Joulupukki matkaan jo käy – joulun myynnit alkavat vuosi vuodelta aiemmin ja se on hyvä asia, sanoo Kaupan liitto

Kaupan liiton mukaan verkkokaupan voimistuminen on yksi syy joulutuotteiden aikaisempaan ilmestymiseen.

sesongit
Joulutähti kaupan hyllyllä
Joulukoristeita ilmestyy kauppojen hyllyille jo syyskuussa.Ville Tiirikainen / Yle

Syksyn sesonkimyyntien alku on aikaistunut viime vuosien aikana. Kaupan liiton tilastojen mukaan esimerkiksi tavaratalojen myynti alkaa vilkastua jo lokakuussa.

Vaikka kovin myynti painottuu yhä joulukuuhun, on esimerkiksi marraskuun kauppa ollut parina viime vuonna vilkkaampaa kuin kertaakaan tällä vuosituhannella.

Kaupan liiton edunvalvontajohtajan Tuula Loikkasen mukaan syitä on monia, mutta esimerkiksi verkkokaupan voimistuminen vaikuttaa.

– Ihmiset voivat tilata joulutuotteita verkkokaupasta vaikka pääsiäisenä. Kivijalkakaupoilla on siten paine saada tuotteet aiemmin myyntiin. Varsinaisesta joulun sesonkimyynnin alkamisesta ei kuitenkaan vielä voida puhua.

Myös Iittalan Kultasuklaalla on huomattu muutos aiempaan. Suklaayrittäjä Juha Kärkkäinen kertoo, että joulusesongin tuotteita toimitetaan myyntiin yhä aiemmin.

– Kyllä niitä joulukonvehteja alkaa olla myynnissä jo heti lokakuun alusta alkaen.

Tänä vuonna esimerkiksi hämeenlinnalaisten kauppojen hyllyillä on alkanut näkyä niin joulun herkkuja kuin joulukoristeitakin jo syyskuun puolessa välissä.

Kaupan liitto: Erilaisia sesonkimyyntejä ylipäätään enemmän

Marraskuun myynnin vilkastumisen yhdeksi syyksi Loikkanen arvioi Suomeenkin viime vuosina rantautuneen Black Friday -ilmiön. Erilaisia sesonkimyyntejä on ylipäätään enemmän kuin aiemmin.

– Tämän päivän kaupankäyntiin ja markkinointiin kuuluu erilaisten mielikuvien herättäminen ja ale-kampanjointi. Siksi esimerkiksi erilaisia hetkittäisiä alennusmyyntejä ja kampanjoita on aiempaa enemmän. Ennenhän oli vain kesä- ja joulualet, kertoo Kaupan liiton Tuula Loikkanen.

Loikkasen mukaan esimerkiksi joulumyynnin jakautuminen useammalle kuukaudelle on hyvä asia.

– Kaupallehan olisi ihanne, jos asiakasvirta olisi tasaista ympäri vuoden. Erilaiset myyntipiikit ovat kaupoille myös mittava menoerä, sillä esimerkiksi kausityöntekijöitä on palkattava paljon.

Kaupan liiton vuoden 2017 tilastojen mukaan koko vähittäiskaupan myynti pelkästään joulukuussa oli noin 4,8 miljardia euroa.