Hallituksen budjettiehdotus Lapissa: Ajoksen syventäminen alkuun, kuljetustuki pysyväksi, polttoaineverot nousevat

Lapin kauppakamarin mukaan polttoaineiden veronkorotukset kolahtavat kaikkiin kuljetuksiin Lapissa.

Budjettiriihi
Ajoksen sataman lastauslaituri
Kemin Ajoksen väylän nykyinen kulkusyvyys on 10 metriä. Tällä hetkellä tarve väylän syventämiseen 12 metrin kulkusyvyyteen liittyy erityisesti suunniteltuihin uusiin biotuotehtaisiin Kemiin ja Kemijärvelle.Yle

Kemin Ajoksen meriväylän syventämistä päästään suunnittelemaan ensi vuonna, sanoo Lapin liiton maakuntajohtaja Mika Riipi. Riipi sanoo, että Ajos mainitaan hallituksen ensi vuoden budjettiehdotuksessa.

– Suunnittelutyö alkaa ensi vuonna ja varsinainen syventäminen tehdään sen jälkeen.

Riipin mukaan Lapille myönteistä budjettiehdotuksessa ovat myös kuljetustuen säilyminen ja muuttuminen pysyväksi sekä kuntien valtionosuuksien kasvaminen, palkkatuen korotus ja ulkomaisen työvoiman saatavuuden helpottaminen.

Polttoaineiden kallistuminen kirpaisee

Sen sijaan polttoaineverojen korotukset lisäävät lappilaisten kuluja.

– Vaikka kustannusvaikutukset eivät ole valtavia, meidän etäisyyksillä kaikki lisäkulut ovat haastavia. Toivoimme, että veronkorotuksia olisi voitu porrastaa alueellisesti, mutta sitä ei ole tulossa, Riipi harmittelee.

Veronkorotuksia harmittelee myös Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki.

– Veronkorotukset kolahtavat kaikkiin kuljetuksiin Lapissa. Kaivoksilta ja tehtaista liikutetaan tavaraa rekoilla, turistit liikkuvat kumipyörillä. Ja tietysti tämä vaikuttaa myös omilla autoilla ajaviin tavallisiin lappilaisiin, joista harvalla on mahdollisuus käyttää joukkoliikennettä, Rautajoki toteaa.

Lapin kauppakamari pitää yrittäjyyden edistämistä ja koulutukseen luvattuja lisärahoja Lapille tärkeimpinä asioina budjettiehdotuksessa.

– Koulutukseen tulossa olevista rahoista osa tulee Lappiin. Poisto-oikeuksien helpotus vauhdittaa etenkin pienten ja keskikokoisten yritysten investointeja, Rautajokisummaa.

Hallitus aikoo kaksinkertaa yritysten tekemät poistot kone- ja laiteinvestointeintihin neljän vuoden ajaksi. Käytännössä tämä lykkäisi yritysten verotusta.

Missä Lapin liikennerahat?

Rautajoen mukaan budjettiehdotuksessa ei ole tiettävästi rahoja Lapin teiden parantamiseen. Lapissa odotetaan rahaa muun muassa teiden parantamiseen Kemin ja Kemijärven mahdollisille sellutehtaille sekä Sokliin suunnitellulle kaivokselle.

– Ehkä summat ovat niin pieniä, ettei niitä listata vielä tässä vaiheessa. Joka tapauksessa liikenneväylien korjausvelkaan tulee lisää rahaa. Selviää aikanaan, mitä Lappi tästä rahasta saa.

Budjettiriihestä saaduissa tiedoissa ei ole myöskään mainittu Laurila-Tornio-Haaparanta -radan sähköistämistä, vaikka se on kirjattu hallitusohjelmaan.

– Kyllä se sieltä tulee, mutta ei välttämättä vielä ensi vuonna, maakuntajohtaja Riipi sanoo.

Timo Rautajoen mukaan budjettiehdotus on paljolti yleisellä tasolla ja yksityiskohtaisempia tietoja odotetaan myöhemmin.

– Saimaan ja Savonlinnan alue sai lisää rahaa. Tämä uudenlainen aluepolitiikka lisää odotuksia Lapissa.