1. yle.fi
  2. Uutiset

Kemin satamaväylän syventäminen vaatii kymmenien miljoonien investoinnin myös satamayhtiöltä

Kemin satamayhtiö tarvitsee kaupungin takauksen noin 30 miljoonan euron investoinnille.

Kemin satama
Ajoksen sataman portti on kiinni
Kemin satamaväylän syventäminen 12 metriin on ollut viime aikoina poliittisessa myötätuulessa.Risto Koskinen / Yle

Kemin Ajoksen satamaväylän syventäminen on iso investointi Kemin satamayhtiölle.

Yhtiön vt. toimitusjohtaja Hannu Tikkala kertoo, että satama-altaan ruoppaus ja laiturin rakentaminen on suuruusluokaltaan 30 miljoonan euron urakka, mikä on paljon suhteessa yhtiön noin seitsemän miljoonan euron liikevaihtoon.

– Perinteinen ajatus on, että emo eli kaupunki tulee mukaan ja valtuusto myöntää meille takauksen. Siihen vaaditaan pitkäaikainen sopimus asiakkaan kanssa. Lisäksi on voitava osoittaa, että investointi hoidetaan tuloilla, Tikkala sanoo.

Tikkala kuitenkin uskoo, että hanke toteutuu, sillä poliittiset signaalit ovat olleet myönteisiä. Budjettiriihessä päätettiin, että hankkeen suunnittelu viedään loppuun asti.

– Väyläviraston kanssa suunnittelua on tehty jo pitkään. Myös politiikkatasoon on ollut luottamusta. Minulle ei ole yllätys, että suunnittelua jatketaan ja se viedään loppuun. Olen tietenkin iloinen, että valtio on hankkeelle myönteinen.

Suurin motiivi väylän syventämiselle on Metsä Groupin investointi uuteen biotehtaaseen, mutta sitä perustellaan myös Lapin kaivoshankkeilla.

Uutta ympäristölupaa ei todennäköisesti tarvita

Töitä on kuitenkin vielä paljon edessä.

– Tulevan talven aikana selvitetään teknisiä asioita, rahoitusta ja EU-tason kilpailutusta, Tikkala summaa.

Tikkala arvelee, että tarvittavat luvat ratkeavat ensi kesään mennessä.

– Satama-altaan ja valtion väylän syventäminen vaatii vesirakennusluvan. Lupahakemus on jätetty toukokuussa ja uskomme, että ensi vuoden alkupuolella siitä saadaan myönteinen päätös.

Näillä näkymin hanke ei vaadi uutta ympäristölupaa. Tikkalan mukaan ELY-keskuksen kanssa kuitenkin keskustellaan asiasta.

– Uskomme, että tällainen menettely riittää, koska nykyinen lupa mahdollista 20 miljoonan tonnin vuotuiset tavaravirrat. Tällä hetkellä ne ovat noin 2,5 miljoonaa tonnia, Tikkala sanoo.

Haluatko lukea lisää uutisia läheltäsi? Lataa Yle Uutisvahti. http://link.yle.fi/B3v (siirryt toiseen palveluun)

Joko olet tilannut uutiskirjeemme? Läheltä-osiosta löydät oman seutusi. https://kirjeet.yle.fi/ (siirryt toiseen palveluun)

Lue myös:

Hallituksen budjettiehdotus Lapissa: Ajoksen syventäminen alkuun, kuljetustuki pysyväksi, polttoaineverot nousevat

Lisäbudjetti ei tuo rahaa liikennehankkeisiin Lapissa – Kemin sataman syväys kuitenkin mainitaan

Kemin satamaväylän syventämistä valmistellaan kevään budjettiriiheen – "Edullisin ratkaisu pitkässä pelissä"

Lue seuraavaksi