Lappi uhkaa jäädä 12 vuoden liikennesuunnittelun ulkopuolelle – "Tästä on huolestuttu laajasti koko maakunnassa"

Puolueet eivät ole nimenneet yhtään lappilaista kansanedustajaa valmistelun parlamentaariseen ohjausryhmään.

liikenne
Autoja ajaa Rovaniemellä.
Lapin maakuntajohtaja Mika Riipi korostaa, että ihmisten lisäksi liikenteen täytyy toimia myös tavarakuljetusten kannalta.Jenni Mehtonen / Yle

Liikenne- ja viestintäministeriö on aloittanut 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmän suunnittelun. Suunnitelma sisältää muun muassa liikennejärjestelmää koskevan valtion rahoitusohjelman.

Tässä vaiheessa vaikuttaa vahvasti siltä, että suunnitteluun ei tule mukaan yhtään lappilaista. Se on herättänyt huolta Lapin näkökulmien etenemisestä.

– Tästä on huolestuttu laajasti koko maakunnassa. Lappi tuottaa Suomen viennistä seitsemän prosenttia, matkailussa on kansainvälistä toimintaa ja malmipuoli kasvaa koko ajan. Tämän kaltaisen maakunnan tarpeet pitäisi ottaa huomioon ihan läsnä olevien henkilöiden kautta, sanoo Lapin liikennejärjestelmätyöryhmän puheenjohtaja Anita Ruokamo.

Ainakin kansanedustajat ovat ulkona

Suunnitteluun ollaan perustamassa kahta ryhmää. Tässä vaiheessa tiedetään, että puolueet eivät ole nimenneet yhtään lappilaista kansanedustajaa valmistelun parlamentaariseen ohjausryhmään.

– Totta kai olen vähän harmissani siitä, että yhtään lappilaista kansanedustajaa ei ole ohjausryhmässä. Mutta valintaprosessi menee niin, että kukin puolue valitsee edustajansa itse ja siksi emme pysty Lapin edustajien kesken koordinoimaan sitä, kommentoi Lapin kansanedustajien puheenjohtaja Markus Lohi (kesk.)

Lohi kuitenkin luottaa siihen, että lappilaiset edustajat vaikuttavat omien eduskuntaryhmiensä kautta.

– Meidän pitää keskenämme tiivistää vuoropuhelua ja varmistaa, että me kaikki omissa ryhmissämme puhumme samansuuntaisesti ja huolehdimme siitä, että myös Lapin tarpeet ja näkökulmat ovat riittävästi esillä, hän sanoo.

Lappilaisia virkamiehiäkään ei todennäköisesti ole tulossa

Virkamiehistä koostuvaan yhteistyöryhmään on pyydetty jäseniä ministeriöistä, Väylävirastosta, Kuntaliitosta ja suurimmilta kaupunkiseuduilta sekä neljä jäsentä maakuntaliitoista ja kaksi jäsentä muista kunnista tai kaupunkiseuduilta.

Kaikki nimitysesitykset eivät ole vielä valmistuneet, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että ryhmään ei tule yhtään lappilaista jäsentä.

Ministeriön mukaan yhteistyöryhmän yhtenä tehtävänä on nimenomaan tuoda työskentelyyn mukaan alueellista tietoa.

– Varmistaa valtakunnallisen ja alueellisen liikennejärjestelmäsuunnittelun vuorovaikutus erityisesti tuomalla alueellista tietoa asiakastarpeista valtakunnalliseen suunnitteluun, kirjoitetaan ministeriön suunnitelmassa (siirryt toiseen palveluun).

Maakuntaliittojen pohjoisin edustaja Pohjois-Pohjanmaalta

Maakuntaliittojen pohjoisin edustaja yhteistyöryhmään on tulossa Pohjois-Pohjanmaalta. Esityksen mukaan Lappi olisi saamassa varaedustajan paikan.

Maakuntajohtaja Mika Riipi luottaa maakuntaliitojen yhteistyöhön.

– Pohjoisessa maakuntaliittojen yhteistyö on todella hyvällä tolalla. Keskustelua käydään, tieto kulkee ja varmasti pääsemme vaikuttamaan, hän sanoo.

Riipi myöntää toivoneensa, että ohjausryhmään olisi valittu lappilainen kansanedustaja puoluetaustasta riippumatta. Tilannetta ei kuitenkaan auta jäädä surkuttelemaan.

– Tässä on hyvin monia eri vaikuttamisen kanavia ja paikkoja. Jos meillä ei ole suoraa edustusta, niin olemme aktiivisia, hankimme tietoa ja pyrimme tuomaan Lapin viestiä, hän sanoo.

Lapille on tärkeää tulla huomioiduksi osana Barentsia

Riipin mielestä Lapin kannalta iso haaste on ollut jo aiemmin ja on edelleen se, että valtakunnan politiikassa korostuvat sellaiset alueet, joissa väkiluku kasvaa ja väkimäärä on suuri.

– Usein unohdetaan, että väen lisäksi myös tavaran pitää liikkua ja viennin pitää pelata. Viennin edellytykset meillä ovat muualla kuin missä väki on, hän sanoo.

Riski on Riipin mukaan siinä, saadaanko Lapin viesti kuulumaan.

– Monesti Helsingistä katsottuna meidät nähdään pussinperänä. Mutta käytännössä me olemme osa koko Barentsin alueen liikennejärjestelmää, jossa Venäjän, Norjan ja Ruotsin kehitys vaikuttaa suoraan siihen, mitä täällä tapahtuu, hän sanoo.