Kuinka parafiinisen dieselin 120 miljoonan euron veronalennuksen poisto vaikuttaa? Kolme kysymystä ja vastausta

Muutos tuskin nostaa kuljetusten kustannuksia samassa suhteessa, koska tuotantotapa muuttuu halvemmaksi.

liikenne
Dieselin tankkausta.
Parafiinisen dieselin veromuutoksen tarkkaa aikataulua ei ole vielä kerrottu. Jürgen Ritter / AOP

Tiistaina julki tulleessa hallituksen budjettiesityksessä oli löydetty yksi karsintakohde yritystuille.

Budjetin mukaan "Yritystukien leikkaus toteutetaan poistamalla asteittain parafiinisen dieselöljyn veronalennus, 120 miljoonaa euroa."

Kysyimme, miten tämä tuen poisto käytännössä näkyy ja vaikuttaa.

Miten parafiininen diesel eroaa tavallisesta dieselistä ja miksi sillä on ollut veronalennus?

Se on puhtaammin palavaa ja sen valmistus on kalliimpaa. Sen lähipäästöt ovat tavallista eurooppalaisen standardin mukaista dieseliä pienemmät, ja sillä saavutetaan lähipäästöhyötyjä taajamissa ja vanhemmissa ajoneuvoissa.

Tämä polttoaineiden päästöero on otettu verotuksessa huomioon ja sen käyttöön on kannustettu verotuella, joka valtiovarainministeriön mukaan poistuu perusteettomana. Kyseessä ei siis ole hiilidioksidipäästöihin liittyvä ohjauskeino.

Uusissa ajoneuvoissa parafiinisellä polttoaineella ei saavuteta lähipäästöhyötyjä, koska niiden moottoreiden puhdistustekniikat ovat kehittyneet aiempaan verrattuna.

– Veronalennuksesta on päätetty vuonna 2010 ja jo silloin on tiedetty, että moottorien puhdistustekniikat kehittyvät, ja veronalennus tulee siksi aikanaan poistumaan kun sen päästöhyödyt vähenevät, sanoo lainsäädäntöneuvos Leo Parkkonen valtiovarainministeriöstä.

Neste valmistaa parafiinistä dieseliä muun muassa Porvoon jalostamollaan, muut alan toimijat ovat voineet tuoda sitä lisäksi muualta.

Nostaako 120 miljoonan euron veromuutos kuljetusten kustannuksia vastaavalla tavalla?

Tuskin nostaa samassa suhteessa. Tuen poistumisen myötä ainakin Neste aikoo siirtyä fossiilisessa dieselissään halvempaan tuotantoprosessiin, joka samalla alentaa dieselin jalostamisen kustannuksia.

Nesteen yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen ei lähde arvioimaan, missä määrin veronalennuksen poistuminen hintaan vaikuttaa, sillä hintaan vaikuttaa niin öljyn hinta maailmanmarkkinoilla kuin huoltoasemaketjujen keskinäinen kilpailukin, monen muun tekijän ohella.

Räsänen toteaa, että tuotantokustannukset laskevat, kun parafiinisestä diesellaadusta siirrytään normaaliin laatuun, joka vaatii vähemmän käsittelyä.

Miten verotuksella tuetaan uusiutuvan dieselin (vähemmän hiilidioksidipäästöjä, puhtaasti palava, kalliimpi) käyttöä?

Parafiinista dieseliä voidaan valmistaa niin fossiilista kuin uusiutuvista raaka-aineista, jonka hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti fossiilista dieseliä pienemmät. Suomen markkinoilla oleva uusiutuva diesel on lähes aina samalla parafiiniseksi laskettavaa. Biodieseliä voi myös olla ei-parafiinisenä, mutta sitä ei juurikaan käytetä Suomessa, ministeriöstä kerrotaan.

Verotuksella tuetaan kuitenkin pienempipäästöistä, uusiutuvaa dieseliä jatkossakin. Parkkosen mukaan esimerkiksi Nesteen MYdieseliin kohdentuva, noin 20 senttiä per litra oleva hiilidioksidiveron alennus säilyy ennallaan. Tämä on varsinainen biopolttoaineiden veroetu, joka seuraa Suomen ympäristöperusteisesta veromallista.

Parkkonen muistuttaa, että biopolttoaineiden varsinainen edistämiskeino Suomessa on jakeluvelvoite, eikä sen rinnalla voida käyttää varsinaisia verotukia edistämiskeinona.

Lue myös

Hallitus pui myös näitä leikkauksia yritystukiin: apteekkarit, pienpanimot, matkailuautot, viihdemerenkulku...

Hallitus sai budjettiriihensä puitua: Korkeakoulut saavat rahansa heti ensi vuonna, yritystuista pois 120 miljoonaa euroa, aktiivimallin leikkuri puretaan

Asiantuntijat budjettiesityksen ilmastosatsauksista: Tehokkain toimi jäi uupumaan, kun turpeen verotukea ei poistettu

Juttua tarkennettu klo 20:07: Myös ei-parafiinista uusiutuvaa dieseliä voi olla, mutta sitä ei juuri käytetä Suomessa.