Jyväskylässä iloitaan raiderahoista vaikka kaksoisraiteeseen on vielä pitkä matka

Aluksi aiotaan kunnostaa Jyväskylä-Tampere -radan pahimmat ongelmapaikat.

rautatieliikenne
Henkilöjuna etenee raiteilla.
Jyväskylän ja Tampereen välinen matka-aika lyhenee remontin myötä kymmenellä minuutilla.Jarkko Riikonen / Yle

Hallitus myönsi eilisessä budjettiriihessään 18 miljoonan euron rahoituksen Jyväskylä-Tampere -radan kehittämiseen.

Päätös mahdollistaa parannustöiden suunnittelun aloittamisen jo ensi vuonna. Myös varsinaisiin rakennustöihin voidaan päästä tällä vaalikaudella.

Parannustöiden myötä matka-aika lyhenisi kymmenellä minuutilla ja radan toimintavarmuus paranisi. Myös uudet junavuorot ovat mahdollisia.

Rataremontin hinnaksi arvioidaan 140-170 miljoonaa euroa. Tällä rahalla ei saada koko väliä kuntoon vaan se suunnataan pahimpien ongelmapaikkojen korjaamiseen.

Kriittisimmät paikat sijaitsevat Jämsän suunnassa, arvioi aluekehitysjohtaja Pekka Hokkanen Keski-Suomen liitosta.

Jyväskylän ja Tampereen välinen kaksoisraide on ollut Keski-Suomen tärkeimpiä tavoitteita jo vuosien ajan. Nyt käynnistyvä parannustyö on Hokkasen mukaan askel kohti kaksoisraidetta.

Myös Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto uskoo kaksoisraiteeseen. Suurimpana uhkana kaksoisraiteen toteutumiselle Koivisto pitää kovaa kilpailua ratarahoista. Nyt myönnettyä rahoitusta Koivisto luonnehtii päänavaukseksi.

– On puhuttu paljon siitä, että suurten kasvukeskusten junayhteyksiä pitää saada nopeammaksi. Jyväskylä on yksi tällainen kasvukeskus.

Suomeen ollaan ensimmäistä kertaa laatimassa 12-vuotinen, valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma. Hokkasen mukaan Jyväskylän ja Tampereen välinen kaksoisraide on saatava mukaan tähän suunnitelmaan.

– Tavoite on erittäin tärkeä paitsi henkilöliikenteen, myös vientiteollisuuden näkökulmasta. Erityisesti metsä- ja metalliteollisuuden tavaravirrat käyttävät tätä raidetta.

Radan liikennemäärät ovat kasvaneet Äänekosken biotuotetehtaan myötä ja kasvuodotukset ovat suuret myös jatkossa, sanoo Hokkanen.

Jyväskylä-Tampere -kaksoisraiteen ohella vireillä on lukuisia muitakin ratahankkeita, muun muassa Turun Tunnin juna (siirryt toiseen palveluun) sekä Suomirata (siirryt toiseen palveluun) eli päärata Helsingin ja Tampereen välillä. Jyväskylän kaupunki on Koiviston mukaan lähdössä mukaan Suomiradan hankeyhtiön valmisteluun.

– Helsinki-Tampere -välin nopeutuminen on erittäin tärkeä tavoite myös Jyväskylän näkökulmasta.

Lue myös:

Liikenneministeri Marin: Tampereen ja Jyväskylän ratayhteyden parantaminen budjettiriiheen