Väitös: Skandaali urheilussa näkyy sponsorifirman tuloissa

Urheilun skandaalit vaikuttavat haitallisesti sponsoreiden maineeseen myyntiin.

sponsorointi
Kaikkien Qatarin jalkapallostadionien on määrä valmistua kaksi vuotta ennen MM-kisojen alkua.
Korruptioskandaali on kuohunut muun muassa kansainvälisen jalkapalloliiton FIFA:n Qatariin myöntämien vuoden 2022 jalkapallon MM-kisojen ympärillä. Jari Kärkkäinen / Yle

Korruptio ja doping ovat muodostuneet urheilubisneksessä yleisiksi. Ne päätyvät uudelleen ja uudelleen julkisuuteen, ja urheiluun intohimoisesti suhtautuvien fanien raivon kohteiksi.

Skandaaleilla on nyt havaittu myös haitallinen vaikutus urheilun sponsoreiden maineeseen ja myyntiin.

– Korruptioskandaali voi heikentää sponsorifirman mainetta sekä vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen negatiivisesti, kertoo Mark Dodds Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun tekemässään väitöskirjassaan.

Haittavaikutus voi syntyä, kun urheiluorganisaation korruptio heijastuu sponsoroivaan yritykseen. Tällöin puhutaan ns. stigmailmiöstä, jossa yksi negatiivinen seikka voi tahrata ihmisen tai yrityksen koko maineen.

Toisinaan myös sponsoroivilla yrityksillä voi olla peiliin katsomisen paikka.

– Erityisen tuhoisaksi haittavaikutukset nousevat silloin, kun yritys itse jää rysän päältä kiinni. Korruptioystävällisemmät ympäristöt ovat yleistyneet jättisuurten urheilutapahtumien pitopaikkana viime aikoina merkittävästi. Tämä luonnollisesti lisää myös yritysten harjoittaman korruption mahdollisuutta, Dodds kertoo.

Pelkkä korruptiosyytös ei aina riitä urheilufaneille syyksi boikotoida yritystä. Mikäli korruptio pystytään todistamaan, kiristyvät samalla myös fanien kukkaroiden nyörit. Erityisesti tämä korostuu, mikäli korruptiosta kärähtänyt yritys sponsoroi fanin suosikkijoukkuetta, maata tai lajia.

– Urheilua sponsoroivien yritysten kannattaisikin panostaa resurssejaan luodakseen ympäristön, jossa korruptiota ei pääsisi syntymään, Dodds sanoo.

Doddsin väitöstutkimus "The Impact of Corruption on Sport Sponshorship" (siirryt toiseen palveluun) (pdf)