1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raideliikenne

Keminmaa-Tornio -radan sähköistyksen kokonaisrahoitus yhä auki

Hallituksen tulevaisuusinvestointipakettiin varatun 10 miljoonan euron lisäksi sähköistykseen pitäisi löytyä vielä 14 miljoonaa euroa.

Keminmaa-Tornio -radan sähköistystä on odotettu Meri-Lapissa pitkään. Kuva: Petri Vironen / Yle

Junaradan sähköistäminen Keminmaan Laurilan ja Tornion välillä alkaa aikaisintaan vuonna 2021.

Sähköistämisen osarahoitus sisältyy hallituksen tulevaisuusinvestointipakettiin, mutta nyt budjettiriihessä päätetyissä ensi vuoden kohteissa se ei ole mukana.

Liikenne- ja viestintäministeriön valtiosihteeri Mikko Koskinen sanoo, että hankkeen suunnittelu on vielä kesken, joten rahoituksen myöntämistä ensi vuodelle ei ole pidetty vielä ajankohtaisena.

Ratkaisematta on myös sähköistämisen kokonaisrahoitus.

Tulevaisuuspaketissa sille on varattu 10 miljoonaa euroa ja Väyläviraston laskelmien mukaan hankkeen kokonaiskustannus on 24 miljoonaa euroa.

Puuttuvat miljoonat pitäisi Koskisen mukaan löytää ministeriön muista kehittämisvaroista ennen kuin sähköistystyö voidaan aloittaa.

– Ei tietenkään ole hyvää asioiden hoitamista, jos hankkeelle annetaan vain osarahoitus ilman että tiedetään, miten loppuosa rahoitetaan.

Ainoa erikseen nimetty hanke investointiohjelmassa

Valtiosihteeri Mikko Koskinen pitää kuitenkin erittäin todennäköisenä, että sähköistystyö saadaan liikkeelle vuonna 2021.

Tästä kertoo hänen mukaansa sekin, että kohde on ainoa yksittäinen hanke, joka on erikseen mainittu tulevaisuusínvestointiohjelmassa (siirryt toiseen palveluun).

Yhtäkään muuta hanketta ei ole ohjelmassa tarkkaan nimetty, vaan rahoitusta on suunnattu yleisluontoisesti määriteltyihin kohteisiin.

Tulevaisuusinvestoinnit on Rinteen hallitusohjelmaan sisältyvä vuosille 2020-2022 ajoittuva kolmen miljardin euron ohjelma, jossa rahat käytetään muun muassa kertaluonteisiin investointeihin ja yhteiskunnallisesti tärkeisiin kokeiluihin. Ohjelma aiotaan rahoittaa muun muassa valtionomistuksia myymällä.