Hullun maanantain jälkiä korjaava Tjäreborg on kaupan – "Ei tiedetä, kuka uusi omistaja tulee olemaan", Suomen-yksikön vetäjä sanoo

Matkatoimistolla on kiire palauttaa asiakkaidensa luottamus. Ratkaisu löytyy, uskoo Suomen-yksikön vetäjä Jessica Virtanen.

Tjäreborg
Tjäreborg Suomen johtaja Jessica Virtanen.
Tjäreborgin Suomen-yksikön Jessica Virtanen ja 40 muuta työntekijää setvivät emoyhtiön konkurssin aiheuttamaa sotkua.Mårten Lampén / Yle

Maanantai vasta sarasti, kun Tjäreborgin Suomen-yksikön vetäjä Jessica Virtanen sai pahimman mahdollisen uutisen.

Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook ilmoitti kello 4.15 Suomen aikaa menevänsä konkurssiin. Tjäreborgissa alkoi välitön kriisitila. Ensihuolena oli aikaisen aamun lomalento Larnakaan Kyprokselle. Sen matkustajat ehtivät lähtöportille asti, mutta kone jäi maahan.

Mylläkkä alkoi. Päivästä tuli hullu maanantai. Puoleenpäivään mennessä Virtasen puhelimeen kertyi 130 soittoa.

Lennot olivat jäissä, matkustajat tuohtuneita ja äimissään. Lähes kolmetuhatta suomalaisasiakasta oli lomakohteissa ympäri Etelä-Eurooppaa ilman tietoa paluusta. Tiedottamiseen jäi koloja. Ihmiset haalivat tietoja kuka mistäkin: hotellien aulavirkailijoilta, muilta lomalaisilta, uutisista ja ystäviltä.

Tjäreborg kehotti olemaan kärsivällinen.

Pahin lukko aukesi jo myöhään samana iltana. Thomas Cookin pohjoismaiset tytäryhtiöt ilmoittivat saaneensa "pankeilta, rahoittajilta ja takaajilta" lisärahoituksen, jonka turvin ne kertoivat palaavansa normaaliin toimintaan.

Tjäreborgin ja sen pohjoismaisten sisaryhtiöiden Spiesin, Vingin ja Globetrotterin välitön konkurssiuhka oli vältetty.

Mutta tilanne ei ole ohi.

Tjäreborgin Petteri Pyysilta vastaa asiakaiden kysymyksiin.
Petteri Pyysilta piti yhteyttä asiakkaisiin Tjäreborgin konttorilla tiistaina.Mårten Lampén / Yle

"Tehdään työtä, että saadaan ihmiset pikaisesti kotiin"

Tiistaina aamupäivällä Jessica Virtanen ehtii antamaan haastattelun kasvokkain.

– Oli melkoisen intensiivinen vuorokausi, hän sanoo Tjäreborgin pääkonttorilla – joka on yhtiön ainoa Suomen-konttori – Helsingin Kampissa.

Virtanen istuu konttorin yhteydessä sijaitsevaan viimeiseen asiakaspalvelutilaan, joka on nyt tyhjillään. Neljän tiskin ja kahden aurinkoisen seinätaulun tila suljettiin helmikuussa, kun yritys oli tehnyt johtopäätöksen että ihmiset ostavat matkansa nykyään netistä.

Virtanen kertoo, ettei asiakaspalvelupuolella saa tänään kuvata. Puhelimet ovat käyneet koko päivän kuumina, ja työntekijät ovat painaneet pitkää päivää. Heille halutaan antaa työrauha.

Tiistaina runsaan 400 lomalaisen pitäisi päästä kotiin, mutta heitä jää kohteisiin vielä yli kaksituhatta. Esimerkiksi Ylen tavoittamat lomailijat Kreikan Pargassa kertovat, etteivät he ole saaneet minkäänlaista lisätietoa tilanteestaan.

– Tehdään työtä, että saadaan ihmiset mahdollisimman pikaisesti kotiin. Tällä hetkellä etsitään koneita ja ollaan lähellä ratkaisuja, mutta tiedotetaan asiakkaille sitten kun kaikki on selvillä, Virtanen sanoo.

Hänen mukaansa lähipäivinä lomalle lähtevät voivat olla sillä mielellä, että kone myös pääsee matkaan.

– Jos tulee muutoksia lentojen kanssa tai lennon myöhästymisiä, niin niistä ilmoitetaan kyllä asiakkaille. Voi varautua siihen, että jos meistä ei mitään kuulu, niin koneet lähtee ajallaan.

Tjäreborgin viimeinen palvelukonttori suljettiin helmikuussa.
Tjäreborgin konttorin asiakaspalvelupuoli hiljeni helmikuussa. Nyt matkat myydään netissä.Mårten Lampén / Yle

Yhtiö ei avaa eilisiä pelastajiaan

Tjäreborgin onni on, että kriisi osui syyskuun lopun välikauteen, jolloin matkoja tehdään vähemmän. Koulujen syyslomat alkavat kolmen viikon päästä, ja silloin lentoja ja lomalaisia on moninkertainen määrä.

Mutta jo nyt Tjäreborgin asiakkaan pitäisi voida luottaa siihen, että yhtiö pysyy pystyssä ja kykenee hoitamaan myymänsä matkat.

Miten pysyvä Tjäreborgin ja sen sisaryhtiöt pelastanut rahoitusjärjestely on, eli kuinka pitkäksi aikaa tilanne on nyt turvattu?

– En voi avata tarkkoja yksityiskohtia. Mutta päätökset on tehty sillä silmällä, että jatketaan pitkälle tulevaisuuteen. Katsotaan, kuka meidät sitten tulevaisuudessa omistaa, Virtanen sanoo.

Odotatko, että teidät myydään lähiaikoina uudelle omistajalle?

– Tällä hetkellä me ei tiedetä, kuka meidän uusi omistaja tulee olemaan. Sen aika näyttää. Olemme olleet hyvin tuottoisa oma osamme täällä Pohjoismaissa ja tehty monta vuotta hyvää tulosta, joten uskon että meidän toimintamme jatkuu.

Virtanen mainitsee useita kertoja, että rahoituksen järjestymisen ansiosta katseet on nyt käännetty tulevaisuuteen.

Ja yhtiö todella on kannattava. Tjäreborg ja sen pohjoismaiset sisaryhtiöt ovat pysyneet viime vuodet voitollisina, eli ongelmissa on kyse selkeästi emoyhtiön ahdingosta.

Vaikka pakettimatkojen suosion vähenemisestä on puhuttu, tilastot näyttävät päinvastaista. Suosio on kääntynyt uudelleen nousuun.

Timo Tuokko, hallituksen jäsen ja osakas, Tilintarkastustoimisto Tuokko
Tjäreborg on Thomas Cookin itsenäinen tytäryhtiö, korostaa konkurssiasiantuntija Timo Tuokko.Mårten Lampén / Yle

Asiantuntija: Konkurssipesä halunnee myydä kannattavat osat

Tjäreborg on itsenäinen tytäryhtiö, joka ei automaattisesti kaadu konkurssiin emoyhtiönsä mukana. Konkurssi koittaa vasta, jos Tjäreborgin omat rahat toiminnan jatkamiseksi loppuvat.

Thomas Cookin konkurssipesä pyrkii saamaan konsernin osista mahdollisimman paljon rahaa kasaan. Tämän vuoksi on selvää, että Tjäreborg ja sen pohjoismaiset sisaryhtiöt ovat myynnissä. Ne ovat konkurssipesän moderneimmat ja kannattavimmat osat, ja niillä on myös kaksi omaa hotelliketjua ja oma lentoyhtiö.

Ratkaisuja voi syntyä pikaisesti, arvioi konkursseihin ja yritysjärjestelyihin erikoistuneen tilintarkastustoimisto Tuokon osakas ja hallituksen jäsen Timo Tuokko.

– Kyllä konkurssipesän intressissä on nimenomaan saada toimiva, kannattava yksikkö myytyä mahdollisimman nopeasti, Tuokko sanoo.

Ostajakandidaateista ei ole vielä hiiskuttu. Tiedossa on, että Saksasta käsin toimiva sijoitusyhtiö Triton teki toukokuussa pohjoismaisista osista tarjouksen, jota Thomas Cook ei hyväksynyt.

Kyse on hinnasta.

– Konkurssipesän intressissä on varmasti myydä kannattava kokonaisuus sellaisenaan. Siitä saa paremmat rahat kuin pilkottujen osien myymisestä. Mutta jos on kiire myydä, niin hinta voi jäädä halvemmaksi, Tuokko sanoo.

Tjäreborgin viimeinen palvelukonttori suljettiin helmikuussa.
Tjäreborgille etsitään uutta ostajaa.Mårten Lampén / Yle

Luottamus pitäisi saada äkkiä takaisin

Tjäreborg myy taas uusia matkoja. Tilauslentojen myynti vedettiin jäistä heti maanantai-iltana rahoitusratkaisun synnyttyä.

Miten myynti on vetänyt?

– En ole nyt ihan viimeisiä lukuja katsonut, joten en osaa tuohon ihan tarkkaan vastata, Jessica Virtanen sanoo.

Tjäreborgille olisi tärkeintä saada myynti äkkiä rullaamaan. Jos luottamus matkanjärjestäjään rakoilee ja myynti sakkaa, rahaa ei tule sisään.

Ongelma ratkeaisi uudella omistajalla, jonka siipien suojissa matkoja voisi markkinoida puhtaalta pöydältä.

Omistajauutisia odotellessa kaksituhatta lomalaista pitää saada kotiin, ja hoitaa uudet alkavat matkat kunnialla loppuun. Syyslomakausi lähenee.

– Kyllä tuolla linjoilla on ruuhkaa riittänyt. Koetetaan auttaa asiakkaita parhaamme mukaan ja uskon, että monella on vielä luottamus meihin, Virtanen sanoo.