Olut ei maistunut viime kesänä – alkoholin myynti ruokakaupoissa kääntyi laskuun

Alkoholilain kokonaisuudistus ei ole lisännyt myyntiä Suomessa, sanoo Päivittäistavarakauppa.

alkoholijuomat
Olutta ja lonkeroa kaupan hyllyssä.
Ismo Pekkarinen / AOP

Alkoholin myynti päivittäistavarakaupoissa laski tammi–elokuussa vuodentakaisesta. Litroissa myynti väheni kaksi prosenttia ja absoluuttisena alkoholina mitattuna 1,8 prosenttia. Asia käy ilmi Taloustutkimuksen ennakkotiedoista (siirryt toiseen palveluun).

Myynti väheni erityisesti kesäkuukausina. Lukuun heijastuvat vuodentakaiset helteet, jolloin olutta, siideriä ja lonkeroa kannettiin kaupasta paljon. Sään vaikutus näkyi tuolloin myös virvoitusjuomien myynnissä.

Kahdeksan kuukauden ennakkotietojen perusteella alkoholin vähittäismyynti on siis palaamassa tänä vuonna laskevalle trendille. Viime vuonna absoluuttialkoholin kotimaan myynti kasvoi 0,1 prosenttia.

– Näyttää edelleen siltä, että alkoholilain kokonaisuudistus ei ole lisännyt alkoholin vähittäismyyntiä Suomessa. Sen sijaan oluen ja lonkeroiden matkustajatuonti on elokuussa julkistetun tutkimuksen mukaan kääntynyt taas selvään kasvuun, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Uusi alkoholilaki tuli voimaan viime vuonna. Nyt kaupassa saa myydä enintään 5,5 prosentin vahvuisia alkoholijuomia, mikä toi muun muassa lonkerot hyllyihin.

Selvityksen teki Taloustutkimus Oy syyskuussa Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta. Taloustutkimus on kerännyt tammi–joulukuun myyntitiedot Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksiltä, lisäksi lähteitä ovat Valviran alkoholin kulutustilastot ja Alkon myyntitilasto. Työ on jatkoa vuosina 2017 ja 2018 tehdyille selvityksille.

Lue myös:

Latvian viina-ale saattaa päättyä maaliskuussa — Suomalaisten osuus on suuri rajaseudun viinarallissa

Uusi alkoholilaki ei lisännytkään kulutusta – Syy oli vahvan oluen ja lonkeron hinta

Lonkeroiden alkuhuuma hiipui, myynti laski liki 12 prosenttia