Iso yhtiö lopetti kunnan ainoan bensiiniaseman – moponuoret ajavat nyt 20 kilometriä hakeakseen bensaa: "Ihan älytöntä"

Pitkä ajomatka bensiiniasemalle lisää ympäristöhaittoja ja nostaa merkittävästi autoilijoiden ja mopoilijoiden kustannuksia.

polttoaineet
Taipalsaaren viimeinen bensa-asema.
Taipalsaaren kunnan ainoa tankkauspaikka on auki enää viikon. Mikko Savolainen / Yle

Lappeenrannan naapurikunnassa Taipalsaarella on hämmentynyt tunnelma. Vuosikymmenien ajan polttoainetta on saanut käydä ostamassa kirkonkylän kupeessa olevalta bensiiniasemalta.

Aiemmin tällä paikalla oli vielä ihan oikea huoltoasema, mutta muutama vuosi sitten se muuttui ajan hengen mukaisesti kylmäasemaksi. Bensiiniä joka tapauksessa on saanut, mutta ei enää kauaa.

Muutama päivä sitten aseman kylkeen ilmaantui lappu, joka kertoi aseman sulkeutuvan syyskuun loppuun mennessä.

– Aseman pitäminen on meille kannattamatonta, kertoo St1:n myyntijohtaja Juha Vanninen.

Bensiiniasema on auki enää syyskuun loppuun saakka. Sen jälkeen koko Taipalsaaren kunta on ilman bensiiniasemaa.

Taipalsaaren viimeinen bensa-asema.
St1:n Ilmoitus yllätti kyläläiset.Mikko Savolainen / Yle

Suomen bensiinikauppiaiden liitto ei ole laskenut, kuinka monta bensiiniasematonta kuntaa Suomessa on. Liiton toimitusjohtajan Mika Hokkasen mukaan niitä ei missään tapauksessa kovin monta ole.

Mopoilijan pitkä matka

Tavallisena arkipäivänä tankkauspisteellä on jatkuvasti asiakkaita. Läheisen Saimaanharjun koulun 9.-luokkalainen Teemu Luusua kurvaa paikalle mopollaan.

– Käyn tässä tankkaamassa aika useasti. Ei mikään kauhean hyvä homma ole, jos tämä loppuu, sanoo Luusua.

Mopon tai moposkootterin tankkiin mahtuu yleensä 5–7 litraa polttoainetta. Kulutus niissä yleensä normaaliajolla on 3–4 litraa sadalla kilometrillä, joten tankkaamaan joutuu varsin usein.

Jatkossa lähimpään tankkauspaikkaan Teemu Luusuallakin tulee matkaa reilut 10 kilometriä, eikä se Luusuaa innosta.

– Sitten pitää käydä kauempana tankkaamassa. Olisi paljon helpompaa käydä vaan tässä, jos ei ole mitään asiaa Lappeenrantaan.

Taipalsaarelainen Teemu Luusua moponsa kanssa.
Teemu Luusuaa ei huvittaisi lähteä kymmenen kilometrin päähän tankkaamaan. Mikko Savolainen / Yle

Samaa mieltä on tilausliikenne Pekin kuljetusyrittäjä Maija-Liisa Pekki.

– Meilläkin on viisi autoa ja olemme tankanneet pääasiassa tässä. Jos huoltoasema lopettaa, meille tulee lisää kustannuksia ja tietysti myös aikaa menee.

Pekki myös muistuttaa, että olisi todella tärkeää, että rahat jäisivät omalle kylälle, eivätkä menisi naapurikunnan puolelle.

Myös tankkaamassa oleva Helena Aitto-Oja kantaa huolta oman kirkonkylän näivettymisestä.

– Kaikki on täältä Taipalsaarelta vähän kerrallaan loppunut. Ei täällä kirkonkylällä ole enää kuin M-kauppa ja parturi. Ei mitään muuta, huokaisee Aitto-Oja.

Aitto-Oja kertoo tankkaavansa aina tässä kylmäasemalla. Hän asuu lähellä, eikä siksi haluaisi lähteä kaupunkiin saakka tankkaamaan.

– Jos ajaa kaupunkiin tankkaamaan, niin siellä samalla tulee mentyä kauppaan. Ei hyvä, ei yhtään.

Leena Kiviholma-Leskelä tankkaamassa Taipalsaaren ST1-asemalla.
Leena Kiviluoma-Leskelä haluaa tankata kotikunnassaan. Mikko Savolainen / Yle

Taipalsaari on pinta-alaltaan suuri. Jo nyt tankkauspisteelle on ajettu syrjäkyliltä kymmenien kilometrien päästä tankkaamaan. Kohta tankkausmatkaan tulee mennen tullen lisää reilut 20 kilometriä.

– Kyllä on ikävä juttu tämä tankkauspaikan lopettaminen. Tämä on ainoa asema tässä lähellä. Toivoisin, että tulisi sitten joku uusi asema, kertoo tankkaamassa oleva Leena Kiviluoma-Leskelä.

Omistaja vaihtuu

Taipalsaaren bensiiniaseman kiinteistön on jo 25 vuoden ajan omistanut lappeenrantalainen Esa Rantanen. Ensimmäiset 10 vuotta hän piti sitä itse Shellinä.

Myöhemmin Rantanen vuokrasi bensiinitoiminnan St1:lle, joka on ollut paikalla vuokralaisena näihin päiviin saakka.

Esa Rantanen kertoo, että hän on juuri myymässä asemaa pois.

– Ikää on jo niin paljon.

Viereinen kahvila ja mittariasema siirtyvät kaupan myötä uudelle omistajalle. Rantasen mukaan kauppa ei kuitenkaan liity millään tavalla siihen, että St1 halusi lopettaa toimintansa mittarikentällä juuri nyt.

– Meille St1 ilmoitti, että se ei enää jatka vuokrasopimusta, vaan lopettaa toimintansa Taipalsaarella kokonaan, kertoo Rantanen.

Bensa-asema kylän tukena

Suomen kylät ry:n puheenjohtaja Petri Rinne huokaisee kuullessaan, että kunta on jäämässä ilman bensiiniasemaa.

– Se on tosi surullista.

Rinteen mukaan kyse on samasta ilmiöstä, mikä on ollut havaittavissa kauan: kaupat ja palvelut pakenevat pieniltä paikkakunnilta, kun asiakkaita ei riitä.

Teboilin liikepaikkapäällikkö Tapio Turpela harmittelee myös, jos jokin kunta jää ilman bensa-asemaa.

– Kyllähän taajamassa pitää olla peruspalvelut. Onhan se tolkutonta, jos mopotenavienkin pitää lähteä naapurikylästä bensaa hakemaan, sanoo Turpela.

Taipalsaaren viimeinen bensa-asema.
Syrjäseuduilla polttoaineen hakumatkaan kuluu aikaa ja rahaa. Mikko Savolainen / Yle

Turpela muistuttaa, että Taipalsaarellakin on paljon kesäasukkaita, jotka varmasti ostaisivat bensiiniä oman kylän asemalta. Lisäksi bensiininhakureissulla tehdään helposti myös ruokaostokset, jolloin oman kylän kauppa jää ilman myyntiä.

– Ei ole ympäristönkään kannalta järkevää, jos liikennettä keinotekoisesti lisätään.

Adressilla vauhtia

Huoltoaseman loppumisen takia autoilijoiden bensiininkulutus Taipalsaarella kasvaa, kun polttoainetta täytyy lähteä hakemaan kauempaa. Reilun 20 kilometrin edestakaiseen matkaan kuluu keskimäärin 1,3 litraa bensiiniä ja rahaa hieman vajaa kaksi euroa.

Vaikka summa ei kerralla tuntuisi isolta, muodostuu siitä ajan myötä sievoinen summa. Joka toinen viikko tankkaavan kukkaro kevenee lisämatkan takia vuodessa noin 50 eurolla.

Taipalsaaren kirkonkylän kyläyhdistyksen puheenjohtajan ja paikallisen M-kauppa kauppiaan Osmo Laineen mielestä huoltoasema on todella tärkeä paikallisille asukkaille. Hän kantaa huolta sekä kirkonkylän palveluista että ympäristöstä.

– Jos ajatellaan ympäristöä, niin siinähän menisi turhaa polttoainetta polttoaineen hakemiseen. Se on ihan älytöntä, tuumii Laine.

Laineen M-kauppa on Taipalsaaren kirkonkylän ainoa ruokakauppa. Se sijaitsee reilun kilometrin päässä tankkauspaikalta.

Taipalsaaren M-kauppias Osmo Laine ja hänen keräämänsä adressi.
Osmo Laine on sekä paikallisen M-kaupan omistaja että Taipalsaaren kirkonkylän kyläyhdistyksen puheenjohtaja.Mikko Savolainen / Yle

Kirkonkylä oli jo muutama vuosi sitten kokonaan ilman kauppaa, kun Siwa lopetti. Hän uskoo myös kauppiaana hyötyvänsä siitä, että kylällä on oma tankkauspiste.

– Kyllä varmasti ihmiset käyvät kaupassa samalla, kun käyvät tankkaamassa. Mutta jos he käyvät kaupungissa tankkaamassa, niin helposti käyvät siellä sitten kaupassakin, sanoo Osmo Laine.

Laine harmittelee sekä nuorten mopokuskien, autoilijoiden että kuljetusyrittäjien puolesta.

– On hankala lähteä jollain kaivurilla 10 kilometrin päästä Lappeenrannan Voisalmesta hakemaan löpöä tai dieseliä. Kyllä se rankaisee ja elinvoimaa vie kunnalta pois.

Kesäaikaan kylmäasemaa ovat Laineen mukaan käyttäneet autoilijoiden lisäksi myös veneilijät, talvella puolestaan moottorikelkkailijat.

Kun ilmoitus polttoaineen myynnin loppumisesta tuli, alkoivat paikalliset ihmiset taistella polttoaineaseman puolesta. Nimiä adressiin on kertynyt jo pitkä lista.

– Ihmiset kokevat tämän niin tärkeäksi, että halusivat adressin, sanoo kyläyhdistyksen puheenjohtaja, kauppias Osmo Laine.

Taipalsaaren M-kauppias Osmo Laineen keräämä adressi.
Adressissa alkaa olla jo yli 100 nimeä.Mikko Savolainen / Yle

Kalliit pohjavesisuojaukset

Suomessa bensiiniasemien määrä on viime vuosina pysynyt melko vakiona. Suuri muutos tapahtui viime vuosikymmenellä, kun vuonna 2000 tuli voimaan uusi ympäristönsuojelulaki.

Silloin huoltoasemien ympäristölupia alettiin arvioida pohjavesien suojelun näkökulmasta. Se kuitenkin johti usean bensiiniaseman toiminnan lopettamiseen.

– Pelkästään meidän yhtiömme on ympäristölupien takia joutunut lakkauttamaan useita kymmeniä asemia, kertoo Teboilin liikepaikkapäällikkö Tapio Turpela.

Bensiiniasemat joko eivät enää saaneet lainkaan jatkolupaa toiminnalleen tai sitten asemien olisi pitänyt tehdä mittavat investoinnin pohjavesisuojaukseen.

– Kalliit pohjavesiratkaisut tuovat omat haasteensa kannattavuudelle, jolloin aseman pitäminen ei enää taloudellisesti ole kestävällä pohjalla, sanoo Turpela.

Muutamia vuosia sitten myös lappeenrantalainen Esa Rantanen investoi Taipalsaarella mittarialueeseen liki 200 000 euroa, kun mittariston pohjavesisuojaukseen tehtiin täydellinen remontti.

– Se oli kallis investointi, mutta oli pakko tehdä. Eikä siinä mitään. Pitää olla huolissaan ympäristöstä. Yksi pisara öljyä pilaa ison määrän vettä, sanoo Rantanen.

Rantanen toimi aikoinaan 25 vuoden ajan Kaakkois-Suomessa bensiinikauppiaiden puheenjohtajana. Hän muistaa, että kaikki eivät halunneet investoida.

– He laskivat, että 10 vuoden myyntikatteellakaan ei saa suojausta maksettua. Erityisesti kylmäasemia lopetti siinä vaiheessa, kertoo Esa Rantanen.

Usea liikepaikka tuo kilpailua

Teboilin liikepaikkapäällikkö Tapio Turpelan mielestä pohjavesisuojaukset pystytään nykyään tekemään hyvin ja riskit niillä saamaan erittäin pieniksi. Kun uusia lupia ei saada, on sillä helposti vaikutus hintaan.

– Kun kunnassa on vain yksi toimija, se tietysti laittaa hinnat sen mukaisiksi. Olisi hyvä, jos toimijoita olisi enemmän ja saataisiin aikaan tervettä kilpailua.

Taipalsaarikin sijaitsee tärkeällä pohjavesialueelle, minkä takia sinne on vaikea saada lupia uusille polttoaineen jakelupisteille.

Ympäristöneuvos Satu Lyytikäinen Etelä-Suomen aluehallintovirastosta muistuttaa, että lupamenettely koskee vain pohjavesialueita.

– Muualle kuin pohjavesialueelle sijoitettavat jakeluasemat eivät pääsääntöisesti edellytä ympäristölupaa, vaan niistä on tehtävä rekisteröinti-ilmoitus kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröintiä varten, kertoo Lyytikäinen.

Itärajalla oman osansa bensiinimarkkinoista vievät vielä tankkaajat, jotka käyvät hakemassa bensiiniä Venäjältä. Sieltä menovettä irtoaa reilusti Suomen hintoja halvemmalla.

Taipalsaarella bensiiniä saa vielä syyskuun loppuun saakka. Sen jälkeen kaikki on avoinna. Myös Taipalsaaren huoltoasemakiinteistön omistajana 25 vuotta ollut Esa Rantanen toivoo, että jatkaja löytyy.

– Siinä on ihan kunnossa oleva ja huollettu mittarikenttä, sanoo Rantanen.

Aiheesta kertoi aiemmin myös Länsi-Saimaan Sanomat (siirryt toiseen palveluun).