Analyysi: Thomas Cookin kohtalo voi olla enne tulevasta – turistin suojelu, halpalennot ja netti ovat tehneet pakettimatkoista uhanalaisen lajin

Thomas Cook, Tjäreborg ja muut valmismatkafirmat taistelevat monia trendejä vastaan, kirjoittaa taloustoimittaja Antti Parviala.

Thomas Cook Group
Auringonottajia hiekkarannalla.
Turkin Alanyan hiekkarannoilla olevista turisteista entistä useampi on järjestänyt lennot ja maijiotuksen itse, ilman matkatoimiston valmista pakettia.Henryk T. Kaiser / AOP

Vanha kunnon etelänloma on uhanalainen.

Menneessä maailmassa matkatoimisto hankki tilauslennon, varasi hotellista kiintiön, teki niistä paketin ja myi kilpailukykyiseen hintaan. Kesälomaesite tömähti postilaatikkoon ennen joulua. Merkittävä osa matkasta maksettiin puoli vuotta ennen matkaanlähtöä.

Halpalentoyhtiöiden nopeat liikkeet muuttivat pelikenttää. Ne voivat kokeilla uutta kohdetta vaikka vain muutamaksi viikoksi. Jos matkustajia riittää ne pitävät reitin, jos ei, reitti vaihdetaan johonkin toiseen kohteeseen. Pääasia on, että koneeseen ei jää tyhjiä penkkejä.

Halpayhtiön kokeilu voi kuitenkin riittää tilauslentojen kannattavuuden syöksylaskuun. Pakettimatkayhtiöissä on myös tuskallisesti nähty, miten halpalentoyhtiöt ovat muuttaneet kuluttajien hintamielikuvaa.

Thomas Cookin lentokone.
Halpalentoyhtiöt haastavat Thomas Cookin kaltaista tilauslentoihin perustuvaa mallia. Rex Features / AOP

Myös toinen valtti on murentunut.

Matkanjärjestäjä ei saa enää hotellista entisen veroista tukkualennusta.

Varausjärjestelmien kehittymisen ansiosta hotellin ei enää tarvitse antaa matkanjärjestäjille huippualennuksia. Nettipalvelun kautta kymmenen asiakkaan huonevarauksen hoitaminen sujuu kivuttomasti - ilman ensimmäistäkään faksia.

Saadakseen huoneensa myytyä, hotelli ei ole enää välttämättä riippuvainen matkatoimistojen kanssa tehdyistä kiintiösopimuksista. Tosin tilanne ei ole aivan mustavalkoinen. Moni hotelli on voinut myydä koko tarjontansa vaikkapa juuri Thomas Cookille. Niille riippuvaisuus yhdestä kumppanista on voinut olla hyvä ja helppo ratkaisu - tähän saakka.

Halpalentoyhtiöt syövät siis pakettimatkatoimistojen kilpailuetua matkustamisessa, tietotekniikka vie sitä majoituksessa - eikä siinä vielä kaikki.

Turistin aseman suojelu on matkatoimistolle kallista.

Valmismatkadirektiivi vaatii matkatoimistoilta vakuusmaksun, jolla voidaan korvata kokonaan matkan ostajan saatavat vaikkapa konkurssitilanteessa.

Valmismatkan järjestäjällä on korvausvastuu myös silloin, jos vaikkapa lentoyhtiöllä tai hotellilla hommat eivät mene kohdalleen.

Kuva seitsemän kerrosta korkeasta vaaleasta hotellista.
Monet hotellit voivat myydä huoneita verkkopalveluiden kautta suoraan turisteille ja ovat siten entistä vähemmän riippuvaisia suurista matkatoimistoista. Kuvan Santa Ana hotelli sijaitsee Mallorcalla Cala Mayorissa.Montserrat T Diez / EPA

Vakuudesta on yritetty tehdä myyntivalttia ja moni matkatoimisto muistaa markkinoinnissaan mainita siitä. Mutta lopulta on vaikea tietää kuinka moni turisti valitsee sen takia pakettimatkan omatoimimatkan sijasta.

Matkatoimiston antamilla vakuuksilla katetaan muun muassa ennakkoon maksetut matkat ja paluukuljetukset. Listaa vakuuksista pidetään Kuluttaja- ja kilpailuviraston ylläpitämässä vakuusrekisterissä (siirryt toiseen palveluun).

Nyrkkisääntönä on, että kyse on lain tarkoittamasta valmismatkasta, jos matka ja majoitus maksetaan yhdellä laskulla.

Kuvaavaa on, että matkailualalla pyritään viimeiseen saakka välttämään joutumista valmismatkaluokitukseen, sillä se maksaa selvää rahaa.

Perinteisiä pakettimatkoja saatellaan kohti auringonlaskua halpalentojen, tietotekniikan ja kuluttajasuojan voimin.

Juttua varten on haastateltu Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fräntiä, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin professori Antti Honkasta, konsulttiyhtiö WSP:n johtaja Jorma Mäntystä ja Kilpailu- ja kulutajaviraston erityisasiantuntija Linda Nystedtiä.