvio on vielä täysin auki

Kokoomuksen Rautava huomauttaa hankkeen kustannusarvion olevan vielä täysin auki. Hänen mukaan hanke saatettaisiin myös toteuttaa perinteisistä rahoitusmalleista poikkeavalla tavalla.

Hän sanoo, että rahoitusvaihtoehdot selvitettäisiin.

– Yksityisen rahan käyttö on varmaan yksi sellainen, jota tullaan selvittämään.

Rautava totea infrahankkeiden kiinnostavan yksityisiä sijoittajia tällä hetkellä.

Hän painottaa, että autot olisi saatava pois maan päältä ja kaupungista tulisi näin asukkaille viihtyisämpi.

Korjaus kello 20.43: Otso Kivekkään etunimi väliotsikossa ja kuvatekstissä. Korjaus kello 21.43: Muutettu kohta: "Kivekäs sanoo, että iso osa tunnelin liikenteestä olisi joukkoliikennettä" muotoon: "...olisi pois joukkoliikenteestä."

Lue myös:

Tässä on Helsingin uusi tunnelisuunnitelma: autolla maan alla Sörnäisten kulmilta Länsisatamaan