Kuluttajavirasto ohjeistaa Tjäreborgin matkoilla olevia: Itse järjestettyjä paluukuljetuksia ei välttämättä korvata

Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää Tjäreborgin kanssa keinoja, joilla matkustajat saadaan kuljetettua Suomeen. Virastosta saa ohjeet siitä, miten voi hakea korvausta peruuntuneesta matkasta ja muista kuluista.

Thomas Cook Group
Thomas Cook -yhtiön toimisto Lontoossa.
Thomas Cook -yhtiön toimisto Lontoossa. Tolga Akmen / AFP

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV on alkanut järjestää matkoilla olevien Tjäreborgin asiakkaiden paluukuljetuksia yhdessä Tjäreborgin kanssa. Tjäreborg ilmoitti peruvansa kaikki maanantain lentonsa emoyhtiö Thomas Cookin konkurssin vuoksi.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo, että asiakkaiden kannattaa seurata KKV:n verkkosivuja (siirryt toiseen palveluun). Asiasta annetaan tietoja myös erikseen puhelinnumerosta 0295 053 193. Tjäreborgin matkakohteissa on myös vielä ainakin tämän päivän matkaoppaita, joilta saa lisätietoja.

– Ihmisten ei kannata alkaa järjestää itse mitään, koska ei ole täysin varmaa saako siitä kulunsa takaisin. Nyt kannattaa ihan rauhassa odottaa toimintaohjeita. Tietoa tullaan kyllä antamaan, vakuuttaa Väänänen Radio Suomen Päivän haastattelussa.

– Jos hotellit alkavat kuluttajalta pyytää lisämaksuja, kannattaa kieltäytyä ja pyytää meiltä lisäneuvoja, sanoo Väänänen.

Vakuus turvaa etukäteen maksetut matkat

KKV:n mukaan Tjäreborgilla on yhtiön mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuus, josta maksetaan kaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut.

– Juuri nyt organisoidaan niitä paluumatkoja, joita Tjäreborg ei mahdollisesti hoida. Virastolla on tässä tapauksessa velvollisuus järjestää paluulennot, kertoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Ulkomailla olevien Tjäreborgin matkalaisten palauttaminen Suomeen tulee olemaan iso operaatio, arvioi Väänänen. Siinä todennäköisesti käytetään hyväksi muita matkanjärjestäjiä.

Matkoille lähdössä oleville asiakkaille KKV tulee antamaan ohjeet siitä, miten rahoja voi hakea takaisin. Mahdollisten ylimääräisten hotelliyöpymisten ja taksimatkojen osalta kannattaa olla yhteydessä kuluttajavirastoon, josta saa ohjeet miten niistä voi hakea korvausta.

Virasto antaa toimintaohjeita tapauskohtaisesti, sillä korvausten hakeminen riippuu siitä missä vaiheessa matka on keskeytynyt. Virastosta saa lomakkeita, joilla takaisinmaksua haetaan.

– Jos matkan on ostanut luottokortilla, voi kääntyä myös luottokorttiyhtiön puoleen ja vaatia maksun palautusta. Se on kannattava vaihtoehto.

Tilanne vaikuttaa vain lomalentoihin. Tjäreborgilta ostetut reittilennot toteutuvat normaalisti.

Lue lisää:

Lähteekö yksikään Tjäreborgin lento lähiaikoina? Entä mitä kohteissa lomaileville suomalaisille käy? 11 kysymystä yhtiön Suomen johdolle

Matkustajat joutuivat pettymään Helsinki–Vantaalla – Tieto konkurssiyhtiön lennon peruuntumisesta tuli vasta lähtöportilla

Matkanjärjestäjä Thomas Cook konkurssiin – Maanantain lennot Pohjoismaissa peruttu, suomalaisturistien loppuviikon paluulennoista ei tietoa