Analyysi: Norjalaista lohta yritetään viedä junalla Suomen kautta kiinalaisten ruokapöytiin – mätäneekö se odottaessaan junan lähtöä?

Kouvolan ja Kiinan välisen tavarajunaliikenteen hiipumisessa ei voi sivuuttaa Eurooppaan tulevien tavarajunareittien välistä kilpailua rahdeista, kirjoittaa Vesa Grekula

rahtiliikenne
Norjalaista lohta kalanjalostuslaitoksella.
Norjalaista lohta kaavaillaan kuljettavaksi Norjasta Suomen halki ja edelleen Kiinaan, kaksi vuotta sitten avattua Kouvolan tavarajunayhteyttä pitkin.Paulus Markkula / Yle

Kouvolan ja Kiinan Xi’anin välillä hiipuneen tavarajunayhteyden elvyttäjäksi saattaa nousta kiinalaisten ruokapöytiin matkalla oleva norjalainen lohi.

Suunnitelmia asiasta on Kouvolan kaupungin omistaman elinkeinoyhtiö Kinno Oy:n mukaan niin Norjassa kuin Suomessakin.

Uudesta rautateiden “lohireitistä” on parin viime kuukauden aikana ollut julkisuudessa liikkeellä tosin varsin epämääräisiä tietoja.

Epämääräiset, tai ainakin vanhentuneet , tiedot eivät ole olleet täysin vieraita viime kuukausina muutenkaan kun puhutaan Kouvolan ja Kiinan välisistä tavarajunista.

Kesällä selvisi , että Xi’anin ja Kouvolan välisiä tavarajunia ei kuljekaan kerran viikossa kuten kaupungin päättäjät ja veronmaksajat olivat luulleet vielä toukokuussa (siirryt toiseen palveluun). Suuria odotuksia herättänyt yhteys oli hiipunut viiteen junaan koko alkuvuoden aikana. Myöhemmin kesällä Kinno arvioi koko vuoden saldoksi kertyvän kymmenen junaa.

Viisi tai kymmenen – se on järisyttävän vähän verrattuna siihen mitä on tavoiteltu.

ihmisiä Kiinan junan edessa
Ensimmäinen juna Kouvolasta Kiinan Xi'aniin saateltiin matkaan marraskuussa 2017.Pyry Sarkiola / Yle

Mutta olisiko Norjan lohesta oikeasti purskauttamaan ketsuppipullo auki, jotta Kiinan tavarajunayhteys saisi uutta vauhtia myös muille tavarankuljetuksille?

Teknisesti ja kalan säilyvyyden kannalta pitkäkin kuljetusmatka rautateitse ei näyttäisi olevan mahdoton ajatus. Avainsana on BluWrap -tekniikka (siirryt toiseen palveluun), joka perustuu happimäärän hallintaan ja pakkausastioiden jäähdyttämiseen. Teknologiaa (siirryt toiseen palveluun) esitellään Kouvolan kansainvälisessä raideliikenneseminaarissa (siirryt toiseen palveluun) 26. syyskuuta.

Lohikuljetuksia jo lokakuussa?

Julkisuudessa on jo ehditty jo kertoa, että lohen vienti Kouvolan kautta alkaa, mutta ainakaan vielä kukaan ei tunnu tietävän milloin.

Norjalainen Fremover -sanomalehti (siirryt toiseen palveluun) uutisoi heinäkuussa, että vientiä rautateitse suunnitellaan Narvikista Haaparannan, Tornion ja Kouvolan kautta Kiinan Xi’aniin. Kuljetukset alkavat jo ennen joulua, lehti kirjoitti. Lehden jutun nosti esiin Facebook-sivuillaan kuvakaappauksena (siirryt toiseen palveluun)myös elinkeinoyhtiö Kinnon kuljetushanke Railgate Finland.

Pohjoissuomalaiset sanomalehdet, Lapin Kansa (siirryt toiseen palveluun)ja Kaleva (siirryt toiseen palveluun) , kertoivat norjalaislehden perässä samasta asiasta pari päivää myöhemmin.

Ja suunnitelmahan näytti vain etenevän mitä pitemmälle kesä kulki.

Hollantilainen rautatiekuljetuksiin erikoistunut verkkosivusto RailFreight.com (siirryt toiseen palveluun) kertoi kolmisen viikkoa viikkoa myöhemmin, että suunnitelmissa onkin aloittaa lohen junakuljetukset jo syys-lokakuussa tänä vuonna.

Muutama päivä tämän jälkeen, elokuun alussa, samaa tietoa levitti puolalainen kuljetusalaan keskittynyt Baltic Transport Journal -verkkosivusto (siirryt toiseen palveluun).

Hyvin markkinoitu. Tietonsa kaikki edellä mainitut uutisvälineet perustivat elinkeinoyhtiö Kinnon tietoihin.

Elokuun lopussa Kinno Oy:n toimitusjohtaja Martti Husu tarkensi aikataulua kertomalla Ylen haastattelussa, että syys–lokakuussa lohen kuljetukset eivät ainakaan ala – vaan aikaisintaan loppuvuodesta.

Tuore tieto puolestaan on se, että Kinnon edustaja on menossa marraskuun lopulla Hollantiin kansainväliseen Kiinan kuljetusten silkkitieseminaariin (siirryt toiseen palveluun) kertomaan, millä tavalla lohen kuljetus Kouvolan kautta hoidetaan.

Kuulostaa suunnitelmalta.

Kouvola ei ole ainoa silkkitien reittipiste

Lohen vienti Norjasta Suomen kautta Kiinaan ei sinänsä ole mikään uusi juttu. Norjalaista kalaa kulkee lentorahtina Helsinki-Vantaan lentoasemalta Kiinaan kymmeniä tuhansia kiloja päivässä. Näistä lentokentälle menevistä kuljetuksista Kouvola haluaisi nyt siis itselleen siivun, luultavasti enemmänkin.

Kaksi vuotta sitten avattua tavarajunayhteyttä on Kouvolassa markkinoitu “modernina silkkitienä”. Silkkitiellä tarkoitetaan jo parituhatta vuotta sitten käytössä olleita Euroopan ja Kiinan Xi’anin välillä olleita eri reittejä, joita pitkin tavarat kulkivat ja kauppaa käytiin.

Kartta, jossa näkyy rautatiereitti Kouvolasta Kazakstanin halki Kiinaan.
Vientireitti Kouvolasta rautateitse Xi'aniin.Yle Uutisgrafiikka

Tosiasia on kuitenkin se, että nykypäivän silkkitieyhteyksiä on Kiinasta muuallekin Eurooppaan kuin Suomeen ja Kouvolaan, esimerkiksi Italiaan, Saksaan, Tsekkiin ja Ranskaan.

Rautatielogistiikan professori Olli-Pekka Hilmola LUT-yliopiston Kouvolan yksiköstä sanoo, että Keski-Euroopassa kulkee rautateitse moninkertainen määrä kontteja verrattuna Kouvolan reittiin.

– Eri arvioiden mukaan Kiinan kontteja meni vuonna 2018 Puolaan tai Puolan läpi edelleen Saksaan yli 300 000 kappaletta.

Kilpailua – tai sitten ei

Hilmola kuitenkin sanoo, että Kouvolan yhteys ei suoranaisesti kilpaile esimerkiksi Puolan reitin kanssa, koska etäisyys näiden kahden välillä on suuri.

Tätä samaa korostetaan myös elinkeinoyhtiö Kinnosta.

– Kouvolan reitti on ainoa Pohjois-Eurooppaan tuleva reitti. Se palvelee nimenomaan Pohjoismaiden vientiteollisuutta, huomauttaa Martti Husu.

Martti Husu
Kouvolan kaupungin elinkeinoyhtiö Kinno Oy:n tomitusjohtaja Martti Husun sanoo, että Kouvolan ja Kiinan Xi'anin välistä tavarajunayhteyttä markkinoidaan koko ajan niin paljon kuin ehditään. Pyry Sarkiola / Yle

Silti Kinnossa laskeskellaan Kiinasta Eurooppaan tulevien tavaravirtojen jatkuvaa kasvua, joka Husun mukaan saattaisi muodostua Kouvolalle ennen pitkää – kilpailuvaltiksi.

– Muun muassa Xi’anista lähetettiin viime vuonna 1300 junaa Eurooppaan, pääasiassa Saksaan, ja määrä kasvaa vuosittain. Odotamme milloin eteläisempi reitti menee niin tukkoon, ettei siitä enää mahdu junia läpi.

Kouvolan ja Kiinan välisen tavarajunaliikenteen vilkkaudessa ei voi sivuuttaa euroopanlaajuista kilpailua rahdeista.

– Osa Eurooppaan menevistä reiteistä kilpailee todennäköisesti myös keskenään rahdeista. Reittivalintoihin vaikuttavat jatkoyhteydet, sanoo ulkomaankauppaa harjoittavia vienti- ja tuontiyrityksiä palvelevan Varova Oy:n toimitusjohtaja Mikko Vihanto.

Keski-Euroopan reitit Kouvolaa edellä

Yli 70 vuotta kuljetusalalla toiminut Varova markkinoi asiakkailleen kuljetusmuotoja ja -reittejä niin maalla, merellä kuin ilmassakin. Sen oma terminaali sijaitsee Helsingissä, jonne on suora rautatieyhteys Kiinan Hefeistä.

Yrityksen verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun)on esillä vaihtoehtona myös Kouvolan ja Xi’anin välinen reitti.

Vihanto näkee muilla Eurooppaan tulevilla rautatieyhteyksillä selvän edun Kouvolaan verrattuna.

– Niiden etu on se, että kuljetus voidaan hoitaa pitkälle länteen.

Konttikurottaja Kouvola Cargo Handlingin pihalla
Kouvolaan valmistuu noin kolmen vuoden kuluttua uusi kuljetusterminaalialue, jossa on mahdollista käsitellä kilometrin mittaisia tavarajunia. Kiinaan saakka menevästä junayhteydestä huolimatta suurin osa nykyisen terminaalialueen liikenteestä perustuu Venäjän kauppaan.Pyry Sarkiola / Yle

Ja juuri tähän yksityiskohtaan kannattaakin nyt kohdistaa mielenkiinto.

Ulottuisiko Norjan Narvikin ja Kouvolan välinen säännöllinen rautateiden lohireitti Kiinasta katsoen riittävän pitkälle länteen myös muun tavarankuljetuksen kannalta?

Odottaa sopii, että kuluvan vuoden viimeiset kolme kuukautta näyttävät suunnan. Pääsevätkö Kouvolan Kiinan-junat jälleen kiitoon?

Uhkakuva on, että norjanlohet jäävät yhdeksi niistä lukuisista mahdollisuuksista, joita Kiinan reitillä on ollut sen avaamisesta lähtien.

Norjalaisen lohen rautatiekuljetuksista puhutaan muun muassa Kouvolan kansainvälisessä raideliikenneseminaarissa 26. syyskuuta. Vastaavia kuljetusalan, myös raideliikennettä kuljetusmuotona markkinoivia, tapahtumia järjestetään ensi kevääseen mennessä useita (siirryt toiseen palveluun)eri puolilla Eurooppaa.