Trump poisti Kalifornialta oikeuden asettaa autoille omat päästörajansa – valtaosa amerikkalaisista vastustaa päätöstä

Kalifornian kuvernöörin mukaan Trumpin tuoreessa päätöksessä on kyse jälleen presidentin poliittisesta teatterista.

saastuminen
Liikennettä tiellä 405, Los Angelesissa.
Ruuhkaa Los Angelesissa Kaliforniassa kesäkuussa 2017.Mike Nelson / EPA

Valkoinen talo on poistanut Kalifornian osavaltiolta valtuudet asettaa omat rajoitukset autojen päästöille. Lisäksi se kieltää muita osavaltioita asettamasta omia päästörajoituksiaan, kirjoittavat muun muassa BBC (siirryt toiseen palveluun) ja New York Times (siirryt toiseen palveluun).

Kalifornia on poikkeusluvan ansiosta voinut asettaa tiukemmat päästörajoitukset autoille kuin mitä liittovaltion hallitus vaatii.

Osavaltiolle myönnettiin poikkeuslupa omiin päästörajoituksiin 1970-luvulla, kun Los Angeles kärsi vakavasta savusumusta. Vuonna 1977 myös muut osavaltiot seurasivat Kalifornian esimerkkiä tiukentamalla rajoituksiaan.

Kalifornian asettamia päästörajoja noudatetaan tällä hetkellä 13 muussa osavaltiossa sekä Washingtonissa.

Presidentti Donald Trumpin mukaan tuore päätös laskee autojen hintoja ja sen vaikutus päästöihin on vähäinen.

Kalifornia on puolestaan ilmoittanut aloittavansa oikeustaiston Trumpin päätöstä vastaan.

Osavaltion kuvernööri Gavin Newsom kuvasi Twitterissä, että Trumpin viimeisimmissä toimissa on kyse jälleen presidentin poliittisesta teatterista.

– Epäonnistunut yritys vahvistaa omaa valtaansa. Poliittisen ajojahdin jatkumoa Kaliforniaa ja edistystämme vastaan, kirjoitti Newsom ja vannoi, että asian käsittely jatkuu oikeudessa.

Salaiset neuvottelut Kalifornian ja autovalmistajien kesken

Kalifornia kävi heinäkuussa salaisia neuvotteluja autojen polttoainetehokkuudesta neljän suuren autovalmistajan kanssa. Osavaltio sekä Ford, Honda, Volkswagen ja BMW pääsivät yhteisymmärrykseen autojen polttoainekulutuksesta.

Kalifornian ja autovalmistajien sopimuksen mukaan vuoteen 2026 mennessä uudet autot saavat kuluttaa korkeintaan 4,7 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä eli gallonan 50 maililla. Trumpin hallinnon asettama tavoite on 6,3 litraa sadalla kilometrillä eli gallonan 37 maililla.

Dieselauton pakoputki.
Ina Fassbender / AFP

Parempi polttoainetehokkuus merkitsee sitä, että ajoneuvot kuluttavat vähemmän polttoainetta ja tuottavat siten vähemmän saastuttavia kasvihuonekaasuja ilmakehään.

Yhdysvaltain hallinnon mukaan suurin osa maan kasvihuonepäästöistä on peräisin autoista ja rekoista.

Kalifornian ja autoyhtiöiden tekemä sopimus on vapaaehtoinen autovalmistajille. Moni asiantuntija arvioi, että autonvalmistajat aikoivat nyt odottaa ja seurata, miten oikeusprosessi etenee, ennen kuin ne harkitsevat muutoksia autoihinsa.

Yhtiöt huolissaan kilpailukyvystään ulkomailla

Vielä Trumpin kauden alussa autoteollisuus vetosi Trumpiin, että eräitä osia presidentti Barack Obaman päästösäädöksistä löysättäisiin. Moni autovalmistaja on sittemmin muuttanut näkemystään asiassa. Yhtiöitä huolestuttavat muun muassa pitkittyvät oikeusprosessit, jotka aiheuttavat epävarmuutta niiden tulevaisuuteen.

Osa autovalmistajista pelkää päästörajoitusten höllentämisen vaikuttavan suoraan autokauppaan Yhdysvaltain ulkopuolella. Ne pelkäävät, etteivät amerikkalaisautot mene kaupaksi, mikäli niiden polttoainetehokkuutta ei lisätä. Tämä puolestaan johtaisi työpaikkojen menetykseen.

Yhdysvaltalaisten keskuudessa on vankka tuki kasvihuonekaasujen rajoittamiselle. Washington Postin ja Kaiser Family Foundationin viime viikolla julkaiseman kyselytutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan 67 prosenttia kannattaa sitä, että osavaltiot voivat määrätä tiukemmat polttoainetehokkuuden rajat kuin liittovaltion hallitus.

Aiheesta lisää:

Kalifornia ja autovalmistajat sopivat päästöjen vähentämisestä presidentti Trumpista välittämättä

Autoyhtiöt: Trumpin ajamat lievennykset saastemääräyksiin aiheuttaisivat tappioita ja sekoittaisivat USA:n automarkkinat