Suljetuille satama-alueille ei pääse kuka tahansa – siksi Kotka suunnittelee Suomen ensimmäistä satamien turvapuistoa

Turvapuisto olisi paikka, jossa opiskelijat ja satamien työntekijät voisivat harjoitella mahdollisten vaaratilanteiden varalle.

satamat
Lukki kuljettaa merikonttia Mussalon satamassa
Liikenne satama-alueella voi aiheuttaa vaaratilanteita. Arkistokuva.Pyry Sarkiola / Yle

Satamatyöntekijöiltä puuttuu nykyisin paikka, jossa he voisivat harjoitella turvallisesti mahdollisia työssä tapahtuvia vaaratilanteita varten.

Rakennusalan työntekijät pääsevät harjoittelemaan työturvallisuuteen liittyviä vahinkotapauksia kolmessa eri turvapuistossa (siirryt toiseen palveluun) Suomessa. Euroopan ensimmäinen rakennusalan turvapuisto perustettiin Espooseen vuonna 2009.

Satama- ja logistiikka-alalla sattuu tapaturmia toiseksi eniten rakennusalan jälkeen, minkä takia vaaratilanteita pitäisi pystyä harjoittelemaan etukäteen.

Nyt Kotkaan on suunnitella ensimmäinen turvapuisto satamien työturvallisuuskoulutusta varten.

Uusi turvapuisto vanhaan satamahalliin

Ongelmana on, että satamat ovat suljettuja alueita, eikä niihin pääse kuka tahansa. Turvapuisto tarjoaisi todellista tilannetta muistuttavan ympäristön koulutukselle. Esimerkiksi satamissa toimivat yritykset, viranomaiset ja opiskelijat pääsisivät harjoittelemaan satamien kuljetuksiin liittyvien vaaratilanteiden varalle.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Kotkan kaupunki aikovat selvittää Suomen ensimmäisen satamalogistiikan turvapuiston perustamista vanhalle satama-alueelle kaupungin keskustan tuntumaan. Turvapuistossa voi opetella työturvallisuutta käytännön esimerkkien kautta.

Turvapuisto sijoittuisi yli 8 000 neliön kokoiseen kaupungin varastohalliin Kantasatamaan. Uusi turvapuisto toimisi alueelle nousevan tapahtumakeskuksen lähettyvillä.

Halliin junanvaunu ja kontteja

Kotkan teknisen johtajan Vesa-Jukka Vornasen mukaan varastohalliin voisi tuoda esimerkiksi junanvaunun ja kontteja, joiden avulla kouluttautujat voisivat harjoitella mahdollisten vaaratilanteiden varalle. Hallissa on junaratarakenteet valmiiksi olemassa.

– Siellä voisi esimerkiksi harjoitella, miten junan oven voi avata turvallisesti, kertoo Vornanen.

Kyseessä on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Kotkan kaupungin kolmevuotinen hanke, jolle haetaan EU-rahaa. Kotkan kaupunki osallistuu turvapuiston selvitystyöhön 24 500 eurolla.

Tarkoitus on selvittää liiketoimintamallia ja muun muassa se, kuka voisi pyörittää uutta turvapuistoa.

Suomessa on entuudestaan kolme rakennusalan turvapuistoa Espoossa, Oulussa Kuopiossa. Esimerkiksi Espoon turvapuistossa käy vuosittain rakennusalaa harjoittelemassa lähes 7 000 rakennusalan ihmistä.