Onko hybridi-, biokaasu- vai sähköauto päästöttömin vaihtoehto juuri sinulle? "Iso merkitys on sillä, miten paljon kilometrejä syntyy vuodessa"

Liikenteenpäästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä ja niistä 90% syntyy tieliikenteessä.

polttoaineet
yleiskuva
Mikko Koski / Yle

Energiatekniikan diplomi-insinöörin ja autojen moottoreiden päästöjä vertailevan "Valot Päälle!" –käyttövoimalaskurin (siirryt toiseen palveluun) ideoinut Tuomas Vanhanen toteaa Radio Suomen Päivässä, että suurin haaste päästöttömintä moottoria vertaillessa on ihmisten vaihtelevat elämäntilanteet ja ajotottumukset.

Käyttövoimalaskurin avulla voi karkeasti arvioida, mikä moottori sopisi parhaiten omiin tarpeisiin. Laskurin avulla saa tuloksen kokonaispäästöjen vähenemisestä, jos vaihtaisi fossiilista polttoainetta käyttävän auton esimerkiksi hybridi-, sähkö- tai biokaasuautoon.

Käyttövoimalaskuri huomioi moottorien koko elinkaaren aikana syntyvät päästöt. Jos haluaa pienentää omaa hiilijalanjälkeään, auton valinnalla on merkittävä rooli.

– Isoin merkitys on sillä, että miten paljon ajettuja kilometrejä syntyy vuodessa. Jos vanhan dieselauton omistaja ajaa noin 40 000 kilometriä vuodessa, se tuottaa noin 5000 kg hiildioksidipäästöjä.

Keskimäärin yhden suomalaisen hiilidioksidipäästöt ovat noin 10 000 kg vuodessa.

–Jos perinteisen, fossiilisen dieselpolttoaineen tilalle ottaa uusiutuvaa polttoainetta tai hankkii sähköauton, sillä pystyy vähentämään 70–80 prosenttia päästöistä, eikä välttämättä tarvitse vähentää ajamista, Vanhanen toteaa.

Mikä moottori sopii kenellekin?

Vanhasen mukaan paljon ajavalle löytyy monia päästöttömimpiä moottorivaihtoehtoja vanhojen, fossiilista polttoainetta käyttävien autojen tilalle.

– Jos tällä hetkellä omistat vanhan bensa-auton, siihen pystyy tekemään etanoli-konversion. Sen avulla pystyt tankkaamaan E85:sta tai korkeaseosetanoli-polttoainetta, Vanhanen pohtii.

E85-polttoaineesta noin 80–85 prosenttia on etanolia ja loput on fossiilista polttoainetta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myöntää muuntotukea (siirryt toiseen palveluun), jos muutat bensa- tai dieselkäyttöisen henkilöauton kaasulla tai etanolilla toimivaksi. Muuntotuki kaasukäyttöiselle autolle on 1000 euroa ja etanolikäyttöiselle 200 euroa. Kaasumyyntiyhtiö Gasumin mukaan kaasuautokonversion hinta on 2000–4000 euroa (siirryt toiseen palveluun).

– Jos käytät dieselautoa ja lähellä on saatavilla uusiutuvaa dieseliä, siihen vaihtamalla päästösi romahtavat dramaattisesti.

Uusiutuvan dieselin raaka-aineet ovat lähes pelkästään tähteitä ja jätteitä, mutta uusiutuvaa dieseliä ei ole vielä saatavilla kaikkialla.

Sähköauto tulee ja pelastaa?

Tällä hetkellä monet ovat innostuneet sähköautoista. Varsinkin isomman sähköauton akun tekemisessä syntyy useita tonneja hiilidioksidipäästöjä. Jos ajokilometrit ovat vähäiset, kannattaa Vanhasen mukaan pohtia käytettyä kaasuautoa.

– Kaasuautossa ei tule sähköauton akun ympäristökuormitusta eikä autoon tarvitsisi tehdä muutoksia.

Iltalehti uutisoi (siirryt toiseen palveluun), että biokaasun jakeluverkosto on pääministeri Antti Rinteen (sd.) mukaan tulossa maanlaajuiseksi vuoteen 2023 mennessä. Kaasun jakeluverkoston nykyinen kattavuus ei Vanhasen mukaan pitäisi tuottaa autoilijalle ongelmia, vaikka ajaisikin pidempää matkaa ja kaasu tuppaisi loppumaan.

–Tällöin matkaa voisi jatkaa pienemmällä bensatankilla, joka on autossa mukana. Matkanteko ei siis tyssää, vaikka haluamaasi polttoainetta ei olisi tarjolla.

Lue lisää:

"Päästövouhotus on syy", sanoo autokauppias kaupan laskusta – ilmastoasiantuntijat uskovat, että harva jättää auton ostamatta päästöjen takia

Lisätietoa käyttövoimalaskurin toteutuksesta (siirryt toiseen palveluun)