”Rakastaa ja tehdä työtä” on lääkäri Kiminkisen resepti hyvinvointiin – Lue myös vinkit muistisairauksien ehkäisyyn

Kehnoja elintapoja parantamalla voi pienentää muistisairauksien riskiä.

muistisairaudet
Terveyskeskuslääkäri Tapani Kiminkinen
Muistiviikon kunniaksi Puoli seitsemän vieraana oli laadukkaista seniorivuosista kirjoittanut lääkäri Tapani Kiminkinen.

Pian neljäkymmentä vuotta Saarijärven terveysaseman lääkärinä työskennellyt Tapani Kiminkinen näkee työssään muistisairauksien määrän kasvun.

– Kun olin lukiossa, suomalainen mies eli vähän päälle 65-vuotiaaksi, ja nyt 78-vuotiaaksi. Paljon on saatu aikaan. Mutta kun ihminen elää pidempään, niin tietyt sairaudet lisääntyy. Syöpäsairaudet ja etenevät muistisairaudet, kaikki nämä pitää tietysti ottaa huomioon.

Muistiviikon kunniaksi Puoli seitsemän -lähetyksessä vieraillut Kiminkinen kannusti keski-ikäisiä tarkastelemaan elintapojaan. Riskiä sairastua muistisairauteen kun voi yrittää pienentää kohentamalla kehnoja elintapoja hyvissä ajoin.

Tässä ”Kiminkisen turvapaketti keski-ikäisille”

  • Pidä verenpaine kurissa
  • Vastusta pontevasti lihomista
  • Liiku sekä ahmi kirjoja ja kulttuurielämyksiä
  • Tiedosta sukusi tautitaakka
  • Älä polta tupakkaa äläkä päreitäsi
  • Nuku hyvin ja riittävästi

Mikä yhdistää hyvinvoivia ihmisiä?

Kun terveyskeskuslääkäri Tapani Kiminkiseltä kysyy, mikä yhdistää hyvinvoivia ihmisiä, hän lainaa Sigmund Freudia. Kyky rakastaa ja kyky tehdä työtä ovat ihmisen hyvinvoinnin kannalta tärkeimpiä asioita.

– Se on ylivoimaisesti paras terveyden määritelmä. Fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja hengellisen hyvinvoinnin [kannalta]. Eihän täydellistä tilaa olekaan, mutta kyllä rakastaa ja tehdä työtä on ylivoimainen.

Lue myös:

”Se tuli iskuna päin naamaa!” – Joka kolmas sekunti joku sairastuu muistisairauteen, testaa oma riskisi

WHO: Vitamiinipillerit eivät ehkäise dementiaa – Näistä tutuista keinoista sen sijaan on hyötyä