Samovaari vaihtui kahvihanaan

Nikita Fedotov, 30, laskee hanasta nitrokahvia. Kylmäuutetusta kahvista tuli moskovalaisten trendijuoma.

Moskovalainen Nikita Fedotov innostui kahvista 6 vuotta sitten. Silloin laadukas kahvikulttuuri alkoi nostaa päätään Venäjän suurkaupungeissa.

Kahvinkulutus kasvaa vauhdilla etenkin Moskovassa.

Keskivertovenäläinen juo noin 21 litraa kahvia vuodessa, moskovalaiset kaksi kertaa enemmän.

Se on kuitenkin kaukana suomalaisten huippuluvusta, 160 kahvilitrasta vuodessa.

Samalla venäläiset siirtyvät pikakahvista laadukkaampiin kahvijuomiin.

Nikita Fedotov alkoi vertailla eri kahvilaatuja. Hän matkusteli Euroopassa ja etsi aromeja, jotka räjäyttävät tajunnan.

Tajusin, ettei Moskovassa ole kahvia, josta saa vau-efektin.

Kaksi vuotta sitten Fedotov perusti REDO-yrityksen ja siirtyi cold brew eli kylmäuutettuun kahviin.

REDO valmistaa kahvia uuttamalla sitä kylmässä vedessä päivän ajan. Tuloksena on pehmeä, luontaisen makea kahvi.

Kun kylmäuutettuun kahviin lisätään typpeä, saadaan vaahtoisen täyteläistä nitrokahvia.

Nitrokahvi on kuin kahvi maidolla, mutta ilman maitoa. Kulaus tuntuu suussa pilvenhattaralta.

Erikoisen makuista, mutta hyvää. Tuntuu jotenkin maitomaiselta.

Nastja Tihonova

Baarissa työskennellyt Fedotov kehittää cold brew -kahvista drinkkejä. Viime kesän hitti maistui karhunvatukalta.

Kylmäuutettujen kahvijuomien suosio kertoo Moskovan muutoksesta ja nuoren, trenditietoisen kuluttajaryhmän noususta.

Tekijät

Toimittaja

Erkka Mikkonen

Valokuvaaja

Grigori Vorobjov

Julkaistu 30.9.