Hätäkeskuslaitoksen uusi järjestelmä ajoittain pois käytöstä – “Kyllä siinä on henki vaarassa aika usealla henkilöllä Suomessa”

Päivystäjät ovat joutuneet turvautumaan vanhaan järjestelmään, johon kaikilla ei ole koulutusta.

hätäkeskukset
Hätäkeskuslaitoksen tekniset palvelut-osaston johtaja Jukka Aaltonen.
Hätäkeskuslaitoksen tekniset palvelut- osaston johtaja Jukka Aaltonen on huolissaan toistuvista verkko-ongelmista.Petra Ristola / Yle

Hätäkeskuslaitos kärsii vakavista häiriöistä tietotekniikkajärjestelmissään.

Viime marras-toukokuussa asteittain käyttöönotettu Erica-järjestelmä on Ylen A-studion tietojen mukaan lakannut ajoittain toimimasta päivitysten yhteydessä. Hätäkeskuslaitos on tällöin joutunut turvautumaan vanhaan, jo käytöstä poistuneeseen järjestelmään.

Ongelmat johtuvat päivityksistä vatlion turvallisuusverkossa, jonka päälllä Erica toimii.

Vanhaa järjestelmää voitiin käyttää ongelmatilanteissa, koska se toimii turvallisuusverkon ulkopuolella.

Viisitoista vuotta sitten käyttöönotetun els-järjestelmän tukisopimus päättyi 8. syyskuuta 2019. Sitä ylläpitäneellä teleoperaattori Elisalla ei ole enää velvollisuutta korjata mahdollisia ongelmia.

Toukokuun jälkeen on ollut useita ongelmatilanteita, viimeksi viime viikolla. Silloin uusi järjestelmä oli pois käytöstä kuusi päivää, 4.–10.9. Hätäpuhelut ja yhteydet pelastustyöntekijöihin lakkasivat osin toimimasta, kun turvallisuusverkkoa päivitettiin.

Hätäkeskuslaitoksen tekniset palvelut -osaston johtaja Jukka Aaltonen on asiasta syvästi huolissaan:

– Tämä on kestämätön tilanne. Els-hätäkeskustietojärjestelmää ollaan ajamassa alas! Ei meillä ole taloudellisesti tai toiminnallisesti mahdollista ylläpitää samanaikaisesti kahta järjestelmää. Sitäpaitsi oppilaitoksista tulee tällä hetkellä päivystäjiä, jotka ovat saaneet koulutuksen vain uuteen Erica-järjestelmään.

Keskustelua myös tietojärjestelmistä vastaavan Valtorin suuntaan on käyty.

– Me olemme peräänkuuluttaneet sitä, että kun puhutaan varayhteyksistä, ne pitää olla aitoja varayhteyksiä hätäkeskuslaitokselle. Jos tehdään (ensisijaisille eli) primääriyhteyksille päivityksiä, toiset yhteydet ovat käytössä. Nyt näyttää siltä, että molemmat yhteydet katoavat aina, kun päivityksiä tehdään tai mikä hyvänsä ongelma sitten tuleekin.

Valtorin toimitusjohtaja Pasi Lehmus pahoittelee ongelmia, mutta vakuuttaa, että hätäpuhelujen läpimeno ei vaarannu. Vanhaan järjestelmään turvautuminen on hänen mielestään ollut perusteltua.

– Koska ehdoton pääosa päivystäjistä järjestelmän tuntee, sitä on käytetty. Se on ollut helppo ratkaisu.

Hänen mukaansa viime viikon poikkeuksellisista ongelmista on opittu.

– Jos tätä yksittäistä tapausta miettii, tehtiin ehkä aika massiivinen tietoliikennepäivitys. Jatkossa tämäntyyppiset kertalaakit vältetään, vaikka kuinka alihankkijat vakuuttelisivat, että asiat menevät automaattisesti. Tehdään ne portaittain ja hallitusti, etteivät ne estä toimintaa.

Hän myös vakuuttaa, että vanhan järjestelmän tilalle tullaan miettimään muita vaihtoehtoja varatoimintatavoiksi.

Hätäkeskuslaitoksen tekniset palvelut -osaston johtaja Jukka Aaltonen ei ole yhtä luottavainen. Hän kertoo, että Hätäkeskuslaitos on hakenut lisätalousarviosta 400 000 euron lisärahoitusta els-järjestelmän tuen säilyttämiseksi. Huolena on, että els-osaajat katoavat ylläpitäjäyrityksestä, siis Elisasta.

Ongelmien takia Hätäkeskuslaitos lähettää huomenna tiistaina valtion tietotekniikkapalveluista vastaavalle Valtorille reklamaation, jossa se haluaa tietää, miten ongelmat jatkossa vältetään.

– Jos kansalaisten hätäliikenne katkeaa, hätäpuhelut eivät tule sisälle ja hälytysyhteydet eivät toimi, kyllä siinä on henki vaarassa aika usealla henkilöllä Suomessa, sanoo Jukka Aaltonen.

Valtion it-palveluiden ongelmista keskusteltiin maanantain 16.9.2019 A-studiossa. Vieraina ovat valtiovarainministeriön alivaltiosihteeri Päivi Nerg, osastopäällikkö Janne Kerkelä valtioneuvoston kansliasta sekä liikenne- ja viestintäministeriön hallintojohtaja Jussi Luomajärvi.

Juttua täsmennetty 24.9.2019 klo 14.00. Ongelmat ovat johtuneet päivityksistä valtion turvallisuusverkossa, jonka päällä Erica-järjestelmä toimii.

Lue myös:

Valtion it-järjestelmät pätkivät ja moni syyttää siitä tietotekniikan keskittämistä – “Useimmiten sinnitellään ja keksitään täytelauseita asiakkaille”

Hätäkeskuslaitos tarkentaa Ylen uutisointia - Yhteysongelmat johtuvat valtion turvallisuusverkosta (siirryt toiseen palveluun)